Cinta Mereka Cinta Siber..

Assalamualaikum dan salam jumaat buat semua.. Semalam aku agak sibuk menyiapkan case presentationku, maaf andai aku tidak sempat datang menjenguk kalian.. Petang ini aku ada kelas, selepas itu aku akan pulang ke Melaka.. Sebelum itu aku akan tinggalkan kalian dengan entryku yang ini supaya kalian tidak rindu-rindu padaku.. Ahakz.. =)


Tempoh hari, aku kerap ber-blogwalking.. Aku berjalan ke sana ke mari, penat berjalan aku berlari pula.. Macam-macam coretan yang aku baca.. Ada suka, ada duka, ada lawak, ada pengajarannya.. Dalam lawatanku itu, kebetulan ada 2, 3 buah blog yang menceritakan tentang kisah cinta mereka.. Dan kisah cinta itu adalah kisah cinta siber, cinta di alam maya..






Kebanyakannya berkenalan melalui chatting, Friendster, Facebook, MySpace dan macam-macam lagi.. Kisah-kisah yang aku baca semuanya menyatakan rasa bahagia dan gumbira.. Mereka berkenalan, bercinta dan ada pula yang telah berumahtangga.. Syukurlah mereka ketemu bahagia yang mereka pinta.. Doaku pada mereka, semoga berkasih sayang hingga hujung pernafasan di langitmu.. Ahakz.. Macam tajuk lagu pulak.. Semoga bahagia ke akhir hayat.. Takmo sampai anak cucu, nanti dah ada anak cucu bercerai-berai.. Tak gitu?




Bagi empunya blog ini pula, aku sendiri tidak pernah melaluinya.. Maka aku tidak punya apa-apa untuk dikomen.. Cumanya, disekeliling aku, ada insan-insan yang aku kenal seringkali mengalami cinta siber dan kebanyakan dari mereka tidak pernah punya hubungan yang berkekalan.. Banyak faktor yang aku dapat lihat mengapa perhubungan di alam siber ini sukar untuk diteruskan..


Pertama sekali sudah tentu soal jarak.. Cinta jarak jauh menuntut banyak kesabaran dan pengorbanan.. Hanya mereka yang benar-benar cinta dan benar-benar setia dan yakin pada cinta mereka sahaja akan bisa melepasinya.. Soal kedua mungkin juga soal rupa.. Kalau berchatting bukan main berabang dan sayang, rupamu tidak aku kisah kerana hatiku sudah resah, dek cinta kamu.. Ahakz.. Tapi bila berjumpa, aduh, kedinglah, gemuklah, putih sangatlah, gerhana mataharilah.. Hahaha.. Apa kes??? Maka itu bukan cinta.. Hanya main-main, suka-suka dan nafsu semata..






Bagi mereka yang telah terjatuh ke dalam cinta alam siber, fikirlah sedalamnya.. Tepuk dada tanyalah diri, hati dan iman.. Apakah benar cinta ini yang kamu inginkan? Apakah si dia itu insan yang benar-benar kamu cinta dan bersedia untuk melalui kehidupan yang seterusnya bersama-sama? Jangan bermain dengan api jika takut tak dapat nak padam api.. Hahaha.. Pucuk pangkalnya letak pada hati, apa yang kita nak dan apa yang kita ingini..


Yang paling penting, cinta kepada Allah jangan sesekali luput dalam diri kita.. Till then sampai ketemu lagi ya.. Sayang semua, jangan rindu-rindu aku.. Ada masa kita ketemu lagi di dunia maya ini.. Take care.. Assalamualaikum..



Ulasan

betul tu hana...hanya yg betul² jujur n ikhlas je yg akan kekal bahagia.....

balik mlaka ke ptg ni? elok² k...=)
joegrimjow berkata…
[ernah alami dan best
El-Zaffril berkata…
Kamu bercinta di alam Cyber ye... Kantoi
Bardboo berkata…
kami mula kenal melalui freindster..tp pastu ada la jmpa..so x blh la di kira as cinta cyber..hehe
Seri berkata…
kalau baru2 kenal memang meragui
hysman berkata…
assalammualaikum dokter veterinar..
hehee..

anda percaya cinta cyber??
Aainaa.. Btol tu.. Bukan snang cinta cyber nih.. Kalo cinta alam realiti nih pn bnyk dugaannya, alam siber nih apatah lagi.. Manyak dugaan wo.. Hati mau kuat.. Itu plg pnting.. =)
Joe.. Ku tahu kesah cinta agung joegrimjow dan gadis blog.. Ahakz.. Best ke joe? Best mcm ape tu erk??? Heehee..
Encik Zaffril.. Tettt.. Kantoi.. Hik hik.. Mane ade laa.. Selain dr kesah hana dn wanz haqq dalam novelmu itu ku tidak prnah lagi lalui pristiwa cinta siber.. Peristiwa??? Hahaha.. =p
Bard.. Cinta siber itu bukankah definisinya prkenalan mlalui alam maya lalu brcinta dn brjumpa??? Kan kan kan???
Cik Seri.. Hurrmm.. Baru knal, mmg bnyk bnda yg perlu kita ragui.. Tak salah mragui kan, utk kbaikan brsama juga.. Heehee..
Waalaikumsalam pokcik man.. Ape? Doktor veterinar? Awat x pggl doktor botani jek? Hahaha..

Hysman.. We have to see it to believe it.. I have seen it and i believe it..

We have to experience it, to believe it.. I never experience it and i.....

Apa-apa pun, percaya atau tak itu bukan soalnya, kalau hati sudah cinta..
betul²....sedangkan cinta di realiti saja dah banyak dugaan ini plak di alam cyber...mmg la skang dah canggih dah leh mms bagai..tapi bila berjumpa adakah perasaan itu masih sama?

mmg tak dinafikan ader yg bahagia n berjaya hingga ke jinjang pelamin...tapi itu seme balik pada hati yg jujur n ikhlas terhadap pasangan dan sedia menerima seadanya.....

wah panjang komen hari ni....=)

jangan lupa ptg ni pkl 3...cewah sempat lagi tu...;p
Aainaa.. Wah.. Cam pakar motivasi lak.. Dah tgk da apai.. Hik hik hik.. Windu lak bila tgk dia kan.. Tapi pkai cermin mata hitam, sajek jek.. =p
tak tgk...waaaaaaaaa....teman anak spupu beli barang dier nak tunang tadi....windu......:(
Aainaa.. Jgn sesedey erk.. Nnt blh tgk kat tenet kalo ade.. Huhu..

Aainaa.. Da jtuh ke dalam alam cinta siber ke aainaa??? Heehee.. Wow.. Kita pn nak gak laa camtu.. Tapi nak cari sape erk.. Hurrmm.. Takpe laa.. Kene jadi cun dulu laa baru blh involve dlam alam cinta siber nih.. =p
cinta cyber? ngan sape? aainaa tak tau pun..erm....pandai² wat gosip nih..
Gieyana berkata…
nasib baik akak x bcinta cyber....mn tau...jumpa2 cam belon plak!..wakakkaka
Kak gie.. Hohoho.. Belon??? Ooo.. Ptut laa abg tgh diet.. Mst akak komplen de belon erk.. Hak hak hak..
Tukang cerita berkata…
Salam hana...
akak ngan hubby wpun pnah satu sek... tp, internet la yg menemukan semula kami dan merapatkan cinta dua benua kami...
Alhamdulillah, kekal ke jinjang pelamin...
~masa sek dulu, dia tak knai pun akak..mentang2 akak comot! :)
sue-ab berkata…
salam kenal farhana...jemput datang umh aku...kalau ko tak de keje nak buat la...i polo u...
Kak nurul.. Suke dgr crita cinta yg happy ending.. Moga2 kekal smpi akhir hayat yerk.. Heehee.. Beselaa lelaki kak, comot2, montel2 de x pndang, yg malatop mcm model je dorang nmpk.. Haha.. =p
Hai su.. Salam knal juga dariku buatmu.. Ahakz.. Da pollow gak.. Mmbuktikan eden mmg takdo keroje.. Heehee.. =p
pal7 berkata…
hana..
cinta memerlukan pengorbanan..
jarak bukan ukuran..
yang penting niat dari hati sendiri..
yang akan memandu seseorang samada kekal terus dengan rasa cinta itu atau sebaliknya..hehe

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?