Aku Yang Sakit Dalam Sihat..

Assalamualaikum.. Agak lama aku tidak menaip entry baru.. Al maklumlah kalau pulang ke rumah, banyak masa aku habiskan bersama mereka.. Buku-buku juga pasti ku lupa.. Esok aku akan pulang semula ke Ipoh.. Arrgghh.. Bosan sungguh.. Jauh dari keluarga, bertambah jauh lagi dengan insan tersayang..


Entry kali ini tidaklah semenarik entry-entry sebelum ini.. Wah.. Menarik ke entry-entryku sebelum ini??? Perasan sendiri.. Ahakz.. Mungkin juga entry kali ini agak bosan, memandangkan trafik ke "rumahku" di hujung-hujung minggu begini memang agak lengang maka aku pun bercadang membuat entry ini, ku cilok idea Joe sebenarnya.. Thanx Joe.. Kali ini aku cuma nak share sedikit ilmu pengetahuan dengan kalian..


A few weeks ago, as you know, I've been posted to Klinik Kesihatan Gunung Rapat for 4 weeks attachment.. I had the chances to do variety of jobs, taking blood (well I didn't really did it cause my hands were shivering.. haha..), perform ECG for those who are having heart problems, being very busy at the pharmacy department prescribing drugs, walk about in the laboratory looking at the results for blood tests and lots of other things..


During this attachment, I didn't waste any chances to do health screening test on myself.. I asked a friend of mine to take my blood and I took it to the laboratory to perform blood analysis together with random blood sugar test. I thought I'm perfectly healthy but the results turn out to be an abnormality.. As for the random blood sugar test, there is nothing to be worried about..






Here is the problem.. You can zoom it to have a better look at the blood analysis results.. The figures that I marked with the red lines indicates something wrong is going on inside my body, inside my blood.. Lets take a look one by one.. The mean corpuscular volume (MCV), the mean corpuscular hemoglobin (MCH), the mean corpuscular hemoglobin concentration (MCHC) and mean plasma volume (MPV). The figures are all LOW as to compared with the normal figures..


This actually indicates that my blood is MICROCYTIC HYPOCHROMIC.. Okey.. Done with english.. Akan ku cerita dalam bahasa melayu untuk memudahkan kalian memahami perkara yang seterusnya. Microcytic hypochromic menunjukkan bahawa struktur sel darah merah aku sangat kecil dan tidak membentuk dengan sihat, atau dalam erti kata lain, tidak mencapai kematangan dan rapuh..


Aku rujuk perkara ini kepada pensyarahku.. Aku tahu aku pasti akan diperli.. Haha.. Pensyarahku lihat pada analisis ujian darahku, pandang ke arahku dan mengatakan, "kamu tak makan sayur? Tak makan buah?".. Haha.. Ketepek aku kena.. Memang aku jarang makan sayur kecuali yang mak masak.. Tapi aku suka makan buah.. Boleh kata aku ini gila buah.. Doktor kata aku sebenarnya kekurangan zat.. Aku kurang zat besi, vitamin C, zat-zat yang perlu untuk pembentukan sel darah merah.. Selain itu juga ujian tersebut menunjukkan badanku mengalami dehidrasi.. Badan aku kekurangan air.. Aku agak musykil tentang itu sebab satu hari memang banyak air yang aku minum..


Selain dari sebab itu, microcytic hypochromic juga menunjukkan ada pendarahan dalaman yang berlaku dalam tubuh kita (mungkin juga kerana aku pernah mengalaminya beberapa bulan yang lepas), ataupun mungkin juga masalah cacing dalam usus (takkan aku yang dah besar ada cacing pulak kan?), ia juga mungkin menandakan individu tersebut menghidap Thalassemia.. Banyak kemungkinan, dan untuk mendapat diagnosis yang tepat maka banyak lagi ujian perlu dilakukan..


As for my condition, aku rasa mungkin benar aku kekurangan zat, dan mungkin juga sebab pendarahan dalaman yang berlaku padaku dulu.. Aku ketawa sendiri.. Badan yang sebesarku ini, jika didengar dek orang kekurangan zat pasti akan digelakkan.. Haaa.. Korang gelakkan aku eh? Tak baik tau.. Jadinya, sekarang aku sudah mengubah cara pemakananku, aku sudah makan sayur dan aku makan buah yang lebih banyak..


Jadinya kawan-kawan, janganlah sangka diri kita ini sihat sebab kita tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi dalam tubuh kita.. Prevention is better than cure.. Kalau ada masa pergilah buat medical check-up, buat blood test, untuk kesihatan tubuh badan kita juga kan..






Sebelum itu aku akan tinggalkan kalian dengan gambar di atas ini.. Aku suka gambar ini.. Keadaan parking di kolej aku.. Kebetulan hari itu, ada 3 buah kereta Kelisa lain di parking dalam satu row denganku.. Dah macam show room Kelisa dah aku tengok.. Haha.. Ok, till then, jumpa di next entry.. Tata titi tutu.. Taking care dan salam hujung minggu.. Assalamualaikum..







FOOT NOTE: Badan aku tak sihat, sebab banyak makan hati berulam jantung tengok kawan-kawan syok dibuai alam cinta, aku je yang tak berjumpa lagi raja di hatiku.. Yela, kalau ada insan tersayang, at least ada jugak laa yang nak tegur aku, bila makan, suap aku makan sayur, makan buah.. Haa.. Kalau camni, hati pun happy, badan pun sihat.. Hurrmm.. Sampai bilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.??????




Ulasan

makan hati berulamkan hantung ek
cik hana...erm....bila la raja mau jatuh
cinta sama kamu ek.....

pasti akan ader satu hari nanti...=)
Bardboo berkata…
aku mahu pg check gak..tp x berkesempatan lagi..huhu
peh...mcm show room KELISA sj...
pilih2 nak mane..
saper nk amik order nie kak..??
hehehehe
hana...yg aainaa tau kalo paras
hemoglobin rendah takleh derma
darah...huhuu...;p
pal7 berkata…
pal pun nak check darah gak la..mana tau ade sakit2 dalam diam ker?..

selalu rasa sakit jek kat dada..ulu hati..nape?..kadang2 kalau makan benda2 bergoreng..cepat rasa pening2..nape tuh?..

sakit ke tuh?..huhu..


*kalau ada jodoh x kemana tau..sabar..tu semua dugaan dari Tuhan..Tuhan pasti da ciptakan seseorang untuk hana..cuma masih belum ketemu sama raja hati hana lagi saje ok..saba2..hehe
Aainaa.. Mcm lagu raja jtuh cinta lak kan??? Hahaha..

Joe.. Ku akan jaga ksihatanku.. Heehee.. =)
Bard.. Check jgn x check.. Heehee..

Mahirah.. X pyah order, amik jek mana yg brkenan bwak blik.. Ahakz..
Aainaa.. Btol tu.. Heehee..




Pal.. Check tau.. Pal tu asik skit jek.. Yela, dlam pale tu keje jek.. Pegi check tau..

Mgkn gastrik, mgkn jugak mslh hempedu tak blh tolerate mknan brminyak.. Pal, pal jaga diri leklok tau, kalo skit cpat2 pi check.. Igt tau pe hana ckap..
pal7 berkata…
hana..
mmm..tgok la ade masa mengizinkan pal pegi la ek..hehe

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?