Reaksi Emak Bila Ku Suarakan Niat Mahu Bersua Dengan Seseorang | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Reaksi Emak Bila Ku Suarakan Niat Mahu Bersua Dengan Seseorang

27 comments
Semalam ketika sedang bersuka ria menyambut hari lahir teman serumah di De Palma Restaurant, telefon berdering.. Emak yang telefon.. Bertanyakan khabar.. Bertanyakan juga jadikah aku pulang minggu ini.. Maklum saja sudah sebulan aku tak pulang ke Melaka.. Sudah habis sesi bertanya khabar, tiba-tiba emak bertanya tentang sesuatu yang aku khabarkan padanya seminggu yang lalu..


"Jadi ke mahu jumpa dengan si sekian sekian?" tanya emak..


Aku pun jawab tak teragak-agak.. "InsyaAllah.. Jadi kot.."


Tiba-tiba..



Mak mengeluarkan soalan paling Power Root punya untuk anak sulungnya ini..


"Tak mahu kuruskan badan dulu sebelum jumpa si sekian sekian?"


(_ _!) Aku.. Terkedu!! Tergamam!! Dan mak sambung lagi..


"Tak takut ke si sekian sekian terkejut tengok kamu yang comel ni? Kalau dia lari?" Hohoho.. Aku gelak kecil lepas dengar statement itu dari emak..


Truth is.. Mak aku seorang yang begitu mementingkan pembawaan diri aku andainya aku ingin berjumpa dengan "seseorang".. Tapi anaknya? Hoho.. Mak dah selalu sangat kata kuruskan badan, kuruskan badan.. Nanti orang tak berkenan.. Aku sedikit pun tak sentap.. Tak merajuk dan kecil hati sebab sudah biasa dengan kata-kata emak.. Aku tahu niat mak memang baik, mahu anaknya ini nampak elok di pandangan mata orang..



Dan tiap kali mak kata begitu.. Reaksi aku? Mati kutu.. Tak tahu mahu kata apa lagi.. Haish.. Memang betul-betul mati kutu.. Kalau anda, mahu kata apa?


Tapi jauh di sudut hati.. Bagi aku.. Andai ada satu pertemuan, kita kena terima hakikat dan kemungkinan samada kita akan disukai atau dijauhi.. We can't force people to like us.. But if he/she can accept us as what we are, syukur Alhamdulillah.. Itu saja.. Cekalkan hati, tabah menghadapi dan yakin diri.. Erk.. Pandai kata, buat boleh ke? =)


Assalamualaikum..


27 Comments Here:

Amir berkata...

Wow mak farhana, bagusnya. Orang ni ada byk jenis, kdg2 dorg x kisah pmbawaan diri dan ada jugak yg kisah. So harap2 seseorang tu jenis x kisah.

Nur Aainaa Khairunnisa berkata...

pertemuan dengan sekian sekian?
adakah????

black_mel berkata...

sekian sekian?sekian terima kasih...hehe...doc..lama x masuk sini...xpe..teruskan niat tu..kena yakin dengan keputusan kita..

saya yang suka menulis - SHAHIRA - berkata...

setuju dengan Ana..well..kalau die suke kita, dia akan terima kita seadanya.. with no condition.. that's wut we searching for aite?

gud luck *wink wink*

zella y berkata...

mak awak ni mmg ambil berat...
yelah kn...dia nak anak dia nmpak yakin...

psl kurus tu,boleh wat slow2... yg penting, org tu trima kita seadanya...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

kalu dia terima akak seadanya nak watpe la berubah...tpi lau blh kurus mgkn satu bonus...hehehhe..
~ mak awe suh awe gemokkan badan plak..pelik kan ~

Mohd Adziim berkata...

Minta mak sponsor duit untuk buat pembedahan kecilkan perut(kamu ada ceritakan di entry ).
Amacam? Idea bernas dari saya.
:)

chokio_nia berkata...

jgn risau syg..aku trime kamu seadanye..:)

Linglung berkata...

xboleh mcm tu..kena berusahala..xboleh skdr berharap org lain perlu menerima seadanya..dia bg pihak dia..pihak kita pula usahala semampunya..peace!!

pal7 berkata...

hana..
wat x reti jek..bia la ape org nak kate pon..jadi diri kamu ok?..

FarhanaDr berkata...

:: Amir ::
Mak mmg camtu.. Ahaks.. Harap2 bgitu juga.. Thanx amir..

:: Aainaa ::
Adekah apekah??? Hahaha..

:: Black_Mel ::
Sama-sama kasih.. Haha.. Yeah.. Chaiyok!!

:: Shira ::
Wink wink.. Trimas babe.. Tepat sekali.. Heehee..

:: Zella ::
Haha.. Mak slalu nk yg terbaik untuk anak dia ni.. Hee.. Thanx zella..

:: Hawa ::
Mau bonus itu kalau boleh.. Heehee.. Tapi kalau diterima pn sudah cukup gembira.. :)

:: Adziim ::
Waaaaaaa.. Idea mmg bernas.. Tapi realisasikan itu mcm susah.. Haha.. Mak dh sponsor mcm2 untuk saye kurus.. Adehhhh..

:: Ain ::
Time kaseh sayang.. Wink wink..

:: Linglung ::
Peace bro!! Thanx for the words.. Will kept dat in mind.. :)

:: Pal7 ::
Wat tak reti? Hmmm.. Baiklah encik.. Jadi diri sndiri adelah yang terbaek.. :)

zaidharis berkata...

hehe,
betul cakap cik farhana.

so touching.
=)

Temui kami di Hari Belia Negara Putrajaya.
Untuk maklumat,
Klik di sini : Zaidharis

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

dont wori..akak ok apw..comei

cikgu isza berkata...

suami akak kenal akak dari akak besar jari kelingking sampailah dah jadi ibu jari sekarang.. tak pernah komen.. x pernah sentuh bab itu..

imanamani berkata...

salam perkenalan...

bertuah kerana mempunyai ibu yang mengambil berat...cuma...hakikatnya..

berbdn besar tak bererti hati nya busuk...

kurus tak bererti hatinya cantik..

jika dia menyukai... dia terima apa adanya diri kamu.. kan....

farhana berkata...

Xpe fana...kalau hati dah berkenan, dia xkira..
cinta kan buta hehehe

good luck my dear.... =)

Colourful life berkata...

tetapkan hati..setuju kita tak leh paksa orang suk kt kita...kalu dia suk dia leh terima kita seadanya..kn..

psychopath berkata...

dah2 g kuruskan badan.

et berkata...

ehehehe.sumel ape kalu berisi.^^

ms sengal berkata...

ntah la,bg saya..
baik kamu cuba mnjadi diri sendri..
terima diri seadanya..
maksud sy, jgn hipokrit..
klu kamu selesa ngan keadaan skrg..
just go on..

btw, nice entry!!
smile :)

Hizami Rahim berkata...

stay true to youself.
kalau terseksa jiwa raga nak kurus kesian.
biar selesa diri sendiri.
;)

joegrimjow berkata...

joegrimjow sedia membantu untuk kurus ramping
;)

nursarah berkata...

sengal je komen joe. Dush!


ada apa dengan ramping. asalkan sihat sudeyh, syukur.

positif selalu. kalau da jodoh tak ke mana.

MissXYZ berkata...

cayalah awk...
sungguh berkeyakinan...
dan sgt positif...

sy suka... =)

~::sya_mujahidah::~ berkata...

wah!! mak awk bagus..hehe
but just be urself n accept other seadanya..
kalau dia suke awk dia pasti dpt terima awk sepenuhnya...;)

sukiminna berkata...

tu dia...tiba2 aku terjah..heheh...gudluk bebeh..

Boneka Tak Sakit Self-ProClaim CasaNova berkata...

chantek dlman lagi kekal dari chantek luaran.. cuma yelah! semua suka chantek2.. apa nak buat tu lumrah hidup..

jgn lah terlalu rendah diri sgt2, hana pown ada kelebihan sendiri.. mungkin hana xsedar. kalau x mestikan ramai yg suka berkawan dgn hana betol x?

yg penting bila jumpa dgn lelaki jgn terlalu control rilek je... jgn lak buat dia takut!

kan seronok berpasangan dgn manusia yg kita serasi. :)


oh ye aku no 1 dlm komen2 blog ko hahahaha lihat lah dunia!! sebagai bf angkat ko aku sgt caring bukan huhuhu

good luck!

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.