Mimpi Yang Ini.. Tak Perlu Dicari Maknanya..

Kata orang mimpi mainan tidur, sebab tak basuh kaki, syaitan sukalah kacau dengan mimpi-mimpi yang macam-macam fesyen.. Pasti pembaca blog ini tahu aku jarang bermimpi.. Walaupun aku selalu baca blog Encik Mimpisiangmalam, seorang radiologist yang cool.. Erk.. Ada kena mengena ke? Ekeke..





Saat-saat dalam dilema atau keraguan, sejadah jadi tempat berteluku, sembahyang sunat dua rakaat berserta doa agar diberi ketenangan hati dan petunjuk agar bisa terang hati untuk membuat keputusan.. Aku rasa ramai pernah mengalami kemelut dalam hidup dan sukar berfikir dengan jelas.. Tak kiralah soal memilih pekerjaan, soal jodoh dan pelbagai soal lagi yang menghendaki kita membuat pilihan yang terbaik dalam hidup.. Solat sunat istikharah adalah yang terbaik.. Allah akan memberikan kita petunjuk dalam pelbagai bentuk, boleh jadi mimpi, boleh juga jadi prarasa.. Hmmm.. Mimpi.. Yang kadang-kadang payah juga untuk kita tafsirkan..




Beberapa tahun dulu ~ Mimpi mengejar seseorang, makin dikejar, makin kerap jatuh tersungkur.. Orang yang dikejar tak menoleh walau sedikit untuk membantu.. Tapi di satu sudut, ada seorang insan memerhati dari kejauhan.. Namun wajahnya masih lagi kabur..


Beberapa hari lalu ~ Mimpi mendapat cincin..


Sekadar cebisan mimpi seorang "insan biasa".. Huhu.. Tapi.. Jikalau mimpi ini mimpi aku, aku tak akan pernah mencari makna dan tafsir di sebaliknya.. Entahlah.. Bimbang aku sendiri salah erti, maksud tersirat mimpi tak tersampai, akhirnya luka berdarah.. Huhu.. Menurut Ustaz Ismail Kamus, apabila kita bermimpi, seeloknya bangun esok harinya, perlu kita cari seorang yang arif tentang tafsiran mimpi untuk mengetahui tentang mimpi kita.. Kongsikan dengan insan-insan yang dikasihi.. Mimpi yang baik seeloknya tak dicerita bimbang ada orang yang dengki, begitu juga mimpi tak baik kerana bimbang digelakkan..


~ MIMPI-MIMPI YANG BAIK SEMUANYA DATANG DARI ALLAH - USTAZ ISMAIL KAMUS ~





Pernah aku terbaca di Facebook, dari Ustaz Zaharuddin tentang tanda istikharah..


"Perlu difahami bahawa tanda istikharah lelaki A (sebagai contoh) berkemungkinan menunjukkan wanita B adalah sesuai dan baik untuknya. Namun istikharah wanita B, menunjukkan lelaki A tidak sesuai untuknya. Ia kerap dan boleh berlaku. Justeru, jangan merasa pelik, jika anda mendapat tanda yang baik, tetapi bakal pasangan anda mendapat tanda sebaliknya, kesimpulan jika mendapat tanda sedemikian adalah, anda berdua tidak sesuai."


Renung-renungkan.. Assalamualaikum.. =)


FOOT NOTE: Selamat mengejar kebahagiaan hidup yang kita impikan ya kawan-kawanku.. Kebahagiaan dunia dan akhirat..


Ada orang cadangkan baca Tafsir Mimpi Menurut Islam Oleh Ibnu Sirin.. Ada juga cadangkan baca DI SINI.. Encik Dr House bagi cadangan mendengar ceramah Ustaz Ismail Kamus tentang MIMPI.. =)

Ulasan

Dr House berkata…
Bagus dengar ceramah Ustaz Ismail Kamus pasal bab Mimpi.
El-Zaffril berkata…
Saya tidak suka mentafsir mimpi saya... so saya biarkan saja mimpi itu... layan
Jard The Great berkata…
sy jarang bermimpi.. ehehe
joegrimjow berkata…
tu diaaaaaaaa
;000
black_mel berkata…
cerita mimpi..hurm..mimpi dpt kawin lisa surihani..hehe..
Kuwe berkata…
Kebanyakkan yang aku mimpi.
Bila aku sedar, aku dah tak ingat apa.
Hizami Li berkata…
zami jarang mimpi.
hehe.
;)
nora berkata…
jarang mimpi tapi bila mimpi semua macam mengarut la pulak...
Ibu Ammar berkata…
macam pernah mimpi dapat barang kemas. tapi ignore jek, ahaha, sebab selalu mimpi yg macam2. ekekke
ISZA berkata…
paling tak suka.. mimpi suami kawen lain.. huhuhu
azuan berkata…
mimpi aku tak pernah ditafsir huhuu
Tanpa Nama berkata…
rase ngntok..
mau tdo!
hehehe...
ms sengal berkata…
selalu dpt mimpi psl mknan jer..

yum3x..

he~
Dak Wan® berkata…
Mimpi? Erk?... Mimpi tu apa yek? Hehehe
Suraya I. berkata…
kalo mmpi best sy suke tfsirkn..tp tfsiran sndr yg byk brangan la..tp kalo mmpi x best sboleh-boleh nk lupe -.-"
akira sendoh berkata…
hmmm..tktnya..cuma doa shja yg mengiringi perjuangan ni..huu
Adziim berkata…
aaa~ kak farhana.
Saya radiographer..not a radiologist.

Radiologist untuk doktor yang specialize dalam diagnostic study.

Saya bukan doktor, just anak buah doktor.

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?