Farhana's Criteria To Diagnose A True Man

Assalamualaikum semua.. Hari ini aku ingin selesaikan dua entry sekaligus kerana malam ini ku ada date.. Date dengan buku-bukuku yang tersayang.. Heehee.. So, what do we have today? What topic should we discuss? Look at the title, everyone must be surprised.. Farhana has come out with her own criteria to diagnose but not a disease, a TRUE MAN.. Haha..


Farhana's criteria to diagnose a true man.. Tajuk gempak betul tapi sebenarnya tajuk ini sinonim juga dengan ciri-ciri lelaki idamanku.. Haha.. Tajuk ini juga sempena Bulan Jun ini yang mana Hari Bapa jatuh pada bulan ini.. Sepanjang hidupku selama 22 tahun ini, seorang sahaja insan yang layak aku gelarkan sebagai lelaki sejati, sudah tentu orangnya ialah abahku, Cikgu Abdullah Ismail.. Abah, you're the greatest man in my life.. And a great father too.. Happy Father's Day abah..






Juga tidak lupa si dia.. Aku telah diagnose dirinya sebagai lelaki sejati.. Lelaki sejati di mataku.. Mungkin setiap insan ada point of view masing-masing tentang lelaki sejati.. Same goes to me.. Ini bukan soalan peperiksaan, ada betul dan ada salah.. Jika itu pandangan kamu tentang lelaki sejati, maka kamu betul.. Namun andai pendapat aku pula berbeza dengan pendapat kamu, aku juga betul.. Heehee..


Farhana's criteria to diagnose a true man:


1) Dia adalah lelaki.. Kalau perempuan, tukarlah diagnosis.. Haha..


2) Lelaki yang mampu membimbing wanita (isteri) dalam segenap aspek kehidupan..


3) Lelaki yang bertanggungjawab.. Tanggungjawab pada agama melebihi segalanya, juga pada diri, pada ibu bapanya, pada insan sekeliling dan tidak lupa pada masa depannya..


4) Lelaki yang penuh rasa hormat.. Hormat pada diri sendiri, pada wanita dan pada yang sepatutnya..


5) Lelaki yang sentiasa tersenyum.. Senyum itu penawar hati yang duka..


6) Lelaki yang sabar dan penuh rasa kasih dan sayang..


7) Lelaki yang kemas..


8) Secara fizikal, lelaki yang tidak kisah bergelumang dengan lumpur.. Haha.. Sebab aku nak honeymoon kat tengah sawah.. Hahaha.. (maksud aku lasak sehabis lasak laa.. heehee..)


9) Lelaki yang suka makan makanan kampung.. Lidah bukan lidah orang putih, orang jepun atau yang seangkatan dengannya.. Haha..


10) Lelaki yang pandai main sepak takraw.. Heehee.. Sebab apa? Entah.. Aku suka tengok lelaki yang pandai main sepak takraw.. =)







Entry yang seterusnya.. Juga tentang lelaki.. Mungkin juga boleh dimasukkan sebagai kriteria untuk diagnose a true man.. Heehee.. Sabtu atau Ahad yang lepas, aku ingat-ingat lupa, aku telah menonton satu rancangan masak-masak di NTV7, Ala Carte.. Seperti yang sedia maklum, kebanyakan chef yang boleh kita tonton di kaca TV kebanyakannya adalah lelaki, begitu juga untuk rancangan ini, Chef Kamarul hosnya..


Aku bangga lelaki boleh memasak atau lebih hebat memasak dari wanita.. Aku tabik spring.. Haha.. Dalam zaman sekarang, walaupun banyak makanan yang fast-fast aje, tetapi belajar memasak tetap harus, tambah-tambah lagi bagi golongan perempuan.. Malu tak kalau perempuan tak reti masak??? Hurrmm..


Berbalik pula pada topik kita tadi, chef lelaki.. Di Malaysia kita ada ramai chef lelaki yang hebat, Chef Wan, Chef Ismail, Chef Zam, Chef Kamarul dan ramai lagi.. Pendapat peribadi aku, lelaki yang pandai memasak, memang hebat dan memang wajar jika digilai wanita.. Haha.. Mungkin ada sesetengah lelaki tidak gemar turun ke dapur, takut mengotorkan tangan katanya, takut bau hanyir ikan rungutnya.. Kerja perempuan bebelnya.. Haha..


Tetapi sebenarnya, dalam zaman serba moden sekarang, tuntutan belajar memasak itu bukan sahaja untuk perempuan malah juga lelaki.. Kalau belajar jauh-jauh, jauh dari keluarga, nak tak nak kena belajar masak, kalau sudah kahwin, isteri bersalin dalam pantang, takkan nak suruh isteri yang masak.. Wow.. Itu memang deraan namanya.. Haha.. Jadinya, bagi lelaki-lelaki di luar sana, apa salahnya kalau belajar memasak, tak jatuh maruah dek kerana memasak, tak goyah kemachoan dengan menggoreng ikan, tak hilang title "lelaki" itu kalau menguli doh.. Betul tak?





Oh ye.. Sebelum aku terlupa.. Ada seorang lagi chef muda yang juga giat berblogging dan memasak, aku lihat dia punya potensi untuk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan chef-chef popular di Malaysia.. Boleh juga rasanya di gelar lelaki idaman wanita.. Ramai wanita di sebelah semenanjung sana yang giat bergosip tentang chef muda ini.. Wow.. Memang tidak dinafikan, popular habis.. Siapa dia???




Jeng






Jeng






Jeng...




Inilah dia.. Chef Faridzul a.k.a Chef Joegrimjow.. Haha.. Bila ku belek-belek, rupa dia dan chef-chef popular di Malaysia kita ada iras-iras juga.. Ahakz.. Kepada Chef Joegrimjow wannabe, ku rasa kamu sudah boleh buat buku resepi daa.. Ku nak free satu nanti yerk.. Hahaha.. =p









FOOT NOTE: Kredit buat Joegrimjow atas gambar di atas.. Maaf ya ku pinjam gambarmu.. Ahakz.. =p




Ulasan

betul hana...aainaa pun suka laki yg
pandai masak....bukan apa sekurangnya
dorg leh berdikari time² wife bersalin
ke...bukan apa untuk kepentingan
bersama...yela leh jimat kan...tak
perlula makan luar....leh jugak tolong
masak kan apa yg patut untuk wife yg
tengah pantang...teringat kat arwah
abah...abah memang pandai masak....abah
akan masak untuk anak² nya ini bila mak
bersalin kan adik² ku...abah gak pandai
wat kuih "akok"..kuih kelantan tu....

wah panjang lak bebel...huhuuu...

peace...=)
joegrimjow berkata…
haishhh
malu2
bukan pandai masak
suke masak ajeew
ingat nnti nk kawen ngan chef2 jgakla.
sbb kupikir-pikir ku tak brapa pandai memasak..
tp wlw gimanapun ku akan brusaha jgak!
lalala~

er,
joe nmpak "ayu" je tym masak!
=p
wa..
macam terPikat aja,
yang chef last sekali itu...
mcm bakal suami sy sj...
hehehhehe
pal7 berkata…
pal uba2 masak2 jugak..
tp xpenah pun jadik..haha..
memang da xde bakat memasak kot.

*tabik2 kat chef2 laki2 kat msia..
Aainaa.. Jom cari laki yg pndai masak.. Kita kuarkan iklan.. Hahahaha.. =p


Joe.. Drpada suka masak tu laa jdi pndai masak.. Kan kan kan???
Miss Gaza.. Brusaha dik.. Caiyok2.. Joe mmg sntiasa ayu.. Ahakz.. =p


Mahirah.. Wah3.. Nk saya tlg pinangkan?? Hik hik hik.. =p


Pal.. Cuba lg erk.. Mee rebus johor tau.. Haha.. Bakat mkan ade plak??? Hik hik hik.. Tabik gak.. Tabik spring toing toing toing.. =p
hahaaaa....takmau la sampai wat iklan...senyap² sudah...=)
starlight berkata…
ewah..rajinbonar si saerah ni godek blog si joe tuu..sampai jumpe satu..!yg ikan keli x jumpa ka??hahhahah..ape2 bgus2...
Tanpa Nama berkata…
salam...
hoho suka entri ni....aku suka point no 2-6....haha....tak kisah la lelaki tu harta cukup makan je...asal ada point 2-6 tu dah cukup melengkapkan kehidupan...hehehe
great entri...hehe
Precious berkata…
Kih kihkih .. kalau sama2 masak kat dapur, best kan! Pada akak, die tak masak pun tak per tapi sanggup duk dapur sama2, teman borak ...
Bee.. Rajin godek? Musti laa.. Usaha smpi dpat utk mnghasilkan entry ini.. Heehee.. =p


Hurul Aini.. Jom sama2 cari lelaki idaman.. Ahakz.. Timaseg sbb sudi membaca.. =p


Precious.. Bestnye dok kat dapur sama2.. Smbil kita msak smbil sembang2 mesra.. Psti mkanan pn mesra.. Haha.. =p
DilOt berkata…
a ah ek...muke2 chef2 ni lebih kurang...ntah2 pasni c joe jadi chef gak kot..
ieNn ZaZa berkata…
hamboi2..promote hencik joe nmpk..hihi..mkn jd pemalu laa dia..hehe
Dilot.. Hahaha.. Kan kan kan? Ku igt mataku sowang jek nampak prsamaan tu.. Rupanya kamu juga.. Go chef jo go.. Haha.. =p


Ienn.. Haha.. Encik joe ni pmalu ke?? Hahaha.. =p
joegrimjow berkata…
skrg dah pandai dah
hehe
Boneka Tak Sakit berkata…
ASIK2 JOE JOE JOE JOE!!

*okay habis komen jeles!

owh aku suka lah list2 ko nie kdng2 aku lelaku pown xtau ciri lelaki sejati! hhuhuhu

tapi tu ada lak suka sepak takrwa!! gila gatal tau la suka tgk antara paha! bila sevice bertukar tangan!~

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?