Sesungguhnya Masih Belum Terlambat Untuk Merasakan Nikmatnya

GAMBAR KREDIT KEPADA: PAKCIK GOOGLE IMAGE

Assalamualaikum semua.. Petang Sabtu dah.. Kejap masa berjalan, Selasa dah nak pulang ke Ipoh.. Petang ini nak perkenalkan kepada anda semua satu persatu makanan di bawah.. Dah kenal pun silalah buat-buat tak kenal ya.. Ekeke.. =p



Pertama ini namanya ketupat.. Orang Selatan seperti aku lebih gemarkan ketupat nasi berbanding ketupat pulut atau ketupat palas.. Entah kenapa tapi tekak lebih selesa dengan ketupat nasi.. Ketupat palas rasanya seperti lemang dan aku bukanlah penggemar lemang yang tegar.. Setakat minat gitu-gitu saja..

P/S: Teringat ada seseorang tak suka ketupat nasi.. Rugi sungguh anda!! =p



Kedua ini pula kari ayam ya anak-anak.. Siapa-siapa yang tak kenal memang tak tahulah apa nak kata.. Fengsan.. Kari ayam paling aku suka tentulah kari ayam emak dengan kari ayam nenek aku.. Cecah roti pun syedapppp.. =p



Yang ketiga ini rendang.. Daging lembu lebih jadi pilihan.. Rendang aku suka makan dengan lemang.. Lagi uummpphh.. Tapi makan dengan ketupat pun jalan saja.. Tiba-tiba tekak teringin pulut kuning pula.. Dimakan bersama rendang.. Apa nak dikata.. Memang terbaiklah.. =)



Ini sambal kacang.. Masa raya ada, tak raya pun ada.. Selalu dimakan dengan satay, tauhu sumbat atau apa saja yang tekak nak dimakannya bersama.. Keh keh keh.. Ada seorang blogger, makan sambal kacang dengan epal tak silap.. Huhu.. Unik sungguh..



Yang terakhir ini adalah lontong.. Nasi impit yang dimakan dengan kuah lodeh.. Aku kurang gemar entah kenapa tapi adik aku memang hantu.. Lontong memang sedap dimakan dengan sambal dan telur dadar.. Oh ya.. Tapi aku sangat suka lontong goreng.. Nak belajar buat lontong goreng.. Siapa ada resepi lontong goreng yang sedap??? Ngee..

Dan kesemua makanan di atas bukanlah saja-saja diletak.. Ingat lagi tak raya haji tempoh hari aku tak balik rumah sebab tak ada cuti? Hehe.. Balik cuti kali ini, mak masak semua makanan di atas.. Nyum nyum.. Tengahari tadi aku mencekik banyak gila ketupat dengan kari bertemankan daging rendang.. Nikmat.. Ekeke..

Tengok.. Mak selalu ingatkan kesedihan anak-anak.. Tapi anak-anak.. Haish.. Pesan untuk diri sendiri dan anak-anak seluruh dunia.. Sayang mak kita selalu, jaga hati, jaga perasaaan dia, ingat-ingat dia selalu macam mak selalu ingat dekat kita.. Okey.. Heee.. Sampai sini.. Tengah berusaha kosongkan perut untuk slot malam nanti.. Weehoo.. Assalamualaikum..


FOOT NOTE: Saya ada slot Hantu Hindustan.. Lalala.. =p

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
akak!!!
suwoh mak kita hntarkan kat adik skit!!!
FarhanaFabulous berkata…
sedapnyeee..tibe2 lapar pulak..
adrinaqamarina berkata…
rina kan nak orang selatan, so kena belajar buat ketupat nasi ne. haha

even rina suka giler ketupat palas tu kan tapi rina tak suka lemang, even nampak sama je.

hehe
black_mel berkata…
Semua sedap2 nyum2.....lontong memang terbaik...kat tg malim mmg kemestian mkn lontong dipagi raya...rindu lak masakan mak...sob3...
Chaoi berkata…
sungguh menyelerakan,,,,terasa nak makan plak..
Hizami Li berkata…
kat batu pahat mmg femes dgn lontong.
eh.
my mom pernah masak lontong goreng.
sedap2.
XD
mr.syazwan berkata…
OMG!!

T.O.L.O.N.G

eh salah

L.U.T.U.N.G

eh salah..

L.O.N.T.O.N.G

my fav!

kalau air tangan fahana yg ini

FUUUYOOOOOOOOO sedia kat umah 1 bas rombongan dtg esok!

hahaha
Hasrol Nizam berkata…
ahh..nak lontong... :D

Pendapat anda?
blog Serol-Nizam
Khairy berkata…
Makan sambal kacang ngan epal?...siapa tu? Cik Epal ke? hehe....Bukan nanti rs pelik kan..huhu
ieda berkata…
adoyaiii dikkk sedapnya ..
nie mimpi aper tiba2 tunjukkan santapan di pagi raya nieee ..huuuuh terliuqqq akak nieeeeh :))
hahahhahaha macam lapau -___-
Cikgu Fonik berkata…
salam,

mcm mna bulih jdi kuning?

life is short

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?