Tak Suka Melihat Dia Lalu Buat Dia Terseksa Menderita!!! | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Tak Suka Melihat Dia Lalu Buat Dia Terseksa Menderita!!!

17 comments
Tempoh hari bicara dengan seorang sahabat.. A friend of her friend, meninggal dunia.. Sebab kematian? Doktor juga tak mampu kenal pasti.. Rupanya dapat tahu, dia terkena buatan orang.. Arwah seorang yang bijak pandai, dean list selalu dalam tangan, menurut kawan-kawan, ramai yang dengkikan arwah.. Aku terfikir sejenak..


Seorang saudaraku.. Juga punya nasib yang sama.. Buatan orang hanya kerana ingin mendapatkan cinta.. Dulu aku mungkin anggap ini remeh dan mampu diselesaikan dengan bantuan ustaz atau diri sendiri. Asalkan kuat semnagat.. Tapi lepas melaluinya ternyata aku silap.. Ilmu-ilmu begini mampu merubah seorang.. Mampu membuat orang derita.. Tergila-gilakan.. Kadang-kadang mampu menyebabkan kematian..




Dulu kata mak padaku.. Jaga kata, jaga perlakuan di tempat orang.. Kini pula aku sudah punya blog, punya ramai kawan di sana sini.. Jaga penulisan pula kini.. Sebabnya manusia sukar untuk diteka apa yang di dalamnya.. Luaran mungkin mampu kita tafsir tapi yang sebenarnya di dalam.. Hanya dia dan Tuhan saja tahu.. Ada orang mungkin cepat terasa hati.. Ada pula yang mungkin akan dengki.. Ada yang sudah jatuh cinta gila.. Cara paling senang??? Kenakan ilmu hitam pada insan yang buat matanya berbulu.. Buat dia sakit mata sakit hati dengan kehadiran orang itu, buat dia jatuh cinta.. Kenapa jalan itu yang mereka fikir? Kenapa cara itu yang mereka ambil? Jalan yang buat orang menderita..




Tulis blog.. Borak dalam YM.. Tulis E-mail.. Sekarang semua harus hati-hati.. Berjaga-jaga saja.. Ye tak? Kadang-kadang kita hanya duduk diam tak bersuara pun ada orang tak suka.. Manusia.. Macam-macam ragam dan punya hati lain-lain..





Aku suka quote di atas.. Semoga jadi renungan juga buat semua..



Aku bukan Tuhan untuk menilai dan meletakkan jua menjatuhkan hukuman.. Cuma ingatlah, apa yang dosa itu kita elakkan.. Hidup hanya satu persinggahan.. Terlalu pendek.. Isilah dengan sebaik-sebaiknya.. Lakukan sesuatu yang akan membawa kebaikan bukan saja pada kita, juga pada orang.. saya mohon maaf kalau ada tersalah bicara.. Kalau silap tolong tunjuk ajarkan..


Assalamualaikum..



17 Comments Here:

Nur Aainaa Khairunnisa berkata...

salam cikHana...

keluarga aainaa pun punya sejarah pasal terkene buatan org ni...akak spupu kene...alhamdulillah skang dier dah ok...tapi makan bertahun² la nak pulih....tapi skang ni dier suka menyendiri...tak suka kuar umah....

angah aainaa pun ader gak kene...bekas tunang dier kene....ader mamat tu berkenan kat bekas tunang angah aainaa...dier wat bekas tunang angah tu benci nak pandang muka angah sampaila bekas tunang angah tu minta putus....skang dah kawin ngan mamat tu tak lama pas putus tunang ngan angah..

mereka² yg guna ilmu macam ni untuk merosakkan orang tak yakin ngan diri sendiri dan Allah swt...itu yg guna cara mudah untk kepuasan diri sendiri....minta dijauhkan la benda² ni seme.....

Annies berkata...

pernah juga dengar org sanggup gunakan ilmu hitam utk merebut cinta. manusia memang mcm tu. sanggup buat apa saja demi mengejar apa yg diinginkan. tetapi pengecutlah jika gunakan amalan2 yg syirik tu. harap2 kita dijauhkan dr anasir2 tersebut.. :)

joegrimjow berkata...

adanya kawn untk menegur
tu pasal kene berkawan dngn bnyak
xrugi berkawan ni
trutama blogger2
;)

imHepPie berkata...

x penah lgi ada ord trdekat kene cmni tpi mntk djauhkan la...ksian smpai truk dorg wt..x pikir nyawa org len dah

HonEyBuNNy berkata...

hurm....ila pn xdk lagi yg kena gne...mtk d jaohkan la....tol tu..kita xtau ada org suka kita ke x...hati lain2...so kita kna la hati2 kn...

Framestone berkata...

he..23x nk selamat jgn buh gambar dalm blog... xpasal2 ade yg bomohkan gambar tue... he..23x

p/s- bro agak susah nk share gambar sendiri kat blog

out of topic--> he..23x teu org ckp..tp bro sebenarnye..... ala malu la nk bgtau huhu

tue hidayat la... bukan hidayah

www.broframestone.com

Framestone berkata...

out of topic lg--> he...23x cam mne leh terase ketensenan bro ek he...23x leh perasan ek huhuhu

nk wat cam mane.. tekanan koje... bro bukan budak IT... so pepaham je la... nk lepaskan tensen... lyn blog la.. nie pun ade byk komen xtereply nie huhuhu....

anakcikmad berkata...

satu peringatan yg bgus~
tenkiu...tp mmg ye pun...
bnda2 tu semua wujud...
moga2 dijauhkan dr kita...

^_~

Nabil Fizri berkata...

o..

Farhana berkata...

Aainaa.. Waalaikumsalam.. Betul kate kamu.. Ku sokong sefenuhnya.. Heehee.. ;)

Farhana berkata...

Cik annies.. Betul, kalau nak cube laa dgn care elok kan.. Hurmmm.. Mintak dijauhkan dari bende ni sume.. ;)

Farhana berkata...

Joe.. Berkawan biar beriburibu lemon kan? Heehee.. Semoga ikatan ukhwah trjalin smpi bila2.. ;)

Farhana berkata...

Mimie.. Betul.. Nyawa jadi bahan mainan plak.. Huhu.. ;p

Farhana berkata...

Ila.. Yep2.. Hati org sukar nk diselami.. Kdang2 ade yg tak suke tp dpan kita wat2 suke.. Haa.. Tu lagi bhaye..

Farhana berkata...

Bro.. Yep2.. Sbb tu ku tukar gambar dah.. Tak buh bnyk gmbar dh skang.. Takut maa.. Huuu..

Farhana berkata...

Kak liza.. Saling brpesan.. Smoga dpat manfaat.. Mintak2 dijauhkan laa kita dgn bende tu semua..

Farhana berkata...

Nabil.. O??? Huhu..

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.