21 Dis 2009

Malam semalam yang indah dan sejuk, menggigil memeluk tubuh, asyik sungguh berfoya-foya di blog.. Penat di blog, singgah jenguk Facebook.. Update rakan-rakan aku telek satu persatu.. Ouh.. Sungguh takde keje kamu Farhana.. Tiba-tiba status rakan nan seorang buat aku tertarik.. Saja mahu share dengan korang.. Sharing is caring.. Except sharing pakwe terchenta hokey.. Itu dah terlebih caring.. Ahaks..




~ When One Door Of Happiness Closes, Another Opens ; But Often We Looked So Long At The Closed Door That We Do Not See The One Which Has Been Opened For Us : Helen Keller ~




Orang kata, siapa yang makan cili siapa yang terasa pedasnya.. Aku seperti itu, cukup terkesan dengan quote Helen Keller itu.. Pernah aku duduk menunggu di depan pintu, menantikan akan terbukanya pintu nan sebuah itu, tapi hampa sekali.. Mungkin kunci untuk membuka pintu yang itu, bukan padaku.. Dek kerana asyik menanti di depan pintu, aku seakan lupa ada pintu lain lagi, walau belum terbuka tapi pasti kunci yang ada padaku ini mampu membuka salah sebuah darinya.. Cuma menuntut sedikit usaha dan kesabaran.. Kan?




Bagi sesiapa yang ingin mengenal Helen Keller, beliau adalah seorang penulis terkenal, aktivis politik dan seorang pensyarah.. Seorang wanita yang hilang kedua penglihatannya juga deria pendengarannya sewaktu berusia 19 bulan.. Berkat usaha dan tak mudah putus asa, beliau berjaya menjadi manusia berguna.. Salute sama beliau.. Oh ya.. Ada satu lagi kata-kata dari dia yang agak mendatangkan kesan juga pada aku..


" I was appointed on a commission to investigate the conditions of the blind. For the first time I, who had thought blindness a misfortune beyond human control, found that too much of it was traceable to wrong industrial conditions, often caused by the selfishness and greed of employers. And the social evil contributed its share. I found that poverty drove women to a life of shame that ended in blindness. "


Maksud beliau, " Saya telah dilantik untuk menyiasat juga mengkaji tentang orang-orang buta. Untuk pertama kali, saya yang pada awalnya menganggap blindness adalah satu nasib malang yang kejadiaannya tidak mampu dikawal oleh manusia, mendapati buta ini kebanyakannya disebabkan oleh pekerjaan hanya kerana sikap pentingkan diri dan tamak majikan. Juga masalah sosial yang sedikit sebanyak menyumbang. Kesukaran dan kedaifan hidup mendorong wanita terjerumus ke lembah kehinaan yang membawa kepada blindness. "


Kalau dalam erti kata yang lebih senang nak faham, buta ni disebabkan sikap tak bertanggungjawab majikan yang kerja sambil lewa sampaikan mendatangkan kemudaratan pada pekerja. Juga wanita yang terlibat dalam dunia pelacuran, senang sangat nak dapat STD. Salah satu STD yang boleh menyebabkan buta adalah Syphilis.


Hmm.. Terduduk aku memikirkan kehidupan ini.. Okey semua, till here.. Assalamualaikum..







FOOT NOTE: Buta mata atau buta hati???



44 Comments Here

helen keller ni memang fames dikalangan pendidikan khas di malaysia.. kawie paling suka kata2 dia ni..

"I can see, and that is why I can be happy, in what you call the dark, but which to me is golden. I can see a God-made world, not a manmade world."

REPLY

terkesima membaca perbincangan ini...tak mampu berkata-kata...

tapi memang betul, mereka yg buta mata ni selalu celik hatinya..dan mereka yg celik mata ni kadang² buta hatinya...

REPLY

huhu tak ku kenal siapa itu perempuan haha

REPLY

Siapakah beliau ? hahaha buta sejarah betol aku nie

REPLY

normally org buta ni mempunyai big heart..kudos for 'em because despite all the disability they have, they stand tall amongst us.

REPLY

erm#bangga dengan org sehebat tu

sykur xbuta

part majikan tu
cara nak atasi
kene kerja sendiri
baru xde majikan
;)

REPLY

aku tak paham .

sila translate boleh ?
MIAHAHHAHAHAH =D

REPLY

bagusnya inspirasi heeee

REPLY

Kawie.. Wah.. Ko tau gak eh dia.. Huhu.. Bagus laa ko ni.. ;)

Hmmmm.. Okey gak ayat tu.. Mndalam makna.. Thanx for sharing.. ;)

REPLY

Aainaa.. Kenapekah terkesima? Hehehe.. Betul tu aainaa.. Maka, jadilah kita yg celik matanya juga celik mata hatinya.. ;)

REPLY

Azuan.. Aiseyyy.. Takpe3.. Nnt aku cite kat ko one by one ek.. Ahaks..

REPLY

Melz.. Hehe.. Takpe, sempat lagi nak celikkan sejarah.. Erk.. Ade ke prkataan mcm tu? Hehe.. ;p

REPLY

Avid Gunner.. Yep.. Setiap dari kita pny potensi masing2.. Dorang pn sama jugak.. And we shud learn from them sometimes.. Kan? ;)

REPLY

Joe.. Sangat bangga.. ;)

Ahaks.. Mau juge di situ.. Yep2.. Keje sndiri laa pling bagus.. ;)

REPLY

Lolly... Ape yg ko tak paham? Meh aku bg klas tuisyen kat ko.. Spesel pny.. Ahaks.. ;p

REPLY

Mimie.. Jom jadikan dia inspirasi kita. Heee.. ;)

REPLY

lumrah dunia. yang dah kehidupan baik nak yuang lebh -lebih baik lagi. manusia tak akan pernah puas.


www.pengerindu.com

REPLY

great blog... i like~.. bnyk bende menarik. keep up the good posting.. i support you

REPLY

bro cdg nak menulis novel kehidupan...tp entah la.. ade ke syarikat yang nk huhuhu... masih tercarik2 lagi nie huhu

out of topic--> ops sape yang ajar huhuhu entah..!! bro pun xtau huhu... tp ramai je yg praktik kan he...23x

jgn la injek... sakit huhuhu... nk injek kat punggung ke..???

BroFramestone Blog

REPLY

u're invited. new contest at http://kameraxburuk.blogspot.com/2009/12/giveaway.html

REPLY

wah dasyat r minah nie....
x sangke plak dah cacat tp still bley berjaye

REPLY

ye knl2...tu la..kita kdg2 lupa pintu lain bila npk 1 pintu jek..ishhh

REPLY

hallen kallen?
aku baru dengar ari nih

REPLY

buta hati...buta sume~~~

REPLY

Jacky.. Hmmmm.. Betul tu.. Manusia mahu mngejar kesempurnaan.. ;)

REPLY

Zuwairiaiman.. Thanx a lot buddy.. Thanx also for dropping by.. ;)

REPLY

Bro Syukri.. Nak tulis novel? Seyes ke? Mnarik.. Try laa dulu.. Tak cube tak tau kan? Heehee.. ;)

REPLY

kameraX.. thanx for fropping by.. akan ku usha yek.. ngee.. ;)

REPLY

Syaf.. Tu laa.. Hebat kan? Kite yg normal ni ptut jadikan inspirasi.. Huhu..

REPLY

Ila.. Huhu.. Knal ek? Hmmm.. Soal perasaan kompleks, tu laa susah nk nmpk pintu lain.. Huhu..

REPLY

Hans.. Hehe.. Aku kasi tau ko arini.. Heehee.. ;p

REPLY

Miera.. Hmmm.. Tepat.. Sokong kamu.. ;)

REPLY

tula dia klau kerja ngan majikan..
bkn setakat leh jd buta..
kadg2 leh kena barah hati
cos mendidih je tgk kelakuan boss..

moral dia x yah keja bljr je..
hahahaha

REPLY

bru knl..hehe..trok tol sy nihh..

REPLY

Wan.. Barah hati ke? Fuuyoo.. Mmg dahsyat.. Huhu.. Yeszaaa.. Blajo blajo.. ;)

REPLY

Rara.. Heehee.. Takpe, saye pn baru jek mngenali dia.. Ahaks.. Carik kat pakcik google 3 ari lpas.. Hee.. ;)

REPLY

bila buta, hilang da satu nikmat kita kan..syukur masih smpurna walaupun hakikatnya tak sempurna..ehee..:)

REPLY

he...23x tau pun.. bro hanya mampu luahkan ape yang tidak mampu ditelan he..23x tp sekali terluah tue... peh...!!! korang baca korang je la yang leh judge kan

mmg nk wat novel pun.. baru rangka je nie...tp entah la.. bro BM fail mase trial Spm huhuu... bro xde basic... klu wat panduan or ape2 tue reti la...

BroFramestone Blog

REPLY

Sufy.. Yep.. Sgt brsyukur.. ;)

REPLY

Bro Syukri.. Haha.. Mmg dahsyat sekali saye baca yg tak tertelankan lalu diluahkan.. Ahaks.. ;p

Trial jek.. Yg sebenarnya mst hebat kan bro??? Kan??? Hehehe..

REPLY

buta mata lagi susah....buta hati lagi teruk

http://paksuu.com

REPLY

Paksuu.. Heehee.. Susah dn teruk.. Hmmm.. Mmg sangattt.. Errr.. Susah nk ckap.. Rasa teruk..

REPLY

Bersyukur dengan apa yang ada... Semuanya itu nafsu walhal kita cukup makan, ada pakaian dan ada rumah untuk berlindung. Ubat nafsu yg terbaik? Puasa.

REPLY

Dak Wan.. Yuppss.. Tepat sekali.. Itu adalah ubat yg terbaik.. ;)

REPLY

Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates & MyBloggerThemes