Karma.. Balasan.. Salah Siapa??? (Karma Ke?)

Ini sebuah kisah benar yang dekat dengan kehidupanku.. Siapa hero, siapa heroin usah dipertikaikan, kerana kebenaran kisah ini, itu yang lebih bermakna.. Sudah lama tidak mencoret entry panjang dan panjang.. Heehee..


Lola nama tipu-tipu.. Gadis berkerjaya dan berpangkat, berumur 28 tahun yang masih mencari-cari peneman sehidup dan semati.. Seorang lelaki yang benar-benar mencintai dirinya.. Benar-benar.. Tapi jelas sekali jodoh begitu sukar lekat dengan dirinya.. Seringkali ada masa terluang dia akan duduk mengelamun memikirkan nasibnya.. Ada keluhan di hujung lamunan.. Ada kesunyian di balik pandangan mata cokelatnya itu.. Lamunan di petang yang kedinginan ini membawa dia kembali ke zaman sekolah menengahnya.. Zaman kenaifan dan penuh suka duka..




16 tahun.. Rakan-rakan sebayanya ketika ini mungkin tidak sebertuah dia, dihadiahi handphone oleh atuk tersayang.. Walau hanya Nokia 3310, tapi dia begitu suka.. Masih ingat lagi number yang dipakainya ketika itu.. 019787.. Ooppss.. Rahsia kot.. (aku nampak dah ada yang pegang handphone masukkan number.. haha.. berkenan dengan Lola ek..) Masa itu agak kejakunan sebab pes time pegang handphone, tangan gatal Lola setiap masa memicit butang-butang comel itu.. Rasa geram.. Heehee.. Satu hari, kesunyian dan kebosanan datang melanda.. Dalam hatinya, ada tak wujudnya number sekian sekian.. Number itu sama sahaja dengan numbernya, cuma pangkalnya saja lain.. Dalam tak sedar tangan menekan, ada nada di hujung talian.. Ooppss.. Letak.. Takut, berdebar.. Phewww..


Beberapa hari berlalu begitu saja.. Lola lega tiada yang menelefon semula.. (haih budak Lola ni, dah call takut pulak.. ape ajer laa..) Tiba-tiba.. Beep Beep.. SMS.. Dibukanya, dibacanya.. Mata terbeliak.. Number itu.. Bertanyakan SIAPA.. Budak umur 16 tahun itu lantas membalas, " SAYA LOLA, maaf sebab tersalah picit number, maaf ya.." Itulah permulaanya.. Perkenalan dengan seorang lelaki berusia 30 tahun, Syed namanya.. Entah betul entah tidak Lola tak pernah terfikir.. Sikit pun..




Tidak disangka akan lahirnya bibit cinta.. Auww.. Sungguh indah, hari-hari berSMS, bertelefon, siang bawa ke malam, malam bawa ke siang.. Tak sedar hari bersilih ganti.. Lelaki itu begitu memanjakan Lola, hampir setiap minggu number Lola pasti akan diTOP-UPkannya.. Fikir Lola, lelaki itu benar-benar sayang, cinta akan dia.. Kadang-kadang dalam tidur pun dia tersenyum bila saja teringatkannya.. Walau dalam otak Lola, hati Lola, Lola tahu Syed adalah suami kepada seorang isteri, ayah kepada 3 orang anak.. Tapi apakan daya, cinta begitu membutakannya.. Dia hanyut dalam lautan cinta.. Huhu.. (pesan Farhana, macam biasa, cinta tak pernah salah, orang yang bercinta tu yang buat salah.. heehee..)


Hampir setahun mereka bercinta.. Cinta yang terlarang.. Walau tak pernah jumpa tapi kemesraan yang disemai, mengalahkan orang yang bercinta di alam realiti 10 tahun.. Huhu.. Hati ingin sangat mahu jumpa tapi umur 16, masih lagi takut-takut.. (haih.. Benda lain tak takut, nak jumpa takut pulak, pelik si Lola ni..) Sampailah suatu hari.. Seorang wanita menelefon.. Dunianya tiba-tiba gelap gelita.. Begitu teruk Lola dicaci, dimaki.. Syed pula.. Senyap, membisu sejuta lemon.. Hubungan mereka? Terputus di saat itu juga.. Hari-hari Lola menanti panggilan kerinduan Syed, SMS cinta dan sayang dari Syed.. Tapi hampa.. Sunyi sahaja handphonennya.. Lola mula pasrah dan redha, dia sedar itu memang silapnya.. Menyesal.. Menyesal.. Dalam hati, berlagu pilu.. Dalam sembahyang, doa dipanjat, ampun dipohon agar kesalahannya dimaafkan oleh Allah, dimaafkan oleh si isteri itu..




Kini umur sudah 28 tahun.. Mahu mencari final destinationnya.. Tapi tak pernah kunjung tiba.. Ada memang ada.. 7, 8 orang juga yang bersua.. Memberikan kata cinta, janji setia.. Tapi sayang sejuta lemon kali sayang.. Lola tidak berkeinginankan lelaki seperti mereka.. Yang berstatus SUAMI ORANG.. Yang punya anak, punya keluarga bahagia.. Lola tidak mahu.. Never ever.. Sejarah silamnya membuatkan dia menolak mentah-mentah, lelaki yang bergelar SUAMI ORANG..




Sering Lola merintih mengenangkan nasibnya yang hanya didampingi insan yang tidak pernah dia damba.. Kisah silamnya datang kembali menerjah kotak fikirannya.. Adakah ini karma? Adakah ini balasan? Adakah ini doa orang-orang teraniaya seperti si isteri itu? Lola buntu.. Tiada apa lagi yang mampu dia buat hanya doa, usaha dan tawakal.. Mengharapkan di sebalik hujung jalan sana, ada cahaya..


Itulah kisah Lola nama tipu-tipu yang begitu mendambakan jodoh tiba, tapi sayangnya kerana kisah silamnya, lelaki-lelaki yang mendampinginya, memburunya, semuanya SUAMI ORANG.. Tatkala anda selesai membaca ini, pasti anda akan kata, salah lelaki itu sebab gatal, salah Lola sebab melayan, salah atuk sebab bagi handphone.. Huhu.. Apa kata kita jangan salahkan sesiapa, kebenaran dan makna di sebalik kisah ini yang mungkin kita kena renung.. Apa pandangan anda?


Pandangan aku.. Hmmmm.. Mungkin jodoh Lola yang dia cari selama ini memang suami orang.. Kita tidak tahu, perancangan Allah.. Huhu.. Jangan pernah salahkan kisah silam, jangan pernah anggap itu karma atau balasan, sebab walau apa jua yang terjadi, baik atau buruk, mungkin ada hikmah di sebaliknya yang kita tak tahu.. Bersyukur saja sebab apa jua yang terjadi, apa jua yang ditakdirkan , datangnya dari Allah.. Wallahualam..






FOOT NOTE: Cerita ini memang betul.. 200% dijamin keasliannya.. Enjoy reading..



Ulasan

Rara berkata…
ade pengajaran disebalik cerita.suke!
asliani ahmad berkata…
aslkm...
ada nada tkedu yg sy rasa..
*gulp*!
mbisu beribu bahasa~
zella y berkata…
cite btul ni kan??
hurm....prkara camni mmg byk berlaku...
hans berkata…
cerita betul ke?
Azuan berkata…
aku nie solo lagi..
confirm ni haha..
Kaito berkata…
peh..best2...mantop la...
Naz berkata…
wah... kisah betul ker cik Hana. pokcik akan amik iktibar atas kisah nih.. tenkiew... :)
kawie2020 berkata…
kawie rase x de yg bersalah dalam hal ini tapi jgnlah ingat kisah silam itu boleh menyumpah lola...

Dy perlu tabah dan teruskan berdoa.. kalau dah jodoh memang tak kemana.. insyaallah..
Mr.J berkata…
kawin kawin kawin.. uhhu aku nak kawin tapi duit tak ada. kena gak kissah cinta macamni dulu.. cinta Hp tak jumpa.


Farhana , mana u dpt pic last tu..
joegrimjow berkata…
lola loli
pernah gune nama ni dlu
hehe

mmg pernah dnga cite cinta camni
ntah salah sape..
Jard The Great berkata…
huhu.. sian Lola... aku yg dah berumur neh pon..... nk masuk berchenta pon takut.. ahaha..
Sufy berkata…
hurm, sy penah kenal dgn suami org waktu 1st time keja dulu..and memang diorang ni mulut manis tp syukur alhmdulillah sgalanya selesai pas explain perkara yg spatutnya...anyway, bercinta dgn suami org memang salah sbb merosakkn kbahagian org lain tp jgn pula mnghukum diri sndiri..semua org penah buat silap kan..eheee...so, think maturely...:)
Admin berkata…
nice st0ry...

follow my blog at...
mazhar-gallery.blogspot.com
Emora.. Mngharapkan ade yg faham.. Heehee.. Thanx.. ;)
Asliani.. Waalaikumsalam dik.. Huhu.. Nape terkedu dn mbisu seribu bahasa? Huhu... ;)
Zella.. Yup2.. Ini cerita mmg betul.. Huhu.. Indeed, bnyk terjadi di sekeliling kita..
Hans.. Nape? Tak pecaye? Huhu.. Betul laa.. Ngeee.. ;)
Azuan.. Haha.. Dah tu kalau confirm nak watpe?? Hahaha. ;p
Kaito.. Huhu.. Thanx kaito.. Moga ade sumthing yg buleh dapat dari situ.. Thanx again for dropping by.. ;)
Pokcik Naz.. Haah laa. Kisah bener ni pokcik.. Tiada yg bener mlainkan yg bener bener aje.. Heehee.. ;p

Sama2 pokcik.. Harap ade laa sumthing yg saye brjaya smpaikan.. Heehee..
Zuwairi berkata…
lola...lola...

meh sini nak kenal dia..

ini bukan laki org
hahaha;)
Kawie.. Betul.. Takde yg salah.. Dn bukan juge sumpahan.. Dn semoga Lola mndapat yg trbaik dlam hidup dia.. ;)
Jacky.. Kawen kawen kawen. Heehee.. ;p

Ouh.. Penah gak ke? Hehe.. Cinta Hp.. Sdap nama.. Huhu.. Anyway, thanx sbb tny psal gmbar tu yek.. ;)
Joe.. Haha.. Yaaa.. Btul gak... Sori ciplaks nama jap.. Ahaks.. ;p

Hmmm.. Tu laa, bnyk jadi skang.. Sndiri kene ingat laa..
Jard.. Kesian kan.. Huuu.. Ko mane de berumur.. Muda lagi laa.. Ish3.. Takpe, tak lama lagi bercinte laa tu.. Ahaks.. ;p
Sufy.. Pngalaman kdang2 mngajar kita.. Hmmm.. Kalau buleh elak, mmg kita kene elak.. Kan? ;)

Hope Lola baca kata2 kamu tu.. Heee..
Zuewairy zuewairy.. Ahaks.. ;p

Lola tanye.. Yeke ni?? Leh caye ke? Ahaks.. ;)
Blog Eazy Izzuddin berkata…
hukum karma..
btw i enjoy bace....
=D

btw
Vote For Me

http://www.broframestone.com/2009/12/bfundi-bloggers-dengan-broframestone/

Thanks so much
hehe
xD
PuanPepel berkata…
syg syed,,..cinta syed...rindu syed......


hahaha...jadahnye..



tersentak seketika bc nama...haha..

bf ku juga syed...tp konpem la bkn suami org.hehe
hisham berkata…
salam...cik miera ni dh meroyan ngn bag syed die...hehe....
~tepuk dade tnye slera,,tp jgn tepuk kuat sgt nnti leper dada.....tq link i..ni kawie suruh terjah...i link u n folo u back...salam
Dak Wan® berkata…
Bf saya pon Syed suami orang gak.Apakah?

Tapi.....

tapi teman ni lelaki! Hehehe.
chokio_nia berkata…
hurmmm..kisah benar ek??aku kesian gak kat lola..patot die pk dlu..mungkin hbgn tu tak kemane..sebba laki org kan..tp besela..kalo da chenta..takot lak aku kalo jatuh ati kat laki org..adeh..
Eazy.. Maceyy maceyyy sbb enjoy.. Heehee.. ;)

Wah.. Msuk kontes yek.. Nnt ku usah2 dn wat ape ptut eh.. Ngee.. ;p
Miera.. Hoho.. Yeke.. Kebetulan plak kan.. Heehee.. Smoga happy nga syed yek.. Huhu.. ;)
Hisham. Waalaikumsalam.. Heehee.. Maklum laa, pakwe dorang kan sama nama.. Hehe. ;p

Thanx yek encik hisham sudi dtang jenguk ke sini.. ;)
Dak Wan.. Oh.. Hahahaha.. Eh. Kamu bkn prmpuan ke? Heee.. ;p
Ain.. Hmmmm.. Cinta tu wat manusia lupe kan.. Haih.. Moga ianya tak brulang lagi.. Tapi kalau dh nak lekat jugak, nk wat guano.. Huhu..

Kalau boley mintak laa dijauhkan..
zumairi berkata…
kkdg insan yg tidak dia dambakan itu yg membahagiakannya

http://paksuu.com
paksuu berkata…
tak pasti samada 'karma' sesuai dengan Islam ke tidak...aperpun ambil positif je ye tak
dilot berkata…
suami org tu yg menakutkan..erk..minta dijauhkanla..

apepun solat istikharah..minat petunjuk...

http://www.dilahdilot.com/hidup-berani-untuk-gagal-2
Zumairi.. Betul tu.. Kdang2 mcm tu laa.. Huhu.. ;)
Paksuu.. Tak kot.. Karma tu agama India jek.. Tak sesuai barangkali.. Hmmmm.. Thanx atas pndangan.. ;)
Dilot.. Hmmm.. Kalau boleh dijauhkan, mintak2.. Doa2 saje.. Huhu.. ;)

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?