Salam Maulidur Rasul : Dalam Meniti Hidup Dan Melewati Usia, Kadang Kita Hanyut Dan Terlupa.. | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Salam Maulidur Rasul : Dalam Meniti Hidup Dan Melewati Usia, Kadang Kita Hanyut Dan Terlupa..

12 comments
Assalamualaikum.. Buat apa malam-malam begini? Hmmm.. Aku tengah membelek past year questions sambil menghafal developmental milestone.. Apa pasallah banyak sangat peringkat usia yang perlu dihafal.. Tension.. Lepas itu, apa lagi.. Makan.. Bila tension kita makan.. Tapi bila makan tak pula tension.. Masyuk lagi ada.. Haha.. Merapu lagi aku malam-malam macam ni.. Rehat kejap, update blog.. Alah.. Bukan lama pun tulis blog, dalam 20 minit.. Kot.. =p

Tadi tengok berita, haiyo, orang sambut Maulidur Rasul, ada pula yang sambut dengan duduk berdua-duaan di tempat gelap.. Apa seronok sangat ke duduk dalam gelap eh? Muka pun tak nampak kot, harapkan bila senyum saja nampak gigi.. Itupun nampak gigi yang putihlah dalam gelap, muka tak nampak pun.. (sebab sayakan gelap) Hoho.. Kalau teringin sangat nak duduk dalam gelap, nikahlah seeloknya, lepas tu hari-hari nak duduk dalam gelap pun ikut suka hatilah kan.. Ngee..


Pagi tadi duduk beriadhah dengan housemate depan TV.. Tonton Jejak Rasul, kisah Nabi Muhammad S.A.W. Mendengarkan pada penceritaan kisah hidup nabi, ada rasa sebak dalam hati menonton slot Jejak Rasul pagi tadi.. Sama juga dengan teman serumahku, meluahkan perkara yang sama, ada satu rasa sebak yang terbit.. Kadang-kadang rasa, hidup yang dilalui ini bikin diri alpa, lupa untuk duduk mengenang kembali kisah nabi junjungan kita, Muhammad S.A.W.

Aku ingat lagi, dulu masa kecil-kecil, umur lingkungan 9, 10 tahun.. Tiap kali pulang ke kampung halaman, aku pasti akan selongkar almari rumah nenek sebab dalam itu tersimpan 2 buah buku kisah-kisah Nabi.. Satu warnanya biru dan satu lagi warnanya hijau.. Aku ambil dan duduk satu sudut, baca dengan khusyuk.. 2, 3 hari habis Jilid 1, aku sambung pula Jilid 2.. Apa yang aku ingat, perasaan aku sangat teruja dan seronok bila dapat baca satu persatu kisah nabi-nabi..


Begitulah rutin harian tiap kali pulang ke kampung, memang tak sah kalau tak baca 2 buku tersebut.. Naik lunyai buku itu dibuatnya, sebab berapa banyak kali aku ulang baca pun aku tak pasti.. Semua kisah nabi-nabi kita menarik dan memang terlalu banyak pengajaran yang boleh diambil.. Tapi.. Paling aku ingat dalam kepala sebab selalu sangat ulang dan baca ketika itu adalah kisah Nabi Adam, Nabi Ibrahim, Nabi Yaakub, Nabi Yusuf, Nabi Musa, Nabi Sulaiman, Nabi Isa dan Nabi Muhammad..

Saat zaman sekolah menengah, aku tak pernah lagi sentuh 2 buah buku itu lagi.. Sebab tak pasti mana nenek aku letak buku tersebut.. Dah jejak sekolah menengah, Pendidikan Islam subjek wajib ambil.. Ketika itu, untuk Sirah, berpulun-pulun duduk menghafal kisah itu kisah ini, tarikh itu tarikh ini, nama-nama tokoh, dan banyak lagi.. Hafal dek kerana exam.. Huh..

Dah berzaman aku tinggalkan sekolah, kira dah agak lama juga aku tinggalkan Sirah Nabi.. Aku akui, kadang aku terlupa banyak perkara dalam Sirah Nabi.. Alpa dengan arus dunia.. Jarang sungguh nak ambil masa, selak semula.. Aku jauh tinggalkan diri aku yang kecil-kecil dulu yang begitu excited menyelami kisah-kisah nabi dan rasul kita.. Kisah-kisah sahabat, tokoh-tokoh dalam Islam, yang sebenarnya banyak pengajaran yang boleh kita ambil dan aplikasi dalam hidup kita sekarang..


Jejak Rasul tadi memang bikin hati tersentuh, mengingatkan kembali mana-mana perkara yang aku terlupa.. Bikin rasa dekat di hati dalam mengenal nabi junjungan Muhammad S.A.W. Salam Maulidur Rasul buat semua..

Selamat malam.. Assalamualaikum.. =)


Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Beerti cinta kepada Allah


12 Comments Here:

.alie. berkata...

I TENGAH STREES NI SIS.
GERAM MEMBER SUKA SUKI HATI AMBIK LAB REPORT I,NAK MARAH SAMA2 MEMBER TAPI GERAM LA JUGAK..NI PUN TENGAH SYOK MAKAN SEBAB STRESS..

CITER KOREA SUME KITA INGAT KAN SIS?
DUSHHHHHH

FarhanaDr berkata...

@.alie. MAK AIHHHH!!! BESARNYA!! Hahahaha.. :p

Akak dah kenyang pon.. Ekeke.. :p

Tu laa kan.. Cite korea kita ni madang ingat jek.. Ish3.. Leka betol..

mr.syazwan berkata...

ooh begitu ye kisah dinda time kecik2

hehe

kanda mmg suka kisah nabi

kalau ustazah cite konpem terkebil2 (sama ada fhm or tak)

tpi kisah nabi sgt2 best!

kisah kena tangkap mlm semalam pun best

ada bwk anak ni sama2 buat maksiat

syaiiitan tul!

huhu

hysman berkata...

ahaks...
ape kate td klu dah jumpe couple dlm gelap tu kasi pasang lagu kalau berpacaran by ana rafali..mesti gempak giler...
hehe...

kisah2 nabi mmg best klu dibaca balik..tp lg best klu dengo kat ceramah agama...huhu
klu tidak kesin buku mu itew koyak rabak dbace berulang2 kali..
hehe

ieda berkata...

masa kecik2 pun suke baca kisah nabi .. tapi x tahu dah mana menghilang buku2 tuu .. skrg nie punn anak2 jarang tanyer pasal kisah nabi nie .. kenapa erkk ??

ch!natsu berkata...

salam maulidur rasul.. =)
dulu ada rncangan yg ceritakan psl kisah2 nabi kan..
sakng xsure ada lg or tak..
ptot dikekalkan rancangan cmtue..

FarhanaDr berkata...

@mr.syazwan Amboi kanda wan.. Takkan tu pon best kotttttt.. :p

FarhanaDr berkata...

@hysman Haha.. Kalau berpacaran.. Yg syaitan tu harus ditekankan sket.. Huhu..

Tu laa.. Koyak rabak, lunyai dah buku tu.. Huhu..

FarhanaDr berkata...

@ieda Haah.. Betul tu kak.. Adik2 saye takde pon sibuk bace komik, baca manga, tapi yang ni tak pernah dia nak tanya.. Hmmmm..

FarhanaDr berkata...

@ch!natsu Haaa.. Ada-ada.. Yang kanak-kanak kumpul keliling tukang cerita tu kan.. Heee..

hazlin berkata...

salam,
yang jahil tetap akan jahil jika tidak dibantu...

Liza berkata...

salam maulidurrasul, moga kita dapat mencontohi keperibadian Rasulallah

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.