My Massager My Hero.. | " Cahaya Yang Riang Gembira "


My Massager My Hero..

21 comments
Assalamualaikum dan salam Monday blues.. Heehee.. Sudah mula kerja hari ni.. Andalah.. Bukan saya.. Saya masih lagi bercuti sampai 24hb.. Muahaha.. Pagi-pagi ni sila bersemangat sedikit.. Jangan online aje ye.. Nanti boss anda marah.. Biar Farhana wakilkan anda untuk beronline.. Hik hik hik.. =p


Sabtu yang lepas aku berurut.. Urut kaki.. Kaki yang sudah lama aku tahan kesakitannya.. Kenapa? Sebab aku selalu jatuh.. Kaki kiri ni selalu saja jadi mangsa.. Kaki kanan maintain cool saja.. Dalam setahun aku rasa sudah dekat 10 kali aku jatuh.. Tak terkehel, pasti tergeliat, terseliuh atau yang seumpamanya.. Tapi masih lagi jatuh dengan penuh gaya ya.. Bukan seperti nangka busuk.. (memang pun.. cuma tak boleh terima kenyataan je.. ahakz..)




Aku pergi pusat urut mana??? Pusat Urut Abdullah Ismail SDN. BHD. a.k.a abahku sendiri.. Hik hik hik.. Abahku di belah pagi pensyarah dan di kala malam bulan mengambang.. Ooppsss.. Di kala malam aje.. Ialah seorang tukang urut.. Ada sesiapa mahu khidmat abahku??? Jemputlah datang ke Melaka.. Datang berurut aje okey.. Bukan datang hantar rombongan masuk meminang aku.. Muahahaha.. (gilerr perasan duhh minah senget ni.. hee..) Malam tu sambil diurut, sambil aku mengeluarkan jeritan ala-ala pontianak.. Pontianak harum tuttttttt malam lagi okey.. Hahaha.. Sebabnya.. Sakit gilerrr ouh.. Gila pun aku rasa tak sakit macam ni.. Erk.. Apakah??? Hahaha..


Abahku kata.. Kakiku dah bengkak sangat.. Akibat banyak kali jatuh dan tidak diurut.. Serious memang sakit.. Uhuk uhuk uhuk.. Okey okey.. Nangis sikit-sikit cukup.. Bak kata The Lucky Laki, ayahku selalu berkata padaku, laki-laki tak boleh nangis.. Heehee.. Erk.. Laki-laki ke aku??? Layan saja.. Malam tu aku tidur sambil kaki dibalut dengan halia dan bandage.. Gila berangin.. Pedihhhhh.. Huuuuuuuu.. Walaupun aku belajar perubatan moden, tradisional tetap juga aku amalkan.. Sebab kadang-kadang ada antaranya yang berkesan.. Heehee..


Sambil aku diurut abah, aku pandang muka abah.. Ada raut-raut ketuaan di wajah abah.. Maklumlah, umur pun sudah 49.. Tapi abah tetap kelihatan gagah.. Ouh.. My massager my hero.. My massager my father laa.. Heehee.. Dalam aku pandang raut wajah abah, tiba-tiba hati dipukul sayu.. Bagaimana satu hari nanti kalau abah pergi dulu dari aku??? Selalu aku kerap memikirkan tentang mak.. Tapi kali ini.. Abah.. Bagaimana nanti aku.. Mahu berhadapan dengan hidup.. Ouh.. Aku tak pasti adakah aku cukup kuat.. Hmmmm..


Abah.. Sangat cekal dan bersemangat.. Ya.. Itulah abahku.. Ingat lagi beberapa tahun lepas.. Panggilan dari kampung diterima.. Mengatakan atuk aku jatuh bilik air dan meninggal dunia.. Abah kelihatan tenang walau dalam hati aku tahu abah amat cemas.. Lihat saja pemanduannya tika balik kampung.. Pedal minyak ditekannya.. Laju dan makin laju.. Mahu melihat wajah atuk buat kali terakhir barangkali.. Di pertengahan jalan, panggilan lagi.. Mereka bertanya sudah boleh dikebumikan atau masih perlu menunggu.. Abah dengan tenang menjawab minta atuk dikebumikan saja.. Aku tahu betapa payah abah mahu menutur ayat-ayat itu.. Tapi abah tetap ku lihat tenang.. Aku pula yang mengalirkan air mata menzahirkan kesedihan abahku..


Tiba di kampung pukul 6 lebih.. Kami sekeluarga berdoa di hadapan pusara atuk.. Ketika itu semua orang sudah pulang.. Hanya kami sahaja di situ.. Mungkin sudah hampir senja.. Selesai berdoa kami masuk ke kereta balik sebab mak memang tak boleh duduk lama-lama di kuburan tambahan lagi waktu hampir senja, tidak berapa kuat semangatnya.. Namun abah tetap duduk di situ.. Ku lihat dari jauh abah memegang batu nisan yang baru sahaja dipacak tidak berapa lama tadi, tanah kubur pun masih lagi merah.. Abah tertunduk.. Mungkin terkilan tidak dapat menemui atuk di saat-saat akhirnya.. Abah punya 6 orang adik beradik.. Ketika kecil, atuk dan nenek bercerai.. Tinggallah abah dan adik bongsunya bersama atuk.. Antara anak-anak atuk, abahlah boleh aku katakan yang atuk paling sayang.. Tidak dapat aku bayangkan bagaimana perasaan abah tika itu..



Minggu lepas menerusi majalah 3, siaran khas buat almarhumah Yasmin Ahmad.. Kata Mak Enom ibunya, Yasmin Ahmad pernah berkata, kalau boleh dia mahu ibunya yang pergi dulu, sebab jika dia pergi dulu, tiada orang yang akan menjaga ibunya.. Sedih aku mendengar bait-bait kata itu.. Kalau boleh aku mahu minta, jangan sesiapa pun pergi, tidak kira abah mahupun emak.. Tapi itu pentingkan diri dan melawan takdir namanya.. Sudahlah.. Tidak mahu aku fikirkan lagi.. Selagi hayatku dan hayat mereka masih ada, akan aku berbuat baik dan membalas jasa kedua orang tuaku.. Yang penting.. Aku mahu mereka bahagia.. Itu janji aku..


Entry kali ini agak terbawa-bawa dengan mainan perasaan.. Maaf semua.. Heehee.. Sampai sini sahaja coretan entryku ini.. Sampai jumpa lagi.. Assalamualaikum..






FOOT NOTE: Miss Gaza.. Kali ni foot note tak cakap dah entryku panjang.. Sebab ku sudah redha.. Heehee.. =)



21 Comments Here:

Amieynna Amin berkata...

hana,
kite pon cuti smpai 24hb k..
xjeles pon..
hehe..
wpun dlm hati..huhu..

kiter pnah taip entry mcm ni..
tp xpernah abes..
coz airmata terlebih dahulu menghabiskan entry tsebut..
huhu...sedih woo...

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

hohoiiiiiiiiiiiiiiii.

ko anak manje ghupeenye:):)

dear2, panjang2 pom xpe. aku suka dengar ko bebel.ngeee:):)

syaf berkata...

seorang bapa yang baik

agak terharu dengan cerite 2
memang bapa kamu seorang hamba Allah yang tabah
kim salam kat abah kamu ye

Aainaa Khairunnisa berkata...

waaaaaaaaaaaa.....sedih.....:(

teringat kat arwah abah!!!!
alfatihah.....

ieNn ZaZa berkata...

awat asik jatuh je..bahaya tau..kaki teseliuh amatlaa sakit..

Tukang cerita berkata...

waaaaaa.......n3 yang sangat sedey...
akak tak rapat ngan abah akak...
tp, akak sayang dia....

pauhputik berkata...

patut la selalu terseliuh

ayah dia tukang urut upenya

hang nadim berkata...

salam....hang nadim pun sering kali terpikir macam DR.farhana

imHepPie berkata...

owhh daku becuti smpai 31hb..musti kamoo lgik jeles kan hik3..

sedey ar baca itu entry kesah abah..waaaa...

DrsalamBEST berkata...

tibe2 rindu kampung halaman.
huhu

Farhana berkata...

Minna.. Cuti dah nak abes da pun minna.. Uwaaa.. Takpe laa.. enjoy slagi terdaya.. Muahahaha.. =p

Kamu pn dah wat kan entry pasal papa anda.. Heehee.. =)

Farhana berkata...

Miss Lolly.. Eh eh eh.. Tulun sket okeyh.. Not anak manje.. But manje kid gitew.. Muahahaha.. =p

Ku suke gak dengo kamu membebel, ibarat satu terapi deh buat gue.. Muahahaha.. Terapi tidur.. Tetttt.. =p

Farhana berkata...

Syaf.. Terima kasih.. Nanti akan ku smpaikan salam iyerk.. Heehee.. =)

Farhana berkata...

Aainaa.. Jgn sesedey okeyh.. Al fatihah wat abah aainaa..

Farhana berkata...

Ienn.. Tu laa.. Tak tau nape asik saje jatuh.. Mgkin kaki tak kuat agaknye.. Hurrmmmm.. Tapi lpas bnyk jatuh dah tak sakit.. Sbb tu tak sedar kaki dah bengkak truk.. Bila urut baru trasa sakit yg amat.. Heehee.. =p

Farhana berkata...

Kak nurul.. Sy pn sedey wat entry ni.. Uhuk uhuk.. Saya juge sayang abah.. Heehee.. =)

Farhana berkata...

Matju.. Hohoho.. Kak ni pndai kan.. Kah kah kah.. Ngapenye??? Kamu nak urut jugak??? Muahahaha.. =p

Farhana berkata...

Hang nadim.. Sedih kan bila memikirkannya.. Rasa mcm tak snggup dah nak pikir.. Amat mnedihkan.. Uhuk uhuk.. =(

Farhana berkata...

Mimie.. Tak jeles okeyh.. Sbb saya tau para2 cikgu mmg cuti smpi time tu.. Heehee.. =)

Saya pn sedey maa.. =(

Farhana berkata...

Salam.. Rindu ke??? Kampung kat ner dik?? Akak pn lama tak balik kmpung.. Raya jek dpat balik.. Heehee.. Sabar yerk.. Nanti blh blik kmpung.. Wahhhh.. Tak sabar lak rasanya.. =)

Aainaa Khairunnisa berkata...

TQ hana....♥♥♥

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.