Cinta Bersaiz XXL | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Cinta Bersaiz XXL

8 comments
Assalamualaikum.

Salam petang Ahad. Hari bermalas-malasan sebelum datangnya Isnin. Macam biasa, masa yang terluang aku guna untuk membaca. Selaluya jika novel, aku lebih tertarik untuk membaca sesuatu yang sangat dekat dengan aku, yang boleh aku correlate dengan perasaan sendiri. Samalah juga dengan novel karya Aliesha Kirana ini yang diberi tajuk CINTA BERSAIZ XXL. Memang bila baca novel ini, aku gelak, aku nangis, aku terasa sebab aku pun merasakan apa watak utama novel ini rasa. Nur Adeeba Addin, seorang gadis bersaiz XXL yang hidupnya berubah apabila Hadif Harith yang tidak dikenalinya sudi memperisterikannya biarpun dia menganggap dirinya gemuk dan tidak menarik.

Bermulalah kisah cinta selepas nikah Nur Adeeba Addin yang mempunyai sifat sangat merendah diri, kurang keyakinan dan kepercayaan pada diri. 


Ianya sesuatu yang semulajadi, bila kau rasa diri kau gemuk, tak cantik, akan ada satu perasaan yang menjejaskan keyakinan, yang mana orang yang tak merasakannya tak akan pernah faham sebaliknya mereka hairan kenapa perlu sampai terlalu merendah diri dan memperkecilkan diri sendiri. Well, it can be helps that sometime we will have this kind of feelings. It's hard to get rid of it. Pasti akan ada sekelumit rasa itu. Sebab itu, selalunya kami bersifat pasrah. Sama macam Adeeba Addin. Dia reda jika tiada jodoh dia di dunia ini.

Seriously, I didn't believe "pandang hati tak pandang rupa". Paling tidak pun orang nak selesa dan elok dipandang. Dan aku tak pernah dengar orang yang excess baggage macam aku orang kata selesa dipandang. Sorry, it's not that I'm not confident, it's just some logical thinking. But, I do believe there is someone made for each and everyone of us.  


Dan novel ini memaparkan juga realiti sebenar mulut-mulut manusia pada orang yang bersaiz XXL. Mungkin orang akan fikir, nowadays masih ada ke orang nak mengejek nak mengutuk orang berbadan besar? ADA!! Believe it or not, memang ada manusia begini. Even kawan Adeeba sendiri pun ada pemikiran begitu.

"Susah tau nak jumpa lelaki yang boleh terima perempuan gem... Opsss!!" 


Tapi Adeeba memang dikira bertuah. Dalam mata Hadif Harith dia nampak seorang isteri yang sangat sempurna. Tapi orang selalu kata, lelaki macam dalam novel tak wujud. Haha. Ish! Kamu-kamu ini semua, suka menghancurkan impian dan angan-angan orang tentang Prince Charming eh. Hehe. :P


Kadang-kadang apa orang kata ada betul, cuma ada sesetengah orang yang mulut tak ada penapis, aim terus macam anak panah, kena tepat dekat hati, lalu luka berdarah. Haha. Memang kalau gemuk, akan berisiko tinggi dapat penyakit itu ini, sukar mengandung. Tapi ayat yang mahu disampaikan itu biarlah berbentuk sokongan dan bukan hentaman.

Macam Mak Ngah si Hadif, yang terus melabelkan Adeeba sebagai seorang perempuan mandul. Dan dikatanya, tunggulah sampai berjanggut, belum tentu mengandung sebabnya orang gemuk kalau mengandung susah nak lekat. Haaa. Kejam ke tak ayat Mak Ngah ni. Aish!


Bukan saja Mak Ngah, malah Mak Mah jiran Adeeba dan Hadif juga nampaknya ada masalah untuk berfikir dulu sebelum menuturkan ayat.

Apa Mak Mah? Mak Mah kata Mak Mahu tahu orang gemuk memang pemalas. Adeh! Pemalas bukan orang gemuk saja, semua orang boleh jadi pemalas. Janganlah sebab kami berbadan besar, Mak Mah fikir kami sangat malas nak bergerak dan terus melabelkan kami sebagai pemalas. Sedih saya okay Mak Mah. Babab Mak Mah kang. :P


Tapi, bak kata Hadif, kalau dah manusia, tak kira dia gemuk ke dia kurus ke, setiap dari kita ada kekurangan. Dan sebagai pasangan, Hadif merasakan kekurangan itu akan saling dilengkapi. Adeeba melengkapi Hadif dan Hadif melengkap Adeeba. ^^


Dan walau macam mana pun, walau langit runtuh sekalipun, kata-kata Hadif yang di bawah ini memang tepat setepatnya. Dan untuk belajar ke arah menerima sesuatu itu, kena belajar menerima diri sendiri, sayang diri sendiri. Hakikatnya, kita semua tetap sama di mata ALLAH.


Target aku untuk kurus dalam masa setahun. Kini sudah 3 bulan berlalu. Memang mendera semangat dan jiwa, ada turun ada naik, tapi aku harap aku terus kuat dan berjaya capai apa yang aku idamkan, iaitu sihat luar dan dalam.

Hmmm. Habis satu novel. Bulan lepas, 2 novel aku habiskan. Memang luar dari kebiasaan. Cinta Bersaiz XXL dan Projek Memikat Suami. Both are fun to read. Dan aku sekarang, dalam proses perangkaan untuk tulis novel sendiri. Dan aku bercadang untuk mulakan sesuatu yang dekat dengan diri aku, tentang aku, kisah kehidupan seorang doktor pelatih yang cintakan seni lebih dari sains. ^^

Till here people. Have a great day. Take care. Assalamualaikum.

8 Comments Here:

hafiz hafizol berkata...

rajin nya awak capture page no tu.. hihi... dah lama x baca novel. last baca novel setia hujung nyawa kalau x salah...

FarhanaDr berkata...

@hafiz hafizol Material untuk menulis. Hehe. Saya memang suka buat kerja macam ni. Baru mood nak menulis tu ada. Heee. ^^

Shahada Fauzi berkata...

dah lama akak tak baca novel..dah 8 tahun tinggal membaca novel..huhu..

FarhanaDr berkata...

@Shahada Fauzi Kak Sha. Saya pun baru berjinak kembali. Sebelum ni sibuk manjang. Hihi. :)

Tanpa Nama berkata...

Cik ana...ai...baca novel eh?haha...salute cik ana...sy xleh...tebal n xleh fokus la..tp tringin gak..nk rsa cmner,dulu penah baca..tajuk adam hawa..kena ktuk kaw2 dgn member..haha..:'(

Bila ckp pasal jodoh..mmg tekanan bg perempuan kn?org mengata..laki pun kena gak la..even kapel tu sama cntik pun ada lg yg x kena..pelamin senget la...warna xpadan la..catering masak x sedap la..haha..ketinggian kapel tu pun nk pertikaikan lg...cik ana risau eh bab jodoh ni?haha..chill lah...nnt ada..baik fokus on diet...tp jgn smpai myusahkn diri plak...ex dulu penah diet..3bulan..x makan nasik..joging...berhasil gak la dia buat..haha...tp..dh jd isteri org dah skrg...emm...jodoh kn..betul x?;-)

doktor cintakn seni...hebat....cite spongebob tu pun klau x silap sy org yg reka cite katun ada ijazah biologi marin...klau x silap la..klau salah maafkn sy...bila dh minat kn...so...mula la menulis...berusahalah!!

ThroughMyRetina

FarhanaDr berkata...

@Anonymous Wah. Hujung siap ada ThroughMyRetina lagi. Hee. Dulu masa muda-muda risau juga bab2 jodoh ni. Tapi bila dah makin tua, dah jejak 26, diri tu kata, kalau ada tu adalah. Tak mencari dah macam dulu-dulu. Biarlah semua jalan dengan sendiri.

Memang dah mula menulis. Harapnya terus bersemangatlah nak menulis. Thanx for the encouraging words. :)

eyra berkata...

akak, dia jadi kurus x? nk beli tp poket agak kering. hehe. nanti2 la

FarhanaDr berkata...

@eyra Nak kata dia jadi kurus, tak jugaklah. Kecut sikit ada kot. Huhu. Tapi suami dia gemuk sikit kot di akhir cerita. Hehe.

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.