Air Itu Water : Boleh Kurus Ke Minum Air?

Assalamualaikum.. Selamat pagi semua.. Rabu dah berlalu, Khamis pula menjelma.. Masa cuti yang ada sekarang, gemar aku gunakan untuk mencoret Cahaya Yang Riang Gembira sepuas hatiku..

Pagi Khamis ini kita cakap pasal air.. Air kosong, air masak, air mati atau apa saja yang anda gelar untuk minuman yang anda minum sehari-harian.. Perjumpaan aku dengan Joegrimjow (Jurutera Badan Anda) beberapa hari yang lalu menimbulkan tanda tanya pada aku.. Pesan Joegrimjow, MINUM AIR BANYAK-BANYAK.. Satu hari 3 Liter sehingga 4 Liter.. Selalunya kita disarankan untuk minum 8 gelas air sehari atau bersamaan dengan 2 Liter.. Tapi sekarang dah jadi sampai 3 Liter ke 4 Liter.. Apa cerita? Kemonlah, kemon.. Cecite cecite.. (Tagline yang semakin popular di Facebook sehingga banyak group-group telah diwujudkan dek kerana tagline-tagline ini semua)

Siapa tak tertanya bila disuap dengan fakta sebegini.. Ya tak? Aku pun carilah informasi apa yang patut mengenai perkaitan minum air yang banyak dengan pengurangan berat badan.. Kebetulan tempoh hari, aku terserempak dengan sebuah blog yang menulis tentang minum air 4 Liter sehari boleh kurangkan berat badan.. (Maaf!! Link blogger tersebut aku cari-cari tak jumpa..) Lagi bertambah-tambah keyakinan aku dengan fakta ini, lagi cekang aku duduk depan laptop dan carigali lagi informasi tentang ini.. Aku petik sedikit artikel yang aku jumpa..



* * * * * * * *

[There are many forms of metabolism going on in your body right now, but the one everyone is talking about is the metabolism of fat. This is actually something that the liver does when it converts stored fat to energy. The liver has other functions, but this is one of its main jobs.

Unfortunately, another of the liver's duties is to pick up the slack for the kidneys, which need plenty of water to work properly. If the kidneys are water-deprived, the liver has to do their work along with its own, lowering its total productivity. It then can't metabolize fat as quickly or efficiently as it could when the kidneys were pulling their own weight. If you allow this to happen, not only are you being unfair to your liver, but you're also setting yourself up to store fat.]

SOURCE TAKEN FROM HERE

Ada juga pihak-pihak yang dah jalankan kajian tentang ini walaupun tak ramai, tapi jika anda berminat untuk baca, anda boleh KE SINI..

* * * * * * * *

Hari ini dah masuk hari keempat aku ikut petua minum air banyak-banyak.. Hari ketiga aku ambil Herbalife.. Tapi dalam entry kali ini, aku lebih tekankan tentang air.. Herbalife aku story mory di lain masa okay, ilmu tak cukup lagi.. Ngee.. Jujur aku kata, memang teramat susah mahu minum air sampai 3 atau 4 Liter sehari.. Sedangkan nak capai 8 gelas sehari pun aku susah.. Semangat kena kuatlah.. Haha.. Macam apa pula kan, siap semangat bagai nak minum air.. Betul!! Tak tipu.. Anda perlukan semangat dan keazaman..

Hari pertama aku teguk air banyak-banyak, memang seksa.. Seksa sebab kena ke tandas setiap masa.. Dalam sejam, 2 kali kot.. Hari pertama aku berjaya minum 2 Liter saja.. Hari kedua ada kemajuan, 2 Liter lebih sikit.. Hari ketiga, alhamdulillah, aku rasa dah hampir nak cecah 3 Liter.. Simple rule.. Relax, chill and cool.. Jangan dalam hati dah set, aku sehari wajib minum 3, 4 Liter, hari pertama terus kau togak bergelen-gelen air.. Jangan seksa diri.. Slow and steady.. Tak lari air dikejar.. Mula-mula, cuba belajar dalam seminggu minum air 8 gelas sehari.. Perlahan-lahan naikkan jumlah gelas yang anda ambil.. Mula-mula anda mungkin akan rasa agak janggal.. Lambat laun, minum air 3, 4 Liter sehari akan jadi kebiasaan..


Kesan yang anda nampak? Kalau anda fahamkan petikan artikel di atas, air memastikan ginjal anda berfungsi pada kadar yang optimum, jika kurang air yang anda minum, maka ginjal anda akan meminta bantuan dari hati anda.. Hello!! Hati anda ada banyak lagi kerja lain kena buat okay.. Salah satunya adalah untuk metabolisme LEMAK.. Kalau dah hati anda sibuk menolong ginjal, jadinya metabolisme lemak sedikit sebanyak mesti terganggu.. Jadi, tolong hati anda berfungsi pada kadar yang optima okay.. Plus, bila anda minum air, anda memang akan rasa sangat kenyang.. Automatik, pengambilan kalori anda akan menjadi kurang, dan berat anda akan ikut juga berkurang..

TAPI.. Jangan pula anda mengharapkan dengan minum air banyak-banyak saja anda boleh kurus dengan kadar yang sekelip mata.. Kalori kena pantau, exercise pun kena ada sikit-sikit, dan lain-lain lagi.. Kalau 24 jam setiap saat anda makan, golek sana golek sini tak bergerak-gerak, jangan harap minum air banyak-banyak anda boleh kurus.. Am I right?

Okay.. Ada orang kata, boleh ke minum banyak-banyak air? Baiklah.. Aku terangkan apa yang aku tahu dan tolong betulkan aku jika aku salah.. Jika anda minum berdasarkan keperluan tubuh anda, maka ianya tak mendatangkan masalah sebab keperluan air seharian bergantung pada jisim tubuh anda.. Ada beberapa sumber yang aku baca tentang keperluan air sehari, menyatakan setiap 25 kg berat anda, anda perlu minum 1 Liter air.. Atau anda boleh rujuk DI SINI, HOW MUCH WATER SHOULD YOU DRINK TO LOSE WEIGHT? Air yang berlebihan mungkin boleh menyebabkan apa yang orang gelar WATER INTOXICATION dan boleh menyebabkan kekurangan Natrium dalam tubuh TAPI ianya sangat jarang berlaku KECUALI jika anda ialah atlet yang mengeluarkan peluh yang banyak atau bayi yang mempunya jisim tubuh yang kecil..

* * * * * * * *

Okay.. Aku petik sedikit ayat dari SINI..

IT'S NOT HOW MUCH YOU DRINK, IT'S HOW FAST YOU DRINK

The kidneys of healthy adult can process FIFTEEN LITERS WATER A DAY!!! You are UNLIKELY to suffer from water intoxication, even if you drink a lot of water.. As long as you drink over time as opposed to intaking an enormous volume at one time..

* * * * * * * *
See? Harap coretan kali ini akan bantu anda sedikit sebanyak.. Aku cuba kongsi apa yang aku tahu, apa yang aku baca juga apa yang mungkin aku ada belajar sepanjang 5 tahun di sekolah perubatan ini.. Jika ada salah fakta atau silap informasi, jangan segan-segan untuk beritahu dan tegur ya..

Lama aku tak tulis entry sains sains bagai.. Ini yang pertama untuk tahun 2011.. Asyik jiwang saja pun tak boleh jadi kan.. Haha.. Sampai sini saja.. Have a great day ahead peeps.. Take care and Assalamualaikum.. =)

Ulasan

senyumSOYA berkata…
sokong2~ saya pun pernah buat sikit entri ttg air dan ginjal~ hihi
Hanis Amanina berkata…
kalau air mineral, termasuk sekali tak? susah nak cari air bersih kat kolej saya. huhu
@senyumSOYA Banyak guna rupanya air. Hehe. :)
@Amanina Haah. Adakah sama? Selalu kalau dekat kolej, air dia mesti kaler lain kan.
Aini berkata…
betul. pernah diet, jge makan dan minum air lebih 2 liter setiap hari secara konsisten, berjaya turunkan 3 kg dalam seminggu.. =)
Adziim berkata…
ha..ni baru blog doktor. saintifik!
@Aini Wahhh!! Ada yang dah ada pengalaman.. Thanx for sharing. :)
@Adziim Haha.. Like seribu kali komen anda.. Tu pasal orang selalu cakap akak tak macam student medik.. Haha.. =p
Ibu Ammar berkata…
huhu, I kurang minum air, kesiannya my liver kena kerja keras hukhuk

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?