Just One Question | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Just One Question

1 comment
Assalamualaikum.

Isnin, semalam, aku menghadiri satu lagi follow up. Kalau ikutkan hati, tak larat dah nak follow up, nak telan ubat, tapi kalau ikutkan sangat tak larat, ikutkan sangat putus asa, memang tak sembuhlah. Ya tak? Fikir-fikirkanlah ya Farhana. Hehe.

Selesai follow up aku ke pejabat pentadbiran untuk selesaikan beberapa hal. Aku sempat duduk berborak dengan kakak yang tugasnya menjaga housemen. Banyak aku dengar cerita doktor-doktor ditamatkan perkhidmatan, yang letak jawatan pun tak kurang ramainya juga. Tekanan, ketidaksesuaian, dan macam-macam sebab lagilah.

Dek kerana masalah kesihatan aku yang dikategorikan dalam kronik dan jangka masa panjang, kakak itu tanyakan pada aku, "Doktor tak ada perancangan nak buat benda-benda lain ke?" Satu soalan itu saja, dah cukup buat aku terpukul.


Tak berapa lama dulu, aku ada dengar orang sebut-sebut tentang berhenti kerja. Hmm. Kalaulah berhenti kerja itu sebenarnya senang. Aku cuma mampu menggeleng saja pada pertanyaan itu. Memang aku tak pernah langsung terfikirkan, kalau aku berhenti apa aku nak buat. Sebab aku masih berharap untuk sembuh dan meneruskan housemanship aku. Aku nak jadi seorang psychiatrist. Itu cita-cita aku.

Cuma kadang aku lemah dengan asakan keliling yang menyatakan mungkin lebih baik aku berhenti saja di sini dan mencari hala tuju hidup yang lain. Kedengaran memang seronok dan aku tak akan lagi seksa hari-hari melayan sakit yang tak pernah nak surut. Tapi separuh lagi dari diri aku tak nak jadi lemah.

Kerana satu soalan itu, buat aku cukup terpukul. Mata pun sukar nak lelap memikirkan masa depan dan hala tuju hidup. Aku fikir orang lain boleh buat, kenapa aku tak? Kenapa aku harus jadikan sakit dan kesakitan aku alasan? Keadaan aku tak sama dengan orang lain, tapi takkan aku tak boleh buat.

Doa itu kekuatan. Moga terus kuat untuk bina masa depan. Selamat malam. Assalamualaikum.


1 Comments Here:

penaberkala berkata...

apapun kesakitan yg dialami,semoga terus tabah dan kuat
all the best

hidup ni memang susah, terutama bab nk buat pilihan
tiba-tba tringat balik poem The Road Not Taken

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.