Couple | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Couple

2 comments
Assalamualaikum.

Umur 11 tahun, aku dilantik jadi Penolong Ketua Pengawas sekolah agama. Tugas aku mencatat kesalahan dalam buku besar, sebelum rehat panggil nama dan beritahu kesalahan, waktu rehat jadi mandur, jaga orang kena denda di padang sekolah.

Apa ke gatai sangat, umur 11 tahun minat budak lelaki kelas sebelah umur 10 tahun. Sebab inginkan keceriaan bila menjadi mandur mendenda orang, yakni dapat selalu melihat muka orang yang kita minat, jadinya aku selalu mendenda budak lelaki yang diminati itu dengan kesalahan yang orang kalau dengar mesti pandang atau mungkin jeling aku dan kata, "Eh! Kereknya akak pengawas ni. Rilek brader, brader rileks."

"Tut bin tut, tak pakai samping, rehat pergi padang."

"Tut bin tut, tak pakai songkok, rehat pergi padang."

"Tut bin tut, kasut kotor sangat, rehat pergi padang."

"Tut bin tut, tak selit baju dalam samping, rehat pergi padang."


Budak lelaki itu dengan gembira dan seronoknya menerima denda yang diberikan. Rupanya ada udang di sebalik ketam masak lemak cili api, budak lelaki kelas sebelah rupanya minat budak perempuan kelas sebelah, merangkap rakan sekelas aku yang juga seorang pengawas dan bersama-sama aku mendenda pelajar di padang.

Oh Hem Jie! Rupanya budak lelaki kelas sebelah ada agenda tersendiri juga. Tak lama selepas itu aku dengar gosip Mak Jemah, keduanya telah menjadi couple. Couple?? Apa kecil-kecil gatal nak bercouple ni? Haippp! Cubit kang! *sambil melalak lari keliling padang*

Masa aku tamat darjah 6, dengar cerita budak lelaki kelas sebelah dah pindah sekolah. Budak perempuan kelas sebelah merangkap rakan sekelas aku dah pun rasmi bercouple baru. Tapi bukan lagi dengan budak lelaki kelas sebelah, kali ini budak lelaki kelas sebelah dan sebelah lagi.

Moralnya, jangan salah guna kuasa, kita tak tahu, nanti-nanti kuasa yang kau salah gunakan itu akan backfire kau balik. Nah kamehameha!

Moral ada kena mengena ke tak eh dengan cerita aku? Hmm.

Selamat pagi. Assalamualaikum.


P/S : Budak zaman dulu couple dengan budak zaman sekarang couple lain macam benar beza dia. Tapi tak kisahlah, zaman dulu ke zaman sekarang ke, couple-couple eloknya letak tepi dulu. Belajar bagi pandai, belajar bagi berjaya, couple dengan buku-buku, couple dengan mak ayah adik beradik, couple dan bercintalah dengan Allah. Setiap benda yang memang dah tertulis, akan tiba pada waktu yang memang dah tercatit. 

Jadi, utamakan dulu keutamaan. Tanya pada diri, di usia aku sekarang, apa keutamaan aku? Keseronokan sekarang atau kejayaan dan kebahagiaan masa hadapan? Sebab di masa depan nanti, kau tentu tak mahu toleh ke belakang mengenang masa silam dengan penyesalan. Kau perlu toleh untuk berterima kasih kerana kau menjadi apa yang kau dan keluarga kau banggakan sekarang. Mengenang masa silam dengan senyuman.
:)


2 Comments Here:

Siti Norhafizah Muhamad berkata...

Assalamualaikum

teringat pulak kes main kejar-kejar ngan rakan sekelas kat tangga sbb die nak mintak couple. baru 12 tahun mase tu. kenangan2

Time Traveller berkata...

Assalamualaikum...
alahai sweet nyerr... bila baca kisah cintan2 bebudak kecil nie :D

tersenyum seorang diri bila ingat perkara mcm nie :D

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.