Along | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Along

1 comment
Assalamualaikum.

Ketemu ini di laman mukabuku seorang blogger. Dek kerana Cahaya Yang Riang Gembira sendiri adalah anak sulung dari 5 beradik, jadi deskripsi ini sangat menarik untuk dikongsi dan dianalisa sejauh mana kebenarannya. Eceh!
:p

Ini, adalah fakta tentang anak sulung. Yang dipanggil ALONG oleh mak dan abah juga adik-adiknya. Betul ke ini boleh dilabelkan sebagai fakta tentang seorang ALONG? 

* * * * *

1) ANAK MANJA MAK
Tepat sekalilah. Apa-apa pun memang terjah mak dulu, kalau tak sedap hati ke, kalau seronok ke, kalau sedih ke, kalau ada gosip ke, memang cari mak dululah. Walaupun mak lebih garang dari abah, tapi tetap lebih senang cerita dengan mak.

2) DEGIL
Haha. Adik beradik aku dan kawan-kawan serumah aku dulu memang selalu alami kesakitan hati pada perangai aku yang ini. Degil. Kalau aku kata tak nak, aku tak nak. Tapi aku tak susah nak pujuk. Cuma kalau berjaya dipujuk pun, confirm aku akan buat muka dan mood sekeliling akan jadi seperti berarak mendung kelabu. Memang buat orang rasa tak seronok. Haha.

Contoh macam kawan-kawan aku nak makan Johnny's, tapi aku tak berapa gemar dan nak makan Kenny Rogers. Aku tetap akan ikut cuma aku tak makan. Aku akan take away Kenny Rogers selepas itu. Memang bikin panas hati oranglah kan. Haha. Rasa bersalah juga kadang-kadang tapi kedegilan aku terlampau sangat.

3) TAK PANDAI PUJUK
Memang tak pandai. Tak retilah. Nak kata apa? Setakat pegang-pegang, belai-belai bolehlah tapi nak keluarkan dan sebut perkataan yang berunsur memujuk, haih, macam mana eh? 

4) CINTA
Bukan ke setia itu perlu??? Biar orang buat kita, jangan kita buat orang.

5) PEGANG KATA-KATA
Apa yang orang lain kata pada aku, sesuatu yang bermakna, memang aku pegang. Dan bila dilupakan, aku akan tanya balik, aku akan keluarkan semula sebiji-sebiji ayat yang pernah diucapkan. Memang aku jenis orang yang susah nak lupa setiap perkataan yang bermakna dan datang dari orang yang bermakna pada aku. Sebab itu aku jenis ingat semua benda.

6) HATI LEMBUT / HATI TISU
Memang aku kadang-kadang nampak macam garang dan tough, even depan kawan-kawan, adik beradik. Tapi sebenarnya aku sangat sensitif. Cepat terasa hati. Dan aku tak adalah garang mana okay. Heee. Kalau orang tegur tentang perangai, aku memang either cepat merajuk atau cepat panas hati. Haha. Mengada kan? :p

7) ARAHAN
Aku jenis suka buat hal sendiri-sendiri. Memang susah nak mesra dengan orang. Memang jenis seriau kot nak bersosial. Inferiority? Hmmm.

8) PEMAAF DAN CARING
Ini pun diakui. Aku cepat marah, tapi aku cepat sejuk dan maafkan. Cuma kalau nak lupa mungkin aku susah. Caring? Haha. Ingat tak entry SELAMAT aku? Adakah itu caring, atau sebaliknya?  


Banyak lagi perangai buruk yang kena kikis, kena ubah, manusia memang tak sempurna, tapi kena cuba juga jadi yang lebih baik. Kan?

Selamat berhari Isnin. Jaga diri semua. Assalamualaikum.



1 Comments Here:

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.