Aku Mahu Jadi Emak Yang Terbaik.. | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Aku Mahu Jadi Emak Yang Terbaik..

19 comments
Assalamualaikum semua.. Salam hari Jumaat.. Salam Ramadhan yang ke-21 juga untuk anda.. Pejam celik, dalam sedar tak sedar, Ramadhan tinggal beberapa hari saja lagi.. Terasa cepat masa berlalu.. Posting aku di Klinik Kesihatan pun akan tiba penghujungnya.. Dalam 4 minggu ini, banyak benda baru aku belajar.. H1N1 begitu dekat dengan hidup aku time-time macam ni.. Maklum saja, orang pasti akan menyerbu Klinik Kesihatan dulu jika ada tanda-tanda demam, sakit tekak, selesema dan sebagainya.. Memang menguji kecekalan betul..


Entry kali ini aku bukan nak story tentang H1N
1.. Tapi tentang posting aku ke Klinik Kesihatan Ibu & Anak beberapa hari yang lepas.. Semasa di sana, aku dan kawan-kawan berpeluang untuk check ibu-ibu mengandung, buat persediaan untuk ultrasound, dan macam-macam lagi.. Tidak aku sangka, banyak touching-touching moment semasa posting di sini..



Syukur sangat-sangat sebab aku berpeluang dapat prepare ibu-ibu yang mengandung untuk ultrasound.. Banyak ilmu aku dapat dari doktor dan nurse.. Saat-saat yang paling best bila aku melihat doktor melakukan ultrasound dan apa yang aku lihat, betapa aktifnya bayi di dalam perut si ibu bergerak dan bertendang di dalam uterus si ibu.. Terasa kerdil aku ketika itu.. Betapa sempurnanya dan indahnya ciptaan Allah.. Dalam hati ada terdetik rasa yang aku sendiri sukar untuk menggambarkannya.. Senyuman tak lekang dari aku semenjak momen itu..



Tidak berapa lama, aku mendapat peluang lagi sekali dari doktor.. Menyuruh aku memeriksa perut si ibu yang mengandung 8 bulan.. Mendengar jantung janin yang dikandungnya.. Agak terkial-kial juga aku ketika itu.. Perut si ibu yang besar dan boyot, dan umurnya yang baru mencecah 20 buat aku kaget sebentar.. Dengan kedua belah tangan ini aku pegang perut si ibu.. Dapat ku rasa janin yang dikandung.. Belakang si janin, kakinya.. Sungguh indah aku rasa saat ketika itu.. Ouh.. Naluri keibuan tiba-tiba menyerbu.. Selang beberapa ketika selepas itu, ku lihat perut si ibu bergerak.. Dengan sangat hebat.. Aku dan rakanku memandang.. Bayi di dalam perut sedang bergerak.. Dan sangat aktif sekali.. Nampak dengan jelas dek sepasang mata milikku ini.. Si ibu hanya tersenyum melihat kami yang sangat gembira.. Kalah macam kami yang mengandung.. Heehee..



Syukur aku pada Tuhan kerana memberikan peluang ini padaku.. Terasa mahu lekas sahaja menjadi ibu.. Hik hik.. Pasti saat itu indah sungguh dunia ini terasa.. Tapi aku hairan.. Kenapa perasaan menjadi ibu ini sukar dihargai oleh sesetengah insan.. Perasaan menjadi sepasang ibu dan bapa kepada anak yang dikandung.. Kenapa kita tegar sekali membuang anak yang susah payah kita kandung 9 bulan.. Kenapa tergamaknya kita menggugurkannya sedangkan dia juga punya keiginan untuk melihat dunia.. Tapi kita telah mengambil hak itu darinya seelum sempat dia mencelikkan mata dan melihat cahaya matahari yang menyinari bumi..


Namun yang paling tidak punya perikemanusiaan apabila ada yang sanggup sampai berlagak menjadi Tuhan dan membunuh.. Tidak sayangkah mereka pada benih mereka sendiri? Aku tak faham.. Aku tertanya.. Tapi aku tiada jawapannya.. Kenapa manusia sudah tidak mampu berfikir mana baik dan mana buruk, sehingga meletakkan maruah mereka setaraf dengan haiwan..



Buat seks, laju sahaja mahu.. Dek kerana nikmat yang sekejap, nafsu yang menggila, anak sendiri jadi mangsa.. Sungguh aku tak mengerti.. Kalian mengerti???





Maaf andai entry kali ini penuh emosi dan rasa marah.. Aku cuma hairan, kisah sedih dan penuh lara seperti ini sudah lapuk.. Dari dulu sampai sekarang.. Tak pernah ada jalan penyelesaian.. Tak pernah kurang malah makin menjadi-jadi.. Salah siapa aku juga tak mengerti..


Aku ingin punya anak.. Tidak sabar sungguh rasanya mahu ada anak.. Mahu beli baju c
antik-cantik untuk mereka, ingin sungguh bawa mereka jalan-jalan, mahu ajar mengaji.. Mahu jadi ibu paling baik untuk mereka.. Persoalannya, mampukah aku??? Mudah-mudahan aku mampu.. Hmmmm.. Pasang impian baru.. Impian aku.. Mahu jadi ibu paling hebat di dunia.. Heehee..


Okey semua.. Aku mahu ke kelas.. Selamat berhujung minggu ya semua.. Buat kek ke biskut ke, jangan lupa aku.. Jangan pula ngap masuk mulut ya.. Haha.. Till then.. Tata titi tutu.. Jaga diri semua.. Assalamualaikum..





19 Comments Here:

hysMan.. berkata...

Assalammualaikum Dr.Hana,

warghhh!! beruntungnya kamu dpt merasa detik2 tahap kehamilan si ibu seusia 8bulan..tp mmg betul ke rase pergerakknnya??
ni kena cepat kawen nih,buat anak nak rser sendiri..hehe..

tp ku juga tidak mengerti kanapa manusia berlagak jd tuhan ya=g sesuka hati cabut nyawa seorg yg tak berdosa..apalah nasib si janin tu.kesian baby tu klu dibuang ke longkang.mungkin dah terbalik antara manusia dgn haiwan kot..hmm..

sama2 la kita beringat dosa pahala..sesungguhnya pdnya kita berdoa dan berserah..amar amaruf nahi mungkar..hehee..
inysaAllah. :p

imHepPie berkata...

nak gak baby!!!!ngeh3...

pada sapa yg buang anak tuh..isk2..takut Allah sket weiii...akai ada ka????!!!

Bro_mie berkata...

budak tu tengah main buih sabun! wakakaka.....

Bicarafiq™ berkata...

Assalamu'alaikum . :) . Saya ikut blog ini .

NURA berkata...

salam sobat
ada AWARD sederhana untuk mba,,mohon diterima ya,,di blog NURANURANIKU,sahabat lama di ALJUBAIL.S.A,trims.

oranglidi berkata...

kawen la cpat2 ye?

Dj Epoi berkata...

Salam......

Dah sapai SERU dah nih hehehehehh

Seru nak kawin heheheh

Zumairi berkata...

ramai doktor kawin lambat...mungkin nak carik doktor jugak sebagai pasangan...ermm..jgn marah

Tukang cerita berkata...

Salam hana...
memiliki cahayamata merupakan salah satu anugerah terindah dalam hidup....
setiap perempuan normal mmpunyai naluri keibuaan nya sendri...
hana pun macam tu...

~Emmmm...sebelum ada anak, kn cari bapa anak tu dulu...
:)

hang nadim berkata...

salam...ni kot bapak nyer

Farhana berkata...

Waalaikumsalam encik Hysman.. Huhu.. Syukur sgt2.. Sronok dpt peluang mcm tu.. Nanti kamu dah kawen, kamu rasa lak isterimu punya perut.. Heehee.. =p

Man, bkn je rasa.. Tapi nmpk juge tau.. Jelas.. Huhu.. Mmg nak kawen, tapi calon jek takde man oii.. Huhu.. Tepat kata-kata kamu man.. Kita ni hidup sat je kat dunia ni.. Bringatlah.. =)

Farhana berkata...

Mimie.. Huhu.. Nak anak kene kahwen laa.. Hoho.. Tu laa.. Depa bkn takdak akai, tp otak takdak.. Huhu.. Beringatlah wahai manusia yg ada anagn-angan nk wat keje camtu.. Taubatlah..

Farhana berkata...

Bro mie.. Mana tau nih.. Skodeng ek.. Hahahaha.. =p

Farhana berkata...

Afiq.. Waalaikumsalam.. Thanx sbb follow.. =)

Farhana berkata...

Orang lidi.. Okeyh.. Cepat tu mungkin 3, 4 taun lagi kot.. Oh tidak.. Tak sabar rasanya.. Huhu..

Farhana berkata...

Dj epoi.. Hahahaha.. Mmg smpi dah serunya.. Seru calon jek tak sampai lagi ni.. Trtinggal mana entah.. Huhu.. Sabaq je laa.. =)

Farhana berkata...

Zumairi.. Betul laa tu.. Tak marah laa.. Hakikat tu.. Huhu.. Tapi saya taknak laa kawen dokter.. Tak minat.. Huhu.. =)

Farhana berkata...

Kak nurul.. waalaikumsalam.. Pelik rasa yang datang tu tapi sangat besyyyy.. Heehee.. Sungguh tak sabar rasanya mndukung anak sendiri.. Tu laa akak.. Tolong laa carikan calonnya utk saye.. Hahaha.. =p

Farhana berkata...

Hang nadim.. Waalaikumsalam.. Sape tu??? Hahahaha.. =p

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.