Kita Cerita Pasal Manja Lagi.. | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Kita Cerita Pasal Manja Lagi..

29 comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera ke atas sekalian yang berkunjung ke sini.. Wah.. Ayat formal dariku.. Heehee.. Hari Isnin datang lagi.. Ramadhan ke-24 tidak silap perkiraanku.. Bagaimana hari anda??? Bagaimana puasa anda setakat ini???


Entry mengada-ngada aje kali ni.. Heehee.. Mahu cerita tentang satu hari di bulan Ramadhan, di sebuah tempat bernama bazar Ramadhan.. Di waktu petang di kala hujan turun renyai-renyai.. Aku dan Mamatot, kawan serumahku ke bazar.. Beli nasi putih dan lauk.. Beli murtabak.. Sebelum hendak pulang, hati tergerak nak beli kuih pula.. Ish3.. Mana pergi rejimen diet kamu Farhana.. Mana NEKAD dan TEKAD hendak kurus??? Cakap tak serupa bikin ini orang.. Ish3.. ---> Sekali-sekala aje layankan perut ni kawan-kawan.. Boleh kan??? =p



Aku berdiri di hadapan gerai kuih itu.. Penjaganya, dua orang mamat muda dan ayah mereka.. Aku berjalan ke kiri, ke kanan, lalu ke kiri balik, sambil meletak jari telunjuk di bibir.. Orang comel berfikir memang rupa itu.. Sila jangan protes atau kutuk.. Hee.. Mencari kuih yang boleh buat aku jatuh cinta pandang pertama.. Aku terpana pada karipap yang berjenis-jenis di satu sudut.. Lalu ku tanyakan isinya apa.. Jawab pemuda itu kentang, keledek, sayur.. Aku berjalan lagi mundar-mandir.. Nak buat keputusan bukan senang.. Ini soal perut.. Dan soal mulut.. Salah buat keputusan, merana perut, merana mulut.. Akhirnya tak lama.. Aku dengan gayaku seperti biasa tanpa agenda untuk mengurat abang jual kuih atau yang seumpama dengannya, menunjukkan ke arah karipap keledek dengan jari telunjuk yang agak meliuk-lintuk.. SERINGGIT ABANG.. Maaf.. Ini memang aku.. Bukan plastik atau dibuat-buat..


Tiba-tiba terburai gelak ketawa abang-abang jual kuih itu.. Kawanku yang di sebelah turut gelak sekali.. Aku hairan.. Ku pandang kawanku, ku pandang abang-abang penjual kuih.. Apa yang lawak.. Lalu aku dengar abang yang seorang ini bisik dengan suara yang aku mampu dengar pada kawannya yang seorang lagi.. MANJANYA DIA.. Aku tercengang.. Nak kata malu tidak.. Nak kata marah tidak.. Suka ada kot.. Kah kah kah.. Sebenarnya, tak rasa apa pun.. Feeling kosong. Sebab aku rasa itu gaya aku yang biasa, tiada yang luar dari kebiasaan.. Apa yang manja??? Di mana manjanya??? Aku tertanya..





Kisah manja tak terhenti di situ sahaja.. Kawan-kawanku especially Kak Shud dan Ramizah, juga katakan aku ini manja.. Nada suara aku manja.. Apa??? Aku anak sulung.. Mana mungkin manja.. Mana mungkin aku punya nada suara manja.. Hmmm.. Tapi hakikatnya walau macam mana pun aku tepis fakta itu, orang sekeliling yang mendengar dan menilai.. Manjakah aku, mereka lebih tahu..


Kalau kalian pula bagaimana??? Memang kita tidak pernah berjumpa.. Walau berbicara sepatah dua.. Tetapi lihat pada aku.. Pada gayaku.. Pada riak wajahku.. Pada penulisanku.. Adakah benar aku manja??? Mesti kalian fikir kenapa soalan yang ku tanya remeh-remeh belaka.. Mengapa soal manja pun mahu dibicara.. Huhu.. Aku cuma ingin mengenal diri, tahu sifat diri.. Orang akan kata tiada siapa yang lebih kenal diri kita, melainkan kita sendiri.. Aku sokong tapi tak sepenuhnya.. Kadang-kadang kita perlukan orang keliling kita untuk bantu kita kenal diri kita sendiri sebab kadang-kadang, kita manusia sukar untuk terima hakikat diri.. Betul tak???


Tak kenal maka tak cinta.. Hendak cintakan diri sendiri haruslah kenal diri, siapa kita, kenali sifat diri.. Renung-renungkan.. Taking care semua.. Aku minta diri dulu.. Assalamualaikum.. =)






FOOT NOTE: Jom bantu aku kenal diri aku.. Heehee.. =)



29 Comments Here:

Aainaa Khairunnisa berkata...

Hana...anak sulung memang manja...kadang² lagi manja dari anak bongsu tau....hakikat ok....

Bro_mie berkata...

the best mirror is the people around us....kalo 3-4 orang kata mcm tu, btul la tu, tp kene open, jgn cepat melatah...huuhu

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

lolly pom plik ada owg cakap lolly manja. walaweiiih betulkah? muhaha:):)

ko manje ke weyh? mengada2 je aku tgk? muhahahahahahahaahahahahahahahah.

hysMan.. berkata...

Salam cik Hana wanAbe,
Hehee..yer betul sokong dgn Aaina..anak sulung slalu lebih manja dan lebih keras kepala dr anak bongsu.. yupp..

nak memperkukuhkan lg fakta,kemungkinan anak sulung ni tak cukup belaian @ kemajaan ibubapa mase kecik sebab tu die protes nk tarik perhatian dgn berkeadaan mcm tu (manja)..
tp ini tak semua,certain org jer..
tp kebanyakn mcm tuh.. hahaaa..

ieNn ZaZa berkata...

hehehe..

btol la tu..biasanye org sekeliling kite lg nmpk kite ni cam mn,yup2...

Tukang cerita berkata...

kalu ramai yg kata macam tu...
btoi lah kot...
Anak manja ek...

:P

Zumairi berkata...

mungkin awak ckp tersangtlah sopannya he he

imHepPie berkata...

ahaks!!manja??nih yg bkenan neh haha

John Iverson berkata...

Kamu manja ya sis? hehehe... apa salahnya. pembawaan masing2.... jgn lelaki manja sudah... kamu suka lelaki manja?

azuan berkata...

manja yea..

anka sulung memang agak manja..
cam akak aku..
tapi baik hati sangat3..huhuu

oranglidi berkata...

baca pun dah tau lu manja. hehe.

manja x smestinya anak bongsu.

abang wa manje lah jugak..

suhaila-ab berkata...

aku marah kalau org kata aku manja...manjalara...
pegi la umh aku..ada ucapan n kad raya...tak sempat nak pos..

Eazy Izzuddin berkata...

Salam Lebaran....
Maaf Zahir Batin...
Ada Kad Raya Untuk kamoo....
;)

mr.syazwan berkata...

Salam di hulur maaf di pinta,
Lahir dari hati yang ikhlas,
Ku mohon Syawal seindah pelita,
Amal Ramadan moga terbalas..

SALAM FUUUYOOO RAYA....

* hadiah da dpt thanks.. hehe

Farhana berkata...

Aainaa.. Yeke??? Hmmmm.. Mungkin laa agaknya.. Tapi manjanya lain kan dari anak bongsu??? Hahahaha.. =p

~ anak bongsu manja dia mengada-ngada.. Kan kan kan??? Ooppss.. Jgn marah haa..

Farhana berkata...

Bro.. Saya sokong kata2 bro.. Mmg org sekeliling kdang2 sgt membantu menilai diri kita kan.. No worries.. Terima kritikan dgn hati trbuka.. Trima pujian gn hati kembang.. Haha.. =p

Farhana berkata...

Lolly.. Kamu mmg manja pun.. Baru tau kaa??? Hahaha.. =p

Ku manje laa.. Mngada-ngada pn ya.. Satu set.. Muahahahahaha.. =p

Farhana berkata...

Waalaikumsalam hysman WanAbe.. Yeke man??? Hmmmmm.. Kamu anak bongsu ek??? Hehehehe.. =p

Tapi ade betulnya.. Tapi kan.. Manaj anak sulung ngan bongsu ni lain laa man.. Ada beza maa.. Cuba try test check tgk.. Heehee. =p

Anak sulung laa yg disayangi sbb anak yg dinanti ape.. Hehehe.. Daku nak juge menang.. =p

Farhana berkata...

Ienn.. Betul kan??? Jadi lain kali kita kene tny laa org keliling kita tntang kita supaya kita blh perbaiki diri.. =)

Farhana berkata...

Kak nurul.. Tak manja.. Adelah sket.. hahahah.. Taknak mngaku pule saya ni.. Saye manja ngan mak ngan abah je kot.. Huhu.. =p

Farhana berkata...

Zumairi.. Yeke sopan santun??? adeh.. Kamu tak dengar lagi saya gelak.. Huhu.. =p

Farhana berkata...

Mimie.. Auww.. Memang manje.. Brkenan ke??? Masuklah meminang.. Hahahahaha.. =p

Farhana berkata...

Bro John.. Tu laa.. Saya pn trtanya saya manja ke??? Org kate, btul laa tu kot.. Huhu.. Lelaki manja??? Apa salahnya gak.. Bro manje ek.. Hehehehe.. =p

Farhana berkata...

Azuan.. Hik hik.. Akak kamu manja gak??? Mmg bgitu kot kan anak sulung tapi tetap baik hati pada adik2.. Heehee.. =)

Farhana berkata...

Orang lidi.. Aiyo.. Baca pun dah dapat detect???? Hebatlah kamu ni.. Adeh.. =p

Farhana berkata...

Suhaila.. Hahahaha.. Manjalara mmg sue org marah.. Tp kalau manjalara yg lawa tu okey laaa.. Hak hak hak.. =p

Farhana berkata...

Eazy.. Salam lebaran.. Thanx for the card.. =)

Farhana berkata...

Syazwan.. Thanx for the wish.. Masih tak trlambat lagi kot nak wish selamat hari raye.. Heehee.. Sama-sama.. Harap suke.. =)

Aainaa Khairunnisa berkata...

anak bongsu manja ngade²?? yeke? bergantung pada seseorg tu jugak kot...
huhauhauaaa...

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.