Random Babbling | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Random Babbling

4 comments
Assalamualaikum..

Ewah.. Rasa kekok nak menaip.. Rasa macam lama sangat dah tak menconteng.. Kepenatan dan kesibukan yang melanda, sampaikan menaip banyak yang jadi draft.. Semalam kerja syif malam, lewat tengahari tadi baru selamat sampai ke rumah lalu membongkang tidur.. Malam yang agak sibuk, ramai ibu-ibu mengandung yang datang sebab turun air.. Kalau turun air, dah cukup bulan tak apa lagi.. Ini kalau kes turun air tapi baru 29 minggu.. Haa! Apa kes? Ditambah lagi dengan bayi-bayi yang berak dalam kandungan, lagi haru! Tak menang tangan.. Salah satu tanda bayi di dalam perut anda berada dalam keadaan "terancam" dan "distress" adalah jika anda turun air, tapi warnannya adalah kehijaun, bukan jernih.. Dan itu perlu diberi PERHATIAN LEBIH.. 

Oh ya.. Satu pesan! Bagi ibu-ibu yang merokok, dan agak-agak rasa macam bercinta sangat nak tinggalkan rokok yang anda sayangi itu, janganlah mengandung dulu.. Kasihan kot si kecil yang ada dalam rahim anda itu.. =(

Dua hari yang sudah, aku tidur dalam keadaan yang penat.. Entah apa cerita, malam itu aku mimpi sesuatu yang teramat sedih sampai basah bantal aku.. Haha.. Dua kali aku terjaga di tengah malam.. Dalam keadaan tak sedar, rupa-rupanya aku teresak-esak.. Bila bangun pagi itu, aku tak dapat ingat kembali apa yang aku mimpikan.. Ah! Abaikan saja..

Jadi bangun pagi itu, terus bersiap pergi kerja.. Tak disangka, hari itu adalah hari yang sangat tidak memberangsangkan.. Ramai ibu mengandung yang masukkan ubat hari itu untuk gesa bersalin tapi jalan masih tak buka-buka besar.. Senang kata, progress yang sangat slow.. Ada pula ibu mengandung yang tiba-tiba develop tekanan darah tinggi sampai cecah 220/140.. Aku dah mula gelabah dengan macam-macam kes yang jadi dalam 3 wad yang mana aku jaga seorang diri.. Yang mana perlu aku attend dulu.. Dan dalam gelabah-gelabah itu, aku attend patient-patient tersebut lalu aku laporkan pada Medical Officer aku.. Dan tak pasal-pasal kena marah.. Haihhh! Tak sangka malam sebelumnya mimpi menangis, keesokan harinya itu adalah hari yang sangat teruk juga buat aku.. Phew!!


Well.. After all, itulah cabaran yang perlu dilalui sebelum kita boleh jejak ke puncak.. Pengalaman itu yang akan ajar kita bagaimana untuk handle situasi dan bertenang dalam setiap emergencies.. It applies in everything in our life..

Well.. This eyes can't hold on anymore even though how strong the desires of my fingers to continue writing.. Haha.. Till here then.. Take care.. Selamat malam semua.. Assalamualaikum..

P/S : Hoyeah!! Esok gaji!! *mode berjoget*

4 Comments Here:

helgaindra berkata...

wah mantap ibu bidan nih
makin cekatan menghadapi pasien yah..

nampaknya saya perlu memahami lebih detail bahasa malay nih -.-

agak bingung hehehe

FarhanaDr berkata...

@helgaindra HELGAAA!! makasih mampir ke sini lagi.. heeee.. :D

next time saya tulis pakai Indonesian.. don't worry.. =p

Zura@Iwan berkata...

nnti akak nk pregnant lg..leh rujuk dik yer...hikss

Adziim berkata...

2nd gaji? Pergh...MO kerja nk marah...buat laporan pun kna marah.

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.