Down The Drain | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Down The Drain

5 comments
Assalamualaikum..

Minggu yang memenatkan.. Mendera mental dan fizikal.. Haha.. It's been nearly 2 months I guess having myself in a world of "adulthood" where I need to go to work and earn a living.. Walaupun dasarnya melalui pekerjaan aku sekarang aku telah mengalami penyusutan berat badan tapi hakikatnya kesihatan aku adalah DOWN THE DRAIN.. =.=

Having suffered from something called "PLANTAR FASCIITIS" is not really pleasant.. Tambahan lagi dengan kerja aku, penyakit ini adalah tidak sesuai sekali terlibat dalam hidup aku.. Tapi sayangnya ia dah selamat menjadi teman rapat aku.. Awalnya dulu, sakit masih boleh dikawal dengan penggunaan NON STEROIDAL ANTI INFLAMMATORY DRUGS, but nowadays, makanlah berapa banyak VOLTAREN, PIROXICAM, they have no effect at all..

At the end of the day, I will get a swollen leg, bilaterally.. More severe on the right side.. Sakitnya bila mana kita bangun pagi dan baru nak memijak lantai.. Ya Allah Ya Tuhanku.. Hanya DIA saja tahu betapa sakitnya.. Dan bila hendak berdiri daripada duduk yang lama, itu juga memang tersangat menyakitkan.. Mungkin penurunan berat badan masih belum cukup.. Ditambah lagi sekarang dengan kerja aku yang memerlukan aku sentiasa berjalan, berdiri, berlari dan seangkatan dengannya, aku rasa memang tak ada harapan untuk aku sembuh.. Huuuu..


Salah satu kategori orang yang mudah dapat penyakit ini selain daripada berat badan, pekerjaan yang memerlukan sentiasa berjalan dan berdiri, satu lagi ialah orang yang punya tapak kaki leper atau lekuk pada tapak kaki yang terlalu tinggi.. Seperti dalam kes aku, aku adalah seorang pemilik FLAT ARCH.. Jadi aku perlu menggunakan kasut yang sesuai supaya aku dapat kurangkan masalah pada kaki aku.. But at the end of the day, sakit dah tak dapat dibendung.. Haha..

Aku berharap satu hari nanti aku berpeluang menjejakan kaki aku ke klinik Orthopedik dan mendapatkan rawatan yang sepatutnya.. Tapi harap masa dan ketika itu, plantar fasciitis aku bukanlah di tahap yang kronik.. Sekarang hampir setiap malam aku berurut untuk kurangkan bengkak dan sakit.. Adalah lega sedikit.. Nampaknya bulan depan kena mula makan semula Herbalife dan turunkan berat badan sampai 30kg, barulah hilang plantar fasciitis agaknya.. 

Okay.. Banyak dah membebel dan meluah rasa.. Bagi sesiapa yang nak tahu serba sedikit pasal PLANTAR FASCIITIS, bolehlah KLIK LINK INI.. Simple dan mudah difahami.. Heee.. Till here then.. Selamat malam.. Assalamualaikum..


P/S : Semenjak aku dapat sakit ini, ramai dah duduk tanya aku, "Kenapa jalan nampak macam tempang sikit?" Aku cuma mampu senyum sajalah.. =)

5 Comments Here:

Adziim berkata...

Pergh...kena cucuk steroid direct ke kaki le. Sakit power giler even dah beri ubat tahan sakit,senior aku cerita la tapi akan last untuk few months...lepas tu datang balik sakit.
Junior aku pun ada jgk sakit ni.

Aku sekarang pun tgh fikir nak pakai sport shoes, lebih selesa nak gerak, masalahnya tak matching dengan seluar kerja seluar slack licin tu. Nak cari sport shoes yg full warna hitam pun susah jg.

Kadang2 ada jgk aku buat mri untuk tgk plantar fasciitis ni.

Aku baru lepas g open house Dr.Saiful petang tadi.

p3perak berkata...

jaga diri..
semoga cepat sembuh..
=)

Azuan berkata...

apa nk jd doktor ni...diri sendiri pulak yg sakit...hikhik

black_mel berkata...

doc pun kena jaga kesihatan..rehat2kan badan..

eL.mh berkata...

cepat sembuh Doc! :)

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.