Zaman Sekarang Nak Mengumpat Sila Pandang Keliling!

Assalamualaikum..

Okay.. Dah berjaya tidur selama 10 jam.. Cukuplah.. Masa untuk memanjakan diri dengan dunia maya kejap selepas lama meninggalkannya.. Sambil-sambil duduk belek buku, polish otak.. Hey! Ingat dah kerja, buku boleh tutup ke? A big NO! Bila otak dah berkarat sebab dah lama tak baca bukulah kita kena selalu buka dan baca, ingat semula.. After all we deal with people's life..

Zaman bila dah kerja, memang macam-macam benda yang kita akan jumpa dan lalui.. Pengalaman ini semua yang mematang dan mendewasakan kita, ajar kita apa itu kehidupan dan siapa dia manusia..

Masa mula masuk kerja, memang kosong.. Satu apa pun tak tahu, buat kerja memang lembab.. Asyik kena marahlah boleh dikatakan.. Sekarang, nak kata dah hebat tak adalah, tapi dah boleh catch up slowly.. Kurang dah kena marah, kadang-kadang saja.. Haha.. Lagipun aku dah tak kisah dah, serious lali dah sebab selalu kena marah.. Tadahlah teling, angguk-angguk kepala..


Ramai senior-senior sejawatan yang rajin menolong dan bantu apa patut bila aku dan 3 kawan yang lain tak tahu.. Ada pula yang jenis tak kisah dan malas nak ambil tahu pun pasal kitorang.. Tapi kita sebagai junior yang baru masuk jabatan, kenalah mesra dan ramah, baru orang suka.. Iya tak? Tak kisahlah apa orang lain buat dekat kita, yang penting kita kena bersikap positif dan baik dengan orang.. One day, yang baik juga akan datang pada kita.. =)

Satu hari, aku dan 3 kawan hadiri kursus Episiotomy.. Kami berempat duduk meja paling depan sekali.. Dan di belakang kami, ada dua orang senior yang boleh kata selalu jugalah tolong bila kami tak tahu.. Tiba-tiba aku dengar soseh-soseh di belakang dalam bahasa Mandarin.. Apa lagi, pasang telinga.. Amboi amboi amboi.. Dua orang ini sedang "bercerita" tentang kami yang junior berempat di depan ni rupanya..

Aku dengar ada seorang kata, 2 orang kawan aku sombong sangat, dia malas nak pandang dan malas nak layan.. Tiba-tiba yang seorang lagi bercakap dengan bangga, dia bagi tahu kawan dia, dialah orangnya yang banyak tolong aku sebab aku tak tahu itu ini.. Ewah! Bangga betul ya.. Lepas itu, cerita pula pasal seorang lagi, kritik baik punya, kata orang itu tak pandai buat kerjalah, lembablah.. 

HATI GUA PANAS! TELINGA GUA TERBAKAR! Rasa nak bangun, toleh ke belakang dan kata, "Biasalah orang baru masuk kerja.. Tak ada baby yang baru lahir terus boleh berlari.." Kadang-kadang dunia pekerjaan terlalu banyak cakap-cakap belakang, politik sana sini, tapi kita kena kuat.. Yang penting, kita tak buat benda salah, kerja yang kita patut buat, kita dah siapkan.. Orang lain nak kata apa, nak umpat kita, terpulanglah..

Eh! Dah pukul 4 petang.. Sekejapnya masa berlalu bila off day.. Esok dah kena kerja semula.. Ahad sampai Jumaat.. Pukul 7 pagi sampai 10 malam.. Bertahanlah! Anyway, selamat berhujung minggu semua.. Jaga diri.. Assalamualaikum..


P/S : Aku ambil keputusan berdiam diri, sebab nanti-nanti senang aku nak pasang telinga lagi bila orang tak tahu yang aku faham apa yang mereka kata.. Haha.. =p

Ulasan

Kuwe berkata…
Peh! Boleh cakap mandarin. Power siak. dulu tadika cina ke sekolah tahfiz beijing?
@Kuwe Haha. Macam apa je statement. Dush dush! :p
Tanpa Nama berkata…
tu la, kekadang orang ingat kita ni tak paham agaknya apa yang dorang cakap. padahal terlebih paham sangat. :)
Adziim berkata…
Haha~ power power. mengata betul2 belakang Farhana.

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?