Bahasa Dan Blog


Assalamualaikum semua.. Kali ini aku akan share sesuatu tentang aznil-aku-blog.. Mungkin ramai tertanya-tanya apa kena mengena aku dan aznil juga blog? Haha..

Pada minggu lepas, aku terbaca tentang aznilhajinawawi.blogspot.com. Tak silap aku di dalam akhbar ruangan pancaindera. Wartawan menyifatkan penulisan blog pada zaman ini hanyalah sekadar suka-suka.. Wartawan tersebut menekankan tentang bahasa yang semakin ditunggang-langgangkan penggunaannya.. Bahasa pasar, bahasa yang menjatuhkan integriti bahasa melayu itu sendiri.
Namun begitu, masih wujud lagi blog yang mengangkat martabat bahasa melayu itu sendiri dengan penggunaan bahasa yang begitu tepat dan teratur. Salah satunya ialah blog Aznil Haji Nawawi (atau lebih dikenali sebagai Pak Nil).

Hari ini aku berpeluang meninjau sendiri kebenaran coretan wartawan tersebut. Benar seperti yang dihebahkan, blog Pak Nil melambangkan dirinya sendiri yang begitu soft-spoken, penuh dengan manners. Setiap ayat dan susunan kata begitu enak dibaca dan didengar.

Aku bukanlah seorang cendekiawan bahasa ataupun pengkritik bahasa dan bahasa aku bukanlah yang terhebat. Namun, terdetik juga di hati aku, sesungguhnya bahasa itu jiwa bangsa. Jikalau bukan kita muda-mudi negara yang mengagungkan dan memakmurkan bahasa kita, siapa lagi? Renung-renungkanlah..

Akhir kata, ampun dipinta andai kata-kataku mengguris jiwa.. Ini hanyalah pandangan seorang insan biasa.. Semoga ada sesuatu yang berguna dapat aku sampaikan untuk kalian.. Wasalam..

Ulasan

SyarifatulNadiah berkata…
blog ku yg penoh bahasa kucar kacir.huhu
Haha.. Lain orang lain pendekatan.. Tp pape pn, kita sure follow blog nad.. Kita dalam bidang yg sama - medicine.. Blh sharing2 ilmu.. =)
edan coba berkata…
tepulang pd individu itu..
yg penting d jiwa jgn kachau dh!!!!!

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?