Untuk Tahap Amatur, Kira Okaylah Time-Lapse Video Yang Ini | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Untuk Tahap Amatur, Kira Okaylah Time-Lapse Video Yang Ini

Leave a Comment
Assalamualaikum.

Ingat lagi tak entry aku sebelum ini tentang macam mana aku dah terpengaruh dengan time-lapse video selepas menonton My Love From The Star? Aku ambil masa tak sampai sehari cuma untuk baca basic time-lapse fotografi. Basic dululah, nak baca dan belajar banyak-banyak memang tak mampulah otak umur 27 tahun nak serap semuanya. Haha.

Jadi berbekalkan sedikit ilmu yang dapat aku timba, aku pun mulakan projek time-lapse video aku. Bila tengok hasilnya, memang banyak lagilah nak kena belajar. Sekarang aku baru belajar yang versi simple dan teramatlah mudah. Nanti-nanti ada masa aku akan mulakan projek seterusnya untuk shoot time-lapse video tapi dengan cara manual tanpa menggunakan apa-apa aplikasi. Cuma kamera saja dan diproses seterusnya di dalam PC. Masa itu, jangan kata background music, aku akan bubuh sekali segala macam bling-bling dan animasi yang ada. Baru style orang kata. 


Video di atas adalah video pertama aku. Sebab aku tak tahu nak shoot apa sebab cuaca tengah panas terik, aku pun shoot kawasan parkir kereta di rumah aku. Bukan saja ada kereta keluar masuk, ada juga budak-budak maktab yang pergi balik. Jadilah daripada tak ada.

Dan projek seterusnya aku mulakan pada jam 6.50 petang, sebab matahari terbenam di Melaka pada hari itu dalam anggaran 7.13 petang. Nak stay lama-lama memang tak kuasa, sebab makin lama makin banyak frame yang capture, tak pasal-pasal hang pula kamera cikai aku bila proses nanti. Haha. Jadi, aku cuma ambil masa dalam 30 minit untuk shoot video di bawah. Dan bila diproses menjadi time-lapse, jadilah dia video yang berdurasi 37 saat. Haha.


Tambah pula cuaca sangat panas, awan memang tak banyak. Jadi aku cuma dapat capture awan yang cantik cuma seketul kecil saja. Okaylah, mungkin lain masa. Projek seterusnya aku cadang nak shoot samada dekat sekolah waktu pagi atau waktu balik, ataupun di parking lot hospital. Bila cuaca dah elok sikit dan banyak awan, aku akan kembali kepada awan. Weeee. Tak sabar.

Apa pun, untuk seorang amatur, kira okaylah time-lapse video aku. Kan kan kan? Haha. Saja nak sedapkan hati sendiri. Kalau ada rezeki lebih dan masa yang banyak memang aku dah ambil kelas dah, tapi tak mengapalah, belajar sendiri pun okay juga walaupun lambat sikit.

Enjoy the video. Heee. Till next time people. Take care. Assalamualaikum.


0 Comments Here:

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.