Signal, Drama Korea Genre Fantasi Dan Ala Criminal Mind Yang Wajib Ditonton


Assalamualaikum.

Lama dah tak isi tempat kosong dekat PAGE REVIEW APA EH? Haha. Bukan tak nak review, nak ikutkan banyak filem Hindustan dan drama Korea yang dah ditonton, cumanya MALAS!! Haha. Lagipun aku bukan pandai sangat nak review drama, tapi kalau merepek boleh serahkan pada aku.

Balik semula pada topik utama, drama SIGNAL ini ikutkan dah tersimpan dalam hard disc rasanya dah 5 bulan lebih. Drama ini ditayangkan awal 2016 menerusi saluran tvN. Aku rasa mungkin juga ianya dah ditayangkan di saluran 395 Astro. Bagi sesiapa yang dah tonton pasti akan setuju dengan repekan aku dekat sini. Aku peram lama-lama bukan apa, sebab tengok genre bukan cintan cintun, jadi malas pula nak tengok.

Entah apa mood tiba-tiba datang nak tengok drama genre FANTASY THRILLER, jadi aku pilihlah SIGNAL. 2 hari, maka habislah aku tonton kesemua 16 episod drama ini. Bagi aku drama ini agak berat, kadang mungkin slow, tapi macam magnet, buat kau nak sangat tahu apa yang berlaku seterusnya. Barisan pelakon pun tak perlu dipertikaikanlah, semua hebat-hebat belaka. Boleh kata golongan veteran dalam industri seni Korea.

Jom usha sinopsis drama di bawah, yang mana aku cuma ada satu perkataan saja untuk penulis drama ini, "GENIUS"!!!

Rating aku: 9/10


Profile

  • Drama: Signal
  • Revised romanization: Sigeuneol
  • Hangul: 시그널
  • Director: Kim Won-Suk
  • Writer: Kim Eun-Hee
  • Network: tvN
  • Episodes: 16
  • Release Date: January 22 - March 12, 2016
  • Runtime: Fri & Sat 20:30
  • Language: Korean
  • Country: South Korea

Plot

Hae-Young (Lee Je-Hoon) works as a criminal profiler and is also a police lieutenant. Even though he is a cop, he doesn't trust cops due to his own past experience. Back in 2000, when Hae-Young was in elementary school, his classmate Yoon-Jung was kidnapped and later found dead. Hae-Young saw a woman taking Yoon-Jung from school that day, but the police announced that the suspect was a man. Hae-Young even went to the police station and told the police officers that he saw the kidnapper and she was a woman. The police officers though didn't pay attention to him. The killer was never caught and her case remains unsolved to this day.
Hae-Young meets a reporter at a cafe to reveal bombshells about a celebrity scandal. Meanwhile, veteran detective Soo-Hyun (Kim Hye-Soo) is at the cafe staking out the meeting, unaware that Hae-Young is a cop. She arrests Hae-Young for stalking celebrities. While leaving the police station (the same police station he went to as a kid), Hae-Young hears someone talking to him. He looks around to find a walkie-talkie. The man who is talking to Hae-Young is Detective Jae-Han (Cho Jin-Woong). The detective though is from the year 2000 and he is investigating the disappearance of Hae-Young's elementary school classmate. Hae-Young and Detective Jae-Han begin to communicate via the walkie-talkie.

Mungkin plot agak klise, tentang time travelling. Bila mana Park Hae Young, seorang polis di tahun 2015, terjumpa sebuah walkie talkie yang membolehkan dia berhubung dengan seorang detektif bernama Lee Jae Han sejak dari tahun 1989. Melalui komunikasi itu, Detektif Lee Jae Han banyak membantu Park Hae Young dalam menyelesaikan kes-kes yang tidak dapat diselesaikan pada zaman 90an.

Cerita ini memang fantasi habis-habisanlah. Tapi bagi aku brilliant sebab dia buat kau berfikir. Lagipun aku dah lama tak berfikir, exercise otak kejap bila tengok drama ini. Haha. Drama ini jelas menerangkan tentang teori CAUSAL LOOP dan BUTTERFLY EFFECT. Macam mana satu perkara itu akan mengakibatkan kesan-kesan yang mana ianya menjadi punca dari awal macam mana perkara itu berlaku. Faham tak? Kira macam kehidupan zaman sekarang dengan zaman silam berjalan seiring tapi dalam bentuk bulatan.

Aku memang suka cerita pesen gini, jadi setiap kali tengok cerita time travel, aku akan mentelaah teori-teori yang ada. Haha. Aku memang suka buang masa kan pada benda yang tak wujud? Kekeke. Kalau kau jenis malas berfikir benda yang berat, tak suka cerita yang kadang-kadang slow kadang-kadang macam magnet, SIGNAL mungkin bukan untuk anda, sila cari drama lain. Haha.

Drama SIGNAL ini sangat mendapat sambutan sampaikan netizen ramai yang meminta untuk dibuat season kedua. Memang kalau tengok dari segi konsep cerita dia, memang ala Criminal Mind yang difantasikan, sangat sesuai kalau dibuat berseason-season sebab dalam dunia ini ada banyak kes jenayah yang belum selesai. Macam-macam topik boleh diselitkan. Aku rasa boleh jadi sukses kalau dibuat season seterusnya.

Okaylah. Sambung kerja lain pula. Assalamualaikum.


P/S : 
"Kalau diberi peluang berhubung dengan seseorang di masa silam, apa awak nak cakap pada dia?"

"Saya nak minta tolong dia jagakan orang-orang yang saya sayang." 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.