Shhh! Ini Resepi Rahsia Okay! | " Cahaya Yang Riang Gembira "


Shhh! Ini Resepi Rahsia Okay!

3 comments
Assalamualaikum.. 

Salam pagi Isnin dan selamat bekerja pada warga yang bekerja.. Lusa pula dah cuti.. Ewah.. Cuti lagi! Hampir 3 hari tak mengonlinekan diri, sibuk dengan dunia perkahwinan.. Ecewah! Lupa dengan dunia maya kejap.. Tapi tanda sayang tak pernah luput pada blog tercinta, ini entry pertama dan dikarang sejurus selepas pulang dari Kota Tinggi dan tiba di bumi Melaka..

Sampai-sampai di Melaka, keluarga aku dan keluarga Mak Teh makan malam beramai-ramai di sebuah restoran.. Seharian tak sentuh nasi hari ini, jadi cadang nak balun nasi putih, sup ayam dan sambal belacan.. Alhamdulillah.. Kenyang! Air yang diorder pula adalah air yang telah diidamkan sekian lama, MILO TABUR.. Dengan cuaca panas dan tekak kering, memang nyaman dan sedap bila milo dan serbuk-serbuknya masuk ke tekak.. Nyum nyum!

Picture taken from HERE

Tapi, nak cerita pasal resepi rahsia apa eh? Shhh! Ini rahsia okay.. Haha.. Punyalah sedap milo tabur, aku sedut dengan penuh bersemangat lepas dah settlekan milo-milo yang ditabur.. Siap kacau dengan sebati lagi supaya mesra.. Kira sedut punya sedut, tinggal suku cawan saja lagi.. Tiba-tiba mata ternampak satu benda.. Ya ALLAH..

LIPAS??? Aku cepat-cepat tolak tepi, capai air laici adik aku dan teguk.. Ada lipas tanah yang tersesat di dalam milo tabur.. Patutlah sedap dua tiga macam.. Abah kata masa aku tengah pandang ke arah lain, abah terperasankan ada benda terbang lalu dekat cawan aku, tapi tak perasan landing ke mana.. Kira aku dah minum, baru dia terbang masuk kot.. (AYAT SEDAPKAN HATI)

Aku dah mula loya-loya.. Abah kata lipas tanah ada khasiat, boleh ubat lelah.. Aku pun lega sikit dengar.. Balik-balik rumah terus aku google, "KHASIAT LIPAS TANAH".. Hasilnya? TAK ADA!! Haha.. Ada yang kata ubat resdung, but other than that, memang tak ada khasiat apa pun.. Kah kah kah.. Mati-mati aku percaya ada khasiat.. Sekarang perasaan macam ada benda tak sedap dalam mulut walaupun milo tabur tadi memang sedap.. Dalam perut pula rasa macam ada benda merayap.. Aku dah mula risau dah, TELUR LIPAS KE??? Erk!! (Over sangat tu)

Pengajarannya? Lain kali pergi kedai, order air jernih-jernih.. Selama ini favourite aku air bandung, tak pun sirap laici, gatal nak minum milo tabur, mengidam bagai, memang selamatlah.. Huhu.. Jadi sekarang, misi untuk melupakan 'kenangan indah' dan 'resepi rahsia'.. Takut terkenang-kenang sampai tak lalu makan.. Okay! Masa untuk berhenti.. Next entry, ada idea nak tulis tentang perkahwinan, cinta dan suami juga kemanusiaan.. Fuh!! Nak duduk mengarang dulu.. Till here then, take care.. Assalamualaikum..


P/S : Masa on the way balik rumah dari kedai makan, adik aku usik aku, dia kata kepala aku tumbuh sesungut lipas.. Malam nanti tukar jadi COCKROACH WOMAN.. Grrr!!! 

3 Comments Here:

akhiyy berkata...

hahahha..banyak khasiat tuh..

Ezad Skytech berkata...

ada khasiat ye...ahakkkksss~

Puteri Iqa Izyan berkata...

terbaik punye resipi. mesti abah akak nak sedapkan hati akak je tu. hak hak hak

Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.