Kualiti

What is Accreditation? Accreditation is a self-assessment and external peer assessment process used by healthcare organizations to accurately assess their level of performance in relation to established standards and to implement ways to continuously.
PICTURES ARE TAKEN FROM GOOGLE. CREDIT TO THE RESPECTED SITE

Assalamualaikum.

Lama tak menulis. Rindu nak conteng-conteng, tapi apakan daya kerja menimbun. But it's okay, I love my job.
:)

Sebenarnya semenjak tulis entry tentang HAPPY THINGS, ada niat nak sambung entry berkisarkan apa yang berlaku pada hari konferens, tapi sampai ke sudah tak tulis-tulis juga. Haha. Jadi hari ini kita sambung eh. This entry will be a bit formal, a lot of facts and maybe new input for the readers out there. No no no, it is not a paid review, just a sharing of information.

Masa konferens kesihatan antarabangsa yang dianjurkan di KLCC tempoh hari, ianya dihadiri bukan saja oleh golongan profesional dalam bidang kesihatan tapi juga ramai yang datang melawat bukan daripada industri kesihatan. Yasmin Hani dengan Sha'arin pun ada. Heeee. Kiranya boleh dikatakan, ramai jugalah dari kalangan orang awam yang hadir ke konferens tersebut.

Soalan pertama bila orang awam dengar pasal MALAYSIAN SOCIETY FOR QUALITY IN HEALTH. Apa bendanya tu? Tak pernah dengar pun. Siapa MSQH? Apa yang mereka buat? Well, among healthcare industry people, especially those who involve in quality management of a hospital, will know in and out about Malaysian Society for Quality in Health or in short, MSQH. 

MSQH is a not for profit organisation, a brainchild of Ministry of Health and Association Of Private Hospitals, Malaysia (APHM). MSQH ditubuhkan pada tahun 1999, kira memang dah lama sangat. Tapi masih lagi tak ramai orang awam yang tahu siapa MSQH walaupun MSQH sebenarnya dah internationally recognised.

Yup! MSQH is an ACCREDITATION BODY in MALAYSIA also a standard writing organization that is internationally recognised and accredited by International Society for Quality in Health (ISQua). Sebelum ini MSQH lebih banyak menyebarkan "awareness" dikalangan hospital-hospital, mungkin sebab itu masih kurang informasi yang sampai kepada orang awam tentang MSQH.

Jadi siapa sebenarnya MSQH? 


Mesti ramai yang tanya apa bendanya akreditasi kan? Siapa tahu SIRIM? Bila kita gunakan sesuatu produk yang ada pengsijilan dari SIRIM, kita akan rasa lebih yakin untuk menggunakannya. Betul tak? Samalah juga dengan MSQH. MSQH sama fungsinya dengan SIRIM, cuma MSQH adalah badan akreditasi dalam bidang kesihatan.

MSQH telah menandatangani MoU bersama STANDARDS MALAYSIA pada tahun 2009 yang mana ianya mengiktiraf MSQH sebagai satu-satunya badan akreditasi dan standard dalam industri kesihatan di Malaysia. 

MSQH diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan sebagai badan akreditasi negara di Malaysia yang memberikan pensijilan kepada mana-mana hospital (kerajaan atau swasta), klinik-klinik kesihatan dan pergigian juga pusat dialisis, yang mana mereka memohon untuk menjalani proses survey dan jika berjaya akan menerima sijil pengiktirafan dari MSQH.

MSQH akan mewujudkan committee dengan mengumpulkan golongan-golongan berpengalaman dalam bidang kesihatan contohnya Pengarah Hospital, Ketua-Ketua Jabatan dari Kementerian Kesihatan, Engineer-Engineer yang berpengalaman, Matron, Director of Nursing, Doktor-Doktor yang pakar dalam bidang masing-masing, akan duduk dan mengeluarkan buah fikiran dan menghasilkan satu guideline atau standard yang mana ianya akan digunakan untuk menilai sesebuah hospital.

Ada 6 aspek utama yang dinilai.
1) Organisation and Management
2) Human resource development and Management
3) Policies and Procedure
4) Facilities and Equipment
5) Quality Improvement Activities
6) Safety and Special Requirements

Bila hospital mohon untuk menjalani apa yang disebut sebagai "SURVEY", bukan audit ya, tapi survey. Kenapa aku sebut sebagai survey? Sebab ianya lebih kepada proses perkongsian dan pembelajaran untuk menaiktarafkan kualiti sesebuah hospital.

MSQH sangat mementingkan 2 perkara, keselamatan pesakit dan juga keselamatan pekerja hospital. At the end of the day lepas selesai survey, kita nak tahu, samada hospital itu selamat tak untuk pesakit dan individu yang bekerja di situ. By complying to the standard guidelines, it will subsequently lead to a better, quality and safer healthcare system.


Sebab itu sekarang, tumpuan kita juga adalah untuk educate public tentang ini. Kalau anda ke mana-mana hospital, anda boleh tengok samada ianya diikitiraf oleh MSQH atau tidak. Boleh KLIK LINK INI untuk lihat senarai penuh hospital yang diiktiraf oleh MSQH.

Semoga dengan penulisan yang tak berapa formal ini dapatlah aku kongsikan sedikit informasi tentang sistem kesihatan di Malaysia dan macam mana kita nak tahu satu-satu hospital itu adalah berkualiti dan selamat. Kualiti dari segi apa dan selamat dari segi apa. Harap beri manfaat. Any inquiry boleh ke website MSQH.

Selamat membaca. Assalamualaikum.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?