Malaysia Airlines! Bawaku Terbang!

Assalamualaikum!!

Rasanya bila tanya rakyat Malaysia, tak kira kecil besar tua muda, mesti tahu dan kenal apa itu Malaysia Airlines dan siapa mereka. Betul tak? Malaysia Airlines merupakan salah satu syarikat penerbangan yang terulung di Malaysia dan terkenal di merata dunia. Syarikat penerbangan ini mula bertapak sekitar tahun 70an dengan memulakan 34 penerbangan ke destinasi domestik dan 6 destinasi antarabangsa. Mereka berpangkalan di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang sebelum berpindah ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang sehinggalah ke hari ini.

Pada tahun 1986, MAS memulakan servis untuk sektor Los Angeles, Amerika Syarikat. Pada akhir tahun yang sama, MAS menukar indentitinya kepada Malaysia Airline / Penerbangan Malaysia. Sejak dari itu, Penerbangan Malaysia berkembang dan kini terbang ke 100 destinasi di seluruh dunia dan menggunakan pesawat-pesawat termoden. Penerbangan Malaysia juga dipilih sebagai sepuluh penerbangan terbaik dunia dan dianugerahkan sebagai penerbangan lima bintang oleh Skytrax.


Aku adalah anak jati Johor yang dilahirkan di Kota Tinggi. Seawal usia 4 tahun, aku dan keluargaku berhijrah ke Miri, Sarawak. Dan dari situlah aku mula mengenali Malaysia Airlines. Penerbangan pertama aku di usia 4 tahun, adalah dengan menaiki Malaysia Airlines. Tapi dah tent-tentu aku tak akan ingat fine print memori usia 4 tahun. Cuma bits and pieces. Oleh sebab abah aku adalah seorang pegawai kerajaan dari Semenanjung, maka kami sekeluarga ketika itu akan diberikan setahun sekali tiket penerbangan pergi dan balik dari Miri ke Johor.

Pilihan syarikat penerbangan kami waktu itu, cuma satu, hanya satu dan tetap yang satu itu, iaitu Malaysia Airlines. Penerbangan dari Miri ke Kuching selalunya mengambil masa 45 minit ke atas. Transit di Kuching sebentar, dan kami akan meneruskan penerbangan ke Johor dan mengambil masa satu jam lebih. Waktu itu, aku cukup seronok bila tiap kali dapat khabar berita nak balik kampung. Salah satunya mestilah sebab dapat jumpa sanak saudara yang jauh di mata. Satu juga sebabnya adalah dapat naik belon a.k.a kapal terbang, tengok pramugari dan pramugara yang cantic, kacak lagi peramah.

Kanak-kanak, memang teruja bila tiap kali nampak kapal terbang gah berdiri, dengan logo merah birunya. Lagi teruja dah tentu bila dapat masuk ke dalam perut kapal terbang. Perasaan seronok tiba pada kemuncak saat makanan dihidangkan oleh pramugari. Makanan yang dihidangkan dalam penerbangan Malaysia Airlines waktu itu memang ummpphhhh, bekas makanan dan cawan dia pun best. Waktu kecil, semuanya buat aku teruja. Hobi aku adalah mengumpul semua sudu dan garfu lepas makan. Maka dekat rumah aku, boleh nampak banyak gila sudu garfu berlambang Malaysia Airlines. Haha.


Membesar dengan Malaysia Airlines, macam-macam pengalaman pahit manis dalam lipatan memori aku dan keluargaku. Pada usia 14 tahun, kali terakhir aku jejak kaki dalam pesawat Malaysia Airlines sebab abah berpindah semula ke Semenanjung. Sekarang di usia 30 tahun, entah jodoh atau apa, tuntutan kerja aku memerlukan aku untuk kerap menjelajah, dalam negeri, luar negeri, dan In shaa Allah luar negara satu hari nanti.

Dan selepas 16 tahun, pilihan aku untuk terbang (jika diizinkan poket) dah tentulah Malaysia Airlines. Psssttt. Mungkin Malaysia Airlines boleh selalu buat promosi tiket flight murah-murah, jadi bolehlah aku jadi pelanggan setia gila. Hehe.

Oh ya, dengar-dengar juga had baggage untuk Malaysia Airlines bagi penerbangan domestik dah jadi 30kg since 1 Mei 2017. Itu plus point untuk menarik lebih ramai pelanggan.


Terbang bersama MAS masih lagi menjadi pilihan rakyat Malaysia walaupun terdapat pelbagai penerbangan tambang murah yang menawarkan pakej menarik. Ianya kerana kredibiliti yang di tonjol kan oleh MAS masih lagi menambat hati rakyat Malaysia. Sesuai dengan motonya “MH- Malaysian Hospitality”. Layari link Malaysia Airlines Online Booking Ini untuk korang menikmati promotion yang best giler.

Ulasan

Hanis Amanina berkata…
Suka MAS jugak walaupun beberapa kali je naik. Kalaulah tiket MAS ni sama level dgn syarikat lain, memang MAS yg saya akan tuju. Tapi sayangnya....

hanisamanina.com

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?