Kecenderungan Yang Berubah

Assalamualaikum..

Sedang menikmati sisa-sisa cuti sehari yang masih ada ini.. Kemalasan dah mula terasa.. Walaupun kadang-kadang ada rindu yang menyapa.. Rindu pada pesakit-pesakit yang setia mendiami wad 3-4..


Dulu pernah aku kata, macam mana minatnya aku pada bidang psikiatri sehingga aku tanam hasrat ingin menyambung pelajaran dan menjadi seorang Pakar Sakit Jiwa a.k.a psychiatrist.. Adakah aku dah berubah? Hmm.. Masih lagi ada hasrat dan impian ke arah itu, cumanya semenjak dua menjak ini, ada terasa kecenderungan aku ada sedikit perubahan..


Aku mula sukakan orang-orang tua.. Kebanyakan pesakit yang ada dalam wad 3-4 terdiri daripada pakcik-pakcik dan atuk-atuk.. Satu benda yang menarik adalah orang-orang tua sangatlah sensitif.. Perlu pandai mendekatkan diri dan cuba rapat dengan mereka barulah mereka akan merasakan kita sebahagian dari keluarga mereka..

Cabang dunia perubatan yang melibatkan diri dengan golongan-golongan veteran disebut sebagai GERIATRIK.. Yang mana mereka mendalami penyakit-penyakit yang kebanyakannya melibatkan orang-orang tua.. Nampaknya PSIKIATRI dah mula beralih pada GERIATRIK..



Ada satu ayat yang dilontarkan padaku oleh rakan sekerjaku, yang buat aku tersenyum dan ingat sampai sekarang.. Lebih kurang dua minggu sudah, ada seorang pakcik tua yang mengalami stroke, keadaan yang memang sayu apabila dilihat, matanya hanya memandang dan tidak mampu bersuara apa-apa tapi wajahnya kelihatan sedang mengalami kesakitan yang sangat.. Rupanya beg air kencing yang dipasang padanya dipenuhi dengan darah.. Apa lagi, aku ajak adik-adik student nurse tolong aku tukar beg untuk pakcik itu dan periksa mana datangnya pendarahan tersebut..

Sedang sibuk-sibuk, kawan aku datang dan menegur, "Ohh! Patutlah pakcik-pakcik Chinese semua suka dekat you.." Haha.. Entahlah, personally aku rasa aku lebih sesuai jadi kaunselor dari seorang doktor.. Aku suka berbicara.. Hati ke hati.. Jika ada kelapangan, tak ada kerja, aku akan ke katil pakcik-pakcik atuk-atuk yang sakit dan berborak.. Tanya sepatah dua pun jadilah asalkan dapat lihat mereka senyum..

Hmmm.. Nampaknya kecenderungan aku betul-betul dah berubah sikit demi sikit.. Well.. Jalan masih panjang.. Sangat panjang.. Banyak lagi pelajaran dan pengajaran yang aku kena kutip.. Cuma aku harap pengalaman indah bersama pesakit-pesakit, tak akan aku lupakan.. We don't meet people by chance, they cross our path for some reason and sometimes for a lesson.. 

Selamat malam semua.. Assalamualaikum..
:)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.