Antara Kedai Haiwan / Kucing Kegemaranku Di Melaka

[CREDIT PICTURE TO CUTESTPAW.COM]

Assalamualaikum.

Kalau pada entry sebelum ini, aku ada tanya tentang kedai-kedai haiwan dan juga klinik veterinar yang okay di Melaka, almaklumlah pertama kali bela kucing, tak berapa tahu sangat. Jadi kita bertanya, takut malu tanya sesat barat nanti.

Bulan Oktober ini genap 7 bulan aku jaga kucing. 7 bulan juga aku dah jatuh cinta dengan kucing walaupun selama hidup ini aku memang sangat takutkan kucing. Jadi bila menjaga si bulus-bulus kesayangan ini, nak tak nak kenalah survey lebih banyak kedai haiwan, bukan apa, untuk kepuasan diri sendiri dan juga kepuasan poket kita juga nanti. Maklumlah barang-barang berkaitan kucing agak mahal.

Jadi pada yang baru mula nak berjinak-jinak jaga kucing, rajinlah blogwalking ke blog yang ada banyak pengalaman jaga kucing. Baca sebanyak mana info yang boleh tentang kucing. Tumbesarannya, proses kelahirannya, pemakanannya, sakit-sakit yang mungkin dia boleh kena, vaksinasi, cara mandikannya, cara bagi makan ubat, dan macam-macam lagi.

Phew! Rasanya masa zaman jadi pelajar perubatan dulu tak ada pun setekun begini. Tapi tetaplah tak boleh jadi doktor veterinar, sebab tak semua benda yang berada di internet boleh kita guna pakai. Kena rujuk semula pada doktor veterinar juga. Doktor google?? No no no!! Babab kang.
=p



Okay. Untuk kedai haiwan dekat Melaka memang ada banyak. Sebab aku duduk kawasan Melaka Tengah, aku kongsikan 4 kedai yang aku selalu pergi.

1) KEDAI AKURIUM NORTH SOUTH EASE WEST
Haa. Gitu, gah nama. Kedai ini kedai yang latest aku explore dan paling selalu aku pergi. Kedai ini terletak di Bukit Baru, dekat dengan air terjun simpang tiga, menghala ke AEON lama. Dekat juga dengan Akademi Kastam, kedai FELLA DESIGN. Aku dapat tahu kedai ini dari pakcik aku, menurut pakcik aku, makanan kucing di kedai ini murah sebab mereka jual secara borong dan ada repackaging semula. Sebelum ini aku dah cuba Royal Canin, Sava, Prodiet, Smartheart, Blackwood, Equilibrio. Setelah cuba sana sini, akhirnya melekat dengan Blackwood, Equilibrio dan Smartheart. Maklumlah kucing ada 6 ekor kot. Belum kira yang baru bersalin. Hoho. Dan memang ternyata, makanan di sini agak murah juga. Peralatan seperti litter box juga bagi aku affordable dekat kedai ini.


2) IKIA PETSHOP
Kedai haiwan pertama aku. Terletak di Batu Berendam. Di sini pasirnya agak murah. Makanannya pula mahal sikitlah. Ada 2 tingkat. Tingkat bawah menjual barang-barang keperluan haiwan dan juga jual macam-macam jenis ikan peliharaan. Tingkat atas pula ada jual sangkar / kandang dan yang seangkatan dengannya. Ada juga macam zoo mini untuk anda usha-usha bila datang sini. Sekarang dah jarang ke sini, sebab jauh dari rumah.


3) KEDAI AKUARIUM DUYONG
Okay. Masa mula-mula jaga kucing, inilah tempatnya aku beli sangkar untuk kucing. Kedai ini agak best sebab owner dia pemurah, baik hati, suka bagi diskaun. Peewwiittt!!! Pasir kucing dekat kedai ini pun murah berbanding kedai lain. Kadang-kadang akan ke kedai inilah untuk beli pasir sebab harga dia murah.


4) MEOW STATION
Yang ini pernah pergi sekali saja. Terletak berdekatan Bukit Katil, jalan nak menghala ke Jasir dan Seri Negeri. Kedai ini tak silap owner dia Melayu. Barang yang aku beli dekat sini adalah susu kucing. Kebetulan lalu, jadi aku singgahlah kejap. Not bad harganya.

* * *

Last but not least, untuk klinik haiwan pula aku selalu ke klinik kerajaan saja. Terletak di Jabatan Perkhidmatan Veterinar Melaka di Ayer Keroh. Orang pun tak berapa ramai ke sana. Manakala klinik swasta aku memang tak ariflah, kena rujuk pada blog lain-lain yang lebih arif. Okay, sampai sini sajalah eh. Lain kali tulis lagi.

Assalamualaikum.
:)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.