Life

1 comment
Assalamualaikum.

Can't believe, in a blink of eye, we are leaving November in just a few days. After that, we are going to December and after a month, say goodbye to 2015. What a painful and struggling year, but I tried doing anything within my reach to make it less difficult. Hoping for a much better year in 2016. By the way, already lost 9 kilos since Jom Kurus, the journey is still far, but I'm glad I'm doing it slow and steady, enjoying each and every moment. Million thanks to my coach @ my little brother. He did good in coaching me, for a 16 years old boy. Haha.

Hmm. A lot has been happening lately. Happy occasion should I say. A few weeks back, our house got a not so surprise visit. Well, elderly called it "merisik". During that session, that they decided for an engagement ceremony to be held next week. Wow. So fast. Haha.


During this period of time, I got mixed feelings. A feeling of an eldest child in the family, who happen to be a girl, and 28 years old. Haha. First of all, of course I'm happy for my little sister, she finally met someone who makes her happy. And for me, I got a so called "gift", because they still believe in that tradition - "langkah bendul". Well, thankful for the gift by the way.

Everyone is busy preparing for next week. Nothing much to help. At the same time, watching my sister, my mom, my aunt preparing for the engagement, it stirs something inside me. Feeling a little bit lonely, left out. I know it's shaytan whispering in my ears. Those devilish whisper reminded me of my wish to get married at 25, 26. But here I am, 28 and single. Haha.

And what I'm able to do is just liking someone in silence. Hey!! Not a coward, just shy, and fear of getting rejection. I can't even asking for that person new phone number after a few failed SMSs. I still remember how thick faced I was when I asked for that person phone number for the first time. It was 2010. Well, kind of using the reason of inviting that person for an iftar session with bloggers. It was through Yahoo Messenger. At that time, that person was going for his field work for 2 weeks. So, I simply asked for the number. But to my surprise, that person refused. Instead, that person asked for my number. The funny story was, after a few days, that someone buzz me through YM, telling me that some nyonya was replying to the messages that were sent. Apparently, that person was getting the wrong number. I laughed real hard that day. But, it was the starting point of our friendship.


After 5 years, that brave girl kind of becoming timid. I wonder at what point it went wrong. Haha. Well, then I told myself, don't be sad, never feel lonely and left out, cause Allah is always there. We, human, can plan all we want. But Allah is the best of planners. HE knows what's best for us. For now, I should just enjoying the happy occasion with my family. And I'll pray for my sister happiness, and may Allah smooth her journey of building a family.


And for that person mention above, today is 27th of November. And it's your birthday. Ouh. And your apple too. Haha. I'm wishing the best for the life ahead of you, May Allah bless you during each step in your life, giving the best of health, and that you may succeed in what ever you do, of course not to be forgotten, always be happy, and smile. Happy born day to you Mr. AD. Take care.

Assalamualaikum.

Kahwin Paksa

3 comments
Assalamualaikum.

Hurm. Hurm. Hurm. Panjang keluhan ya. Haha. Mana nak mula? Macam mana nak mula? Mulakan ajelah. Haha. Mengada!!

Tengah duduk ramai-ramai dengan ahli keluarga, dengan mak abah, adik-adik, duduk borak-borak, buang masa. Tiba-tiba, sedar-sedar tangan kena tarik. Amboi!! Suka hati main tarik-tarik tangan aku nampak. Nak tak nak, terpaksalah ikut. Keluar dari rumah, tolak masuk dalam kereta. Amboi! Main kasar nampak. Benda cepat sangat berlaku, tak nampak sangat orang yang tarik tangan. Haha.

Kereta dipandu laju gila. Tahu-tahu aje dah sampai dekat hotel 5 bintang. Keluar dari kereta, tengok pakaian dekat diri sendiri, eh, bila masa tukar baju cantik. Hahaha. Layankan sajalah Labu. Kita pun masuk dalam hotel, diarahkan masuk dalam satu ballroom. Buka pintu ballroom...


Amboi. Ramainya orang. Satu muka pun aku tak kenal, tapi dari jauh nampak seorang lelaki, baju sedondon habis dengan aku. Tak kenal juga siapa. Tiba-tiba datang 4 orang perempuan mendekati, "Haaa!! Majlis dah mula baru sampai. Ini majlis sambut menantu, nak sambut kau, tapi kau pula lambat datang. Tak baca ke buku panduan?"

Aku garu kepala ajelah. Sambut menantu? Sambut aku? Buku panduan? Tapi siapa mereka? Tiba-tiba aku disapa dari belakang. Wanita separuh umur itu bahasakan dirinya mak, tapi nada percakapannya memang garang. "Dah sedia nak buat persembahan atas pentas? Dalam buku panduan kata apa? Lagu nasyid kan? Mak tahu, kejap lagi kamu dengan suami kamu naik pentas, berduet nyanyi lagu nasyid."

Adoi!!! Dah bertambahlah kebingungan. Bingung tak habis lagi, dah kena nyanyi lagu nasyid atas pentas pula dengan lelaki yang bergelar "suami"??? Apa weh? Apa ini semua? Tengah aku blur kepala otak, ada orang tegur aku. Eh!! Encik suami. Hahaha.


Dia tanya, "Dah kenapa? Nak lari? Awak jangan lupa, awak dah kena jual dengan geng mafia, saya yang beli awak. Awak dah tak ada tempat nak lari. Mulai hari ini, awak kena jaga saya elok-elok, dan saya akan jaga awak elok-elok."

Mak aih. Familiar dialog. Tiba-tiba bunyi kuat dekat telinga. Eh! Alarm berbunyi pula time macam ni. Aiseyyy. Potong betul. Maka bangkitlah dari katil dengan gelak untuk diri sendiri dan menuju ke bilik air untuk ambil air sembahyang. Subuh weh Subuh!! Sudah-sudahlah bermimpi.
=.=

Menyesal layan Tuan Anas Mikael sampai 6 episod sekaligus. Tengok, apa dah jadi. Budak tua bangka umur 28 berangan pasal kahwin ala novel. Zzz. Last aku tengok drama adaptasi novel yang buat aku melekat adalah Teman Lelaki Upahan. Tak sangka selepas sekian waktu, Tuan Anas Mikael pula ketuk pintu hati aku. Hahaha. Dah janji tak nak layan, terlayan jugalah. Bukan apa, tak nak momokkan diri dengan soal kahwin, kahwin paksa, kahwin kontrak, arrange marriage, kahwin ekspress, macam-macam jenislah sekarang wujud dalam novel. Haha.

Tapi apa pun, cubit diri sendirilah. Berhenti berangan. Umur dah berapa weh. Haha. Okay, sampai sini. Selamat malam. Mimpi indah. Assalamualaikum.

Manusia

Leave a Comment
Assalamualaikum.

Well well well. I'm on that mood to write again. Hurm. How I really miss those days of blogging. Idea kept pouring like water. But now?! Sigh.

Okaylah, kita sambung dengan cerita asal kita. Tak payah asyik duduk mengenang sangat masa yang lalu. Sebenarnya aku baru pindah masuk ke rumah baru, dalam masa 3 bulan, dah 3 kali pindah rumah. Perghhh!!! Memang penat, fizikal dan emosi. Stress ooo!!! Yang pertama kali memang mendera, sebab rumah kami dulu di tingkat 3 yang tak ada lif, jadi kau bayangkanlah sendiri berapa kali kau nak turun naik tangga, angkut barang berat-berat. 2 hari baru settle bawa turun barang. Penat tak usah cakaplah. Hampir 2 kg juga berat aku hilang waktu itu. Haha.

Berpindah randah sebanyak 3 kali, dan akhirnya seminggu yang sudah, rumah dah boleh didiami lepas renovation selama 3 bulan. Phew!!! Maka dalam masa berpindah randah, memang mak selalu hantar baju pergi dobi. Banyak ragam manusia boleh tengok dalam kedai dobi. Dan ada 3 cerita yang aku tertarik nak kongsikan.


Kisah pertama, seorang pakcik berbangsa Cina, datang ke kedai dobi, tapi macam kekok sikit. Mungkin pertama kali datang, dia nampak macam tak berapa sihat, tangan dia pun asyik menggigil sampai token syiling yang dia pegang terjatuh. Mak aku bangun nak tolong pakcik itu, dari A sampai Z mak aku ajar. Orang expert, pengunjung setia kedai dobi katakan. Haha. Dan selepas itu, pakcik itu tak henti-henti berterima kasih dengan mak.

Dan beberapa hari berikutnya, macam biasa mak akan ke kedai dobi, dan aku akan ambil adik aku pulang dari sekolah sebelum kembali semula ke kedai dobi untuk temankan mak. Semasa ketiadaan aku hari itu, entah apa pasal mesin basuh meragam, habis banjir dengan sabun. Mak sampai call aku sebab tak tahu nak buat apa. Lepas ambil adik, aku terus shoot ke kedai dobi yang 12 minit dari sekolah adik aku. Sampai saja di situ, aku lihat sepasang lelaki dan perempuan berbangsa Cina tengah sibuk tolong mak keluarkan sabun yang banjir dalam mesin basuh.


Memang dahsyat. Sampai melimpah-limpah sabunnya. Lelaki itu kaup keluarkan sabun-sabun yang ada, pindahkan baju mak aku di mesin sebelah, yang perempuannya sibuk tolong mak lap air yang melimpah. Terharu aku tengok. Dalam dunia kita sekarang, yang macam-macam kontroversi melanda, diskriminasi bangsa, agama, aku terharu sebab wujud lagi sesuatu yang dinamakan kemanusiaan. Soal baik buruk manusia, bukan kerana bangsa dia, agama dia, tapi dari diri dia sendiri.

And I'm quite agree with what Mahatma Gandhi said, about humanity.
:)

Assalamualaikum.

Gerua - Buat Kau Mengidam Nak Jejak Kaki Di Tempat Yang Sama

Leave a Comment

Assalamualaikum.

Pukul 2 pagi aku mengagau taip entri. Lama dah sangat hati meronta-ronta nak menulis, dah tulis, tapi terperam, jadilah bertimbun dalam draft segala macam perasaan hati yang merepek dan merapu. Haha. Kalau nanti-nanti, aku dah mula jejak balik kaki dekat hospital, mungkin lagi jarang-jarang agaknya aku update blog ini. Heh.

Banyak gol yang aku set untuk aku capai, dan salah satunya jejak kaki tempat orang. Aku baru sudah tonton muzik video pertama dari filem baru Shah Rukh Khan dan Kajol yang bakal ditayangkan tak lama lagi bertajuk Dilwale. Lagu Gerua buat aku tonton lebih dari 10 kali. Walaupun aku hantu Hindustan, ini kali pertama aku tak tengok pun dekat hero dengan heroin, tapi sebaliknya aku terpegun tengok tempat-tempat cantik yang ada dalam muzik video Gerua.

Iceland. Rasa macam terpegun gila, Subhanallah, cantik sungguh alam ciptaan Dia. Memang tahap mengidam nak jejak kaki tempat orang makin membuak-buaklah kan. In shaa Allah, suatu hari nanti, jika berkesempatan.

Oh ya, penyanyi kegemaran aku pinjamkan suara dia untuk Shah Rukh Khan dalam lagu Gerua ini. Suara Arijit Singh memang jadi buruan sekarang. Dan lagu Gerua, hmm, thumbs up. Best!!! Dengar jangan tak dengar, tengok jangan tak tengok.

Selamat malam. Assalamualaikum. 



Cahaya Yang Riang Gembira. Dikuasakan oleh Blogger.