26 Dis 2013

Pengalaman Dihentak, Dihempuk, Dihenyak Sampai . . .?

Disember 26, 2013 1 Comments
Assalamualaikum.

Dalam tak ada semangat, dalam mood yang merundum, dalam hati yang berbolak balik, sempat juga nak coret sepatah dua dalam blog. Macam yang diceritakan dalam entry yang sebelumnya, atas nasihat dan desakan keluarga (walau hati aku sendiri masih berbelah bahagi sebenarnya), aku pun ke pusat rawatan tersebut untuk mendapatkan rawatan.

Proses konsultasi dan rawatan cuma memerlukan lebih kurang satu jam setengah saja. Macam yang aku kata hati aku masih ragu dan belum boleh lagi mahu terima seadanya, salah satu sebabnya adalah kerana ilmu perubatan yang aku belajar selama 5 tahun ini buatkan aku sukar sedikit mahu menerima rawatan yang selain dari rawatan medikal. Bukan nak kata aku tak percaya, aku percaya pada sesetengah rawatan alternatif, cuma untuk yang ini mungkin aku perlu ambil masa sedikit untuk memahami dan mendekatinya. Barulah aku boleh timbang untuk yakin atau tidak padanya. Walaupun aku telah menjalani rawatan asas yang pertama.

Ada 4 kali rawatan asas. Sebulan sekali atau dua kali dan selepas habis semuanya, akan ada pula rawatan susulan. Kira macam follow up seperti di hospital dan klinik. Ya benar, memang tiada ubat cuma menggunakan skil saja dari juruterapi-juruterapi yang berpengalaman. Pesakit perempuan dengan juruterapi perempuan, begitulah juga sebaliknya.



Perasaan aku selepas selesai semuanya dan pulang ke rumah? Nak demam!!! Nak dijadikan cerita, semasa proses rawatan yang aku memang tak jangka begitu sekali prosesnya, aku telah mengalirkan berbesen-besen air mata. Ouh! Malu! Sudah lama aku tak menangis sampai tersedu sedan, teresak-esak, sampailah bengkak dua biji mata. Rawatannya seperti fisioterapi yang digabungkan dengan urutan dan exercise tulang belakang.

Perghhh!!! Adik-adik juruterapi semuanya kasihan dengan aku sebab kata mereka ini kali pertama mereka lihat pesakit yang menangis tersedu sedan semasa menerima rawatan. Jujur aku cakap, memang sakit!! Macam WWE pun ada. Terasa seperti dihentak, dihempuk, dilenyek sampai layu tak bertenaga. Yang ada cuma tangisan dan air mata.

Mak kata nak sihat kena korban sikit. Serious memang aku tak kuat nak tahan. Sakitnya cuma Tuhan saja yang tahu. Aku ada terbaca testimoni pesakit yang demam 2 - 3 hari selepas menerima rawatan. Barangkali urat saraf terkejut. Haha. Samalah juga dengan keadaan aku sekarang, terasa seperti bengkak satu badan dan cuma menanti demam.

Credit to JILL GREENBERG. Picture taken from HERE.

Automatik mood aku adalah kelaut dan merundum pada hari ini. Aku teramatlah bad mood saat dan ketika ini sampai tak bercakap langsung. Bukan nak protes, cuma entahlah hati aku berbolak balik, ragu-ragu, ditambah lagi dengan sakit lepas rawatan.

Beza selepas rawatan? Selain dari terkejut dengan bunyi tulang yang berkriuk-kriuk, adalah terasa ringan sedikit. Tapi sakitnya lebih lagi dari keringanan yang dirasa. Tapi, aku masih lagi simpan harapan, masih lagi belajar nak yakin pada orang, yakin yang segalanya ada penyembuhnya kecuali mati.

Selamat malam semua. Jaga diri. Assalamualaikum.


Usaha

Disember 26, 2013 1 Comments
Assalamualaikum.

Hari ini hari Khamis. Erm! Sudah lebih sebulan mak begitu beriya mengajak aku KE SINI semenjak aku tidak sihat. Macam-macam dah mak suruh aku makan, suruh berubat, dan aku memang jenis agak liat nak dengar. Tapi kali ini aku turutkan juga. Mak mendengar tentang pusat rawatan tersebut melalui makcik aku dan juga menerusi saluran radio IKIM.

Temujanji telah diatur. Petang ini. Gementar juga sebab aku jarang mahu terima rawatan kaedah alternatif, tapi orang kata kita usaha untuk berubat untuk sembuh tapi selebihnya kita serah pada ALLAH kerana semuanya datang dari DIA.

Untuk kawan-kawan pembaca, nikmatilah kehidupan sihat anda sekarang sebab kita tak tahu bila tiba saat dan waktunya kita akan sakit. Bersyukurlah sentiasa dengan nikmat sihat yang ALLAH berikan.

Salam Khamis. Jaga diri. Assalamualaikum. 

23 Dis 2013

Sekelip Mata

Disember 23, 2013 1 Comments
Assalamualaikum.

Sekelip mata saja. Ya benar, dalam sekelip mata saja ianya berlaku, sangat pantas dan memang tidak aku jangka dan sangka-sangka. Perasaan pun tak tahu dah nak rasa bagaimana. Ralat? Sedih? Marah?

Adalah dalam sebulan lepas, aku telah membeli sebuah laptop baru. Selama hidup ini aku dah menggunakan 2 buah laptop dan kedua-duanya sangat lasak dan tahan lama tanpa sebarang major problem. Dan kedua-duanya adalah jenama ACER dan berjaya aku jaga sampai 6 tahun lamanya. Lama bukan?

Dek kerana terpegun dengan kecantikan si merah jambu SONY VAIO, maka aku pun belilah dengan hati yang riang gembira. Penggunaannya sama seperti aku gunakan ACER sebelum ini, tapi one fine day, laptop langsung tidak boleh dihidupkan. Tiada lampu tiada apa. Kosong. Gelap. Lalu aku hantar ke SONY CENTRE, dan laptop tersebut perlu dihantar ke pusat servis. Sayangnya masalah terlalu berat dan terpaksa pula dihantar ke KL. Sedih memang sedih. Nasib saja dalam warranty. Rupanya masalah berpunca dari hard disk dan segalanya terpaksa diformat semula.

Akibatnya? Segala data, file, gambar, drama-drama, filem-filem, yang aku dah kumpul selama 5, 6 tahun hilang begitu saja. DALAM SEKELIP MATA. Memang aku tak jangka ianya terjadi sebab aku tak pernah mengalaminya ketika aku bersama ACER dulu. Jadi aku memang langsung tak buat backup, ya aku tahu salah aku.

Dan akhirnya, dalam ralat, sedih dan marah, aku terpaksa ucap selamat tinggal kepada file yang kesemuanya bersaiz 400GB. Nak jerit boleh?4

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!
:'(

Selamat malam. Assalamualaikum.


P/S : Rasa nak campak VAIO yang baru diformat. Urgh!!!

19 Dis 2013

#Throwback# Kisah Suami, Isteri Dan Selimut Mereka

Disember 19, 2013 1 Comments
Assalamualaikum.
Ini adalah sesi "campak belakang" atau nama popularnya "throwback" blog Cahaya Yang Riang Gembira. Dulu dalam pandangan mata aku, blog ini ada "gah"nya juga, ada pengikut setianya juga, ada ramai juga pengunjungnya, ada berpuluh komennya juga. Tapi sekarang, zaman kegemilangan itu dah perlahan-lahan pudar sinarnya dan jatuh ke"gah"annya. Mungkin kerana dunia berubah, masa berubah, dan aku juga turut berubah.

InsyaAllah jika ada kelapangan dan kerajinan, aku akan kongsikan antara entry-entry yang pernah diminati dan suka dibaca oleh pengunjung Cahaya Yang Riang Gembira di zaman dulu kala. Moga dapat mengenang semula memori indah yang mungkin takkan kembali.

* * * * * * * * * *

Di dalam sebuah bilik.. Gelap tiada berlampu. Hanya percikan cahaya bulan yang mengambang penuh dari luar memancar sedikit menerangi bilik besar itu. Dalam samar-samar, tiba-tiba kedengaran suara seorang lelaki. Dan seorang perempuan. Sedang berbaring sambil berbicara hati ke hati.. =p


Lelaki
Sayang.. Awak tak aci betul kan.. Dulu sebelum kahwin awak kata awak tak suka pakai selimut masa tidur..

Perempuan
Dan.. Sayang ingat lagi abang kata, abang terima seadanya sayang yang suka tidur tak pakai selimut kan?

Lelaki
Menggediklah awak ya.. Abang serious ni..

Perempuan
Bukan menggedik.. Saja nak manja-manja.. Haha.. Habis tu apa masalah abang sekarang?

Lelaki
Masalah besar sayang oii.. Tiap-tiap malam tidur, selimut abang mesti hilang.. Bangun pagi tengok, amboi sedapnya sayang berkelubung dalam selimut..

Perempuan
Ekeke.. Pengorbanan namanya tu abangku sayang..

Lelaki
Tak apalah sayang.. Abang tak kisah sangat.. Hehehehehe.. *gelak panjang* Sebab di malam yang bersejarah ini, abang tak akan benarkan sayang merebutnya dari abang.. Pertarungan malam ni abang yang akan menang..

Perempuan
Okey.. Kita tengok!!! *sambil jeling-jeling manja pada abang sayang*

* * * * * * * *
Tak disangka-sangka.. Malam itu, perebutan selimut berlaku.. Tapi tiada yang kalah dan tiada yang menang.. Sebabnya? Si isteri memang kaki rebut selimut.. Tapi si suami pun bijak dan ada idea sendiri untuk mendapatkan selimut tersebut.. Akhirnya, sama-sama dapat tidur dalam selimut.

Dalam sesebuah perhubungan, tak kiralah kekasih, suami isteri, malah adik beradik juga antara sahabat, masalah memang akan wujud.. Sebabnya, manusia macam-macam. Lain orang lain ragam.. Masalah kalau tak ditangani dengan baik, pengakhiran pasti akan tercetus pergaduhan. Tak elok gaduh-gaduh ya anak-anak sekalian. Heee. Orang yang rasional dan bijak pasti akan cari jalan untuk selesaikan masalah. Hasilnya? Pertama, masalah settle. Kedua, dua-dua pihak dapat benefit.

Dalam perkahwinan misalannya, pasangan yang bijak takkan jadikan pergaduhan sebagai penyelesaian sebuah permasalahan. Cuba menerima ketaksempurnaan pasangan, dan gunakan akal fikiran yang waras, juga rasional untuk melengkapkan ketaksempurnaan tersebut dan bukannya mengungkit, membangkit dan akhirnya perkahwinan "jatuh sakit". After all, perkahwinan yang kita semua inginkan sudah pastinya untuk seumur hidup. Ada yang nak kahwin setakat sehari dua saja? Kalau begitu, baik main pondok-pondok. =p

Mesej yang cuba nak disampaikan?

1) Masalah perlu diselesaikan dengan bijak dan rasional, bukan dengan bergaduh.

2) Perkahwinan adalah soal menerima ketaksempurnaan dan belajar saling melengkapkan dan saling menyempurnakan. Bukan soal gaduh-gaduh, tikam-tikam, campak asid, alkali, dan seangkatan dengannya. Kalau pasangan zaman mak ayah, atuk nenek kita rata-rata boleh hidup bahagia, kenapa tidak kita?

Assalamualaikum.. Nite peeps.. Salam 20 Ramadhan.. =)

FOOT NOTE: Aku memang tak suka pakai selimut. Tapi siapa tahu, masa akan datang, aku mungkin akan berebut selimut. Haha.. =p

* * * * *

Aku tertanya, adakah aku sekarang dah jadi lebih matang atau aku sebenarnya semakin kebudak-budakan. Bandingkan saja entry dulu dengan sekarang, beza, memang sangat berbeza. Hmm.

Jaga diri semua. Assalamualaikum.


18 Dis 2013

Scribble

Disember 18, 2013 0 Comments
Assalamualaikum.

Hey! It's been sometime eyt! Been going ups and downs of life, but here I am. Surviving, still. Everyday I'm telling myself to be strong, to be calm, to be as positive as I could.

Well, the happy thing sure is coming after all the suffering and struggling. Life is about to get a happy turn.


The thing is, I always believe that it's not always cloudy and rainy, sunny will surely comes after. Even if it's cloudy, it's rainy, just gather your strength and get thru, you'll reach for your happiness. InsyaALLAH.

I wanna thank the people that used to make me happy, people that used to make me smile, people that brought tears in my life, and every people that I met along the way. Thank you.


Everything will be fine and syukur to Allah for this feeling, the feeling of being loved. I'm praying that everyone will find their own happiness. InsyaALLAH.

But, remember to always stay positive. And, smile. Yerp! Smile! Take care people. Assalamualaikum.

17 Dis 2013

14 Dis 2013

Gila Lawak Atau Lawak Gila?

Disember 14, 2013 0 Comments
Assalamualaikum.

Tengahari buta, tambah lagi baru lepas masak dan mengemas, lalu mentekedarah dengan tak ingat dunia, maka memang sangat tergoda untuk tertutup rapat. Barangkali awal sangat bangun agaknya hari ini. Haha.

Aku nak kongsikan persembahan Maharaja Lawak Mega Minggu Kelima malam tadi yang paling aku suka. Dengan tema minggu ini iaitu BEBAS, rata-rata peserta menunjukkan kemajuan dan boleh dikatakan episod malam tadi lawak jugalah.

Dam persembahan yang terpaling disukai dan diminati adalah perse,bahan kumpulan Shiro. Walau hakikatnya aku peminat tegar kumpulan Sepahtu, tapi Shiro telah berjaya sedut perhatian dan curi gelak tawa aku. Haha. 

Jom saksikan Shahrol menjadi bangla penjual karpet. Scene paling epik dah tentu bila makcik cantik disuruh bercakap dengan Babu melalui telefon. Gila lawak arr!!! Apa pun, selamat berhujung minggu. Dah 2 minggu tiada ulasan Maharaja Lawak, terlalu sibuk dengan kehidupan sekarang. Kehidupan yang riang gembira. Heeee. ^^

Happy weekend. Take care. Assalamualaikum.

P/S : Harap Sepahtu dapat kembalikan semula lawak macam dulu. Lawak yang bila penonton tengok, boleh terasa ianya sampai ke hati. Lawak yang ada mesej dan moral, yang ada unsuru keMelayuan, yang buat kita rasa dekat dengan lawak mereka. Macam lawak Sepahtu dulu-dulu. :)

Wala pun tak kurang hebatnya. Pssttt!!! Best juga bila gambarku dapat like dari Wan Raja Lawak di Instagram. Hahaha. Ngengada kan.


9 Dis 2013

6 Dis 2013

Sejuk Beku! Frozen!

Disember 06, 2013 0 Comments
Assalamualaikum.

Dah dua tiga hari hujan turun kadang lebat kadang renyai. Alhamdulillah. Hujan itu kan rezeki. Namun ada sesetengah tempat telah dibanjiri air dan situasi agak mencemaskan dan teruk juga kebelakangan ini. Terus berdoa semoga semuanya akan baik-baik saja dan reda seperti sedia kala.

Melaka pula cuaca memang sejuk. Kadang rasa macam sejuk beku. Macam dah jadi frozen food pun ya juga. Dah beberapa hari ini memang tidur pun tak berkipas malah berselimut. Tidur pun lena, barangkali penat badan agaknya.

Suka hujan. Tenang, mendamaikan.


Esok pulang saja dari kerja nak angkut adik-adik tersayang tengok wayang. Cerita Frozen!!! Tak sabar nak tengok cerita kartun dan habiskan masa dengan adik-adik. Terapi stress orang kata. Habis semua seat twin aku borong. Selesa sikit.

Nanti kita cerita di ruangan lain pula berapa bintang untuk Frozen. Selamat berhujung minggu semua. Jaga diri. Jangan main hujan, nanti demam. Assalamualaikum.


1 Dis 2013

Kejam

Disember 01, 2013 0 Comments
Assalamualaikum.

Baca kisah pembunuhan 3 beradik di Alor Setar. Ya Allah. Apa telah terjadi dengan dunia ini? Kekejaman melata. Nilai kemanusiaan, kosong!!! Tidak takutkah pada Allah dan balasanNYA? Tidak kasihankah pada kedua-dua orang tua kanak-kanak bertiga itu.

Semoga tenang di sana. Moga diberi balasan yang setimpal pada si pelakunya.
Selamat malam semua. Assalamualaikum.


HEART SPEAKS : Hati rasa sedih, sayu, gentar dan takut dengan keadaan dunia dan perilaku manusia. Ya ALLAH.

Happy Birthday Neng

Disember 01, 2013 0 Comments
Assalamualaikum.

Selang beberapa hari saja dari 27 November, hari lahir si Detektif Conan. Hari ini, 1 Disember 2013, hari lahir seorang lagi insan kesayangan dalam hidup aku. Sahabat dunia akhirat yang aku kenal sejak 2006 lagi. Sudah masuk tahun ketujuh dan masih terus menghitung.
:)

Untuk sahabat tersayang, Faizah Fuad, merangkap neng untuk selamanya, selamat hari lahir yang ke-26. Semoga sentiasa diberi kesihatan yang baik, berbahagia dan bergembira bersama keluarga dan suami yang tercinta. Sayang kamu.

Selamat hari lahir neng! Jaga diri.
^^ 


Assalamualaikum.


HEART SPEAKS : There will be people who appreciate your wishes and your entries, don't worry and don't be sad for those who never cares. Just so you know, forget those who never give a damn care. Someone said to me, "Tak payah ingat dekat orang yang tak ingat kita."