27 Dis 2012

Monolog #4 : Bahagia

Disember 27, 2012 1 Comments
Assalamualaikum..

Penghujung tahun yang teramat teruk.. Minggu-minggu yang terlalu banyak gelombang tanpa ada datangnya tenang walau sekejap.. Aku masih lagi termangu-mangu, tercari-cari mana diri, mana arah harus ditujui.. Aku tahu hidup ini indah, terlalu indah.. Tapi untuk aku menikmati indah itu, aku tiada daya dan upaya.. Terlalu dalam aku tenggelam, sampai ke dasar hingga sukar rasanya mahu ke permukaan.. Aku tak mahu lemas.. Tapi...

Credit from Zedge

Tuhan.. Sesungguhnya aku mencari bahagia.. Aku inginkan bahagia.. Tapi untuk aku ketemu yang namanya bahagia itu terasa amat sukar sekali rasanya.. Gelombang-gelombang yang tak pernah putus hadir ini kadang buat aku jatuh dan terasa sukar untuk bangkit kembali.. Aku masih mencari ke mana hilangnya aku yang kuat suatu waktu dulu.. Aku begitu menginginkannya kembali, agar dapat aku lalui detik sukar dalam hidup ini..

Dalam sukar, sedih, sepi yang dilalui, ada sedikit gembira mencuit hati.. Hingga kini aku masih sukar untuk percaya sahabat baikku sudah jadi kepunyaan orang.. Gembira menatap setiap kepingan kenangan ini.. Doa untuk kebahagiaannya akan aku terus titip selagi nafasku ada.. Selamat berbahagia sayang..

[Picture credited to Muzaffar Kamal Photography]









Selamat malam semua.. Assalamualaikum cinta.. :)

22 Dis 2012

Monolog #3 : Cinta

Disember 22, 2012 0 Comments
Assalamualaikum..

Hari ini tanggal 22 Disember 2012.. Serasa lama sungguh aku tak berbicara di sini.. Hari ini adalah hari meraikan cinta.. Cinta antara dua sahabat terbaik aku.. Cinta Siti Nor Faizah dan Abdul Aziz Harith.. Perjalanan 2 jam akhirnya membawa aku ke Shah Alam bersama kedua orang tuaku.. Perkahwinan sahabat baik, manakan tak boleh tak datang.. 

Dalam menumpang gembira ada rasa sayu mengusik.. Sahabat aku telah jadi milik orang.. Sudah bergelar isteri kepada seseorang.. Tak banyak pun pasti ada sedikit yang telah berubah.. Tapi aku sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk dia dan suami dalam melayari kehidupan baru ini.. Sambil dalam hati selalu berdoa akan tiba saat seperti ini untuk aku nanti.. Heh.. Bila masanya entah aku hendak mencari sebahagian lagi dari hidup aku.. Hidup yang sentiasa sibuk, mengharap bulan jatuh ke riba? Heh.. Walau di mana pun sebahagian dari hidup aku itu, aku harap satu hari nanti pasti ketemu aku dengannya..


Semua orang telah tertulis lembaran kisah bahagia masing-masing.. Begitu juga sahabat tersayangku nan seorang ini.. Kisah cinta yang penuh liku dan ranjau.. Namun akhirnya tetap bersatu jua dengan izinNYA.. Doa aku semoga bahagia sentiasa bersama dia.. Insan yang terlalu baik yang bergelar sahabat yang hadir dalam hidup aku.. Selamat pengantin baru nenek.. Tahniah! Aziz! Jaga nenek aku baik-baik okay.. :)


Dan aku, entah kenapa hari ini ada SUATU RASA yang menyapa.. Merenung ke luar tingkap.. Angin sejuk usai hujan menyapa.. Dan fikiran ini terus melayang jauh.. Jauh, entah ke mana..

Selamat malam.. Assalamualaikum..


5 Dis 2012

Monolog #2 : Indah Itu Bahasa

Disember 05, 2012 3 Comments
Assalamualaikum..

Sedang merasa keenakan berbaring setelah lebih berbelas-belas jam berdiri, berlari ke sana dan ke mari.. Kurusnya entahlah bila.. Barangkali dalam mimpi saja.. Heh..

Lewat Maghrib tadi, drama bergolak di wad 3-4.. Seorang pakcik dengan lantang memarahi seorang remaja lelaki.. Hanya kerana ada sedikit salah dan silap dari remaja lelaki itu.. Aku dari hujung wad sudah mendengar gema jeritan pakcik itu.. Yang ternyata memang sukar sekali untuk mengawal marahnya..

Aku sebenarnya, cukup alergik dengan tengkingan, suara lantang, jeritan dan yang seangkatan dengannya.. Apatah lagi jika ianya berpandukan pada sesuatu yang tidak berasas langsung..


Dari dulu-dulu orang selalu kata, YANG ELOK ITU BUDI, YANG INDAH ITU BAHASA.. Aku tak pasti kenapa bila mana kita boleh bercakap dengan baik, sopan dan lemah lembut tapi kita tetap memilih untuk meninggi suara, menengking, mengherdik..

Satu benda yang aku pegang bila aku mula bekerja, layanlah pesakit dengan tutur kata yang terpaling lembut, jika marah pun jangan diturut sangat rasa hati, biar orang marah kita tapi biarlah kita tetap berlembut.. Api lawan api maka terbakarlah jawabnya.. Jadilah air yang sejuk lagi menenangkan.. Orang kata, what goes around comes around.. 


Well.. Indeed.. It does not cost you anything to be polite.. Yang elok itu budi, yang indah itukan bahasa.. Selamat malam.. Assalamualaikum..

:)

4 Dis 2012

Monolog #1 - Gembira Hanya Ilusi Cuma

Disember 04, 2012
Taken from Mr. Google

Kadang bila duduk berfikir, mengenang kembali kisah-kisah lalu, masa satu tahun dulu yang dihabiskan dengan juta-juta mesej ringkas yang dihantar, dibalas, diterjah pada seseorang itu sebenarnya hanya sia-sia.. Perasaan yang mulanya memang kosong dan hanya sekadar suka-suka seharusnya dibiar terus begitu.. Bukan mula diisi dengan harapan dan mimpi-mimpi tentang masa depan..

Orang kata, jika seseorang itu serius terhadap kita dan menganggap kita akan menjadi sebahagian dari hidupnya dia, maka dia akan bertekad, terus dan terus ada tanpa jemu dan lelah.. Satu tahun itu, dan mungkin lebih, adanya dia sentiasa dengan pesanan-pesanan ringkasnya, buat aku berubah pendirian diri.. Dari suka-suka, aku mula memendam rasa..

Namun kini, bila berfikir kembali, serasanya aku patut sedar diri.. Segalanya pada dirinya dia, mungkin satu tahun lebih yang sentiasa ada dia itu adalah "Having Fun" saja.. Having fun.. And that's it.. End of story..

Sesungguhnya ada gembira itu yang hanya ilusi cuma..

Selamat malam.. Assalamualaikum..