Pengorbanan Seorang Doktor : Renungan Untuk Sesiapa Yang Nak Jadi Doktor

Assalamualaikum.. Salam Jumaat semua.. These few days been busy tiding up too many unsolved matters.. Although it is still remain unsolved, but I guess I can move on already.. I hope I really do.. Say bye bye to everything.. Haha.. *but seriously this is the saddest part*

Dalam duduk menelaah buku-buku yang menimbun tinggi, stress yang tak usah dikata memang maha hebat punya, aku macam biasa sempat habiskan final 2 episod drama Korea kegemaran aku.. Selepas ini akan berehat sebentar menonton drama Korea, satu masa nanti, I'LL BE BACK, kembali menggegarkan dunia drama Korea.. Haha.. Ayat tak hengat!!


Episod 19, satu episod yang memang aku nantikan.. Sebabnya dah lama aku nantikan adanya scene romantik, percintaan antara Dr. Yoon Ji Hoon dan Dr. Go Da Kyung.. Bagi sesiapa yang minat cinta-cinta jenis tunjuk terang-terang, cerita ini BUKAN selera kalian.. Cinta dalam drama ini jenis cinta tunjuk dari mata, tunjuk dari gerak tubuh dan tunjuk dari tindak-tanduk..

Rempah utama cerita ini sememangnya bukan cinta, tapi medikal dan misteri.. Cinta dan keromantikan hanyalah penambah perisa sahaja.. But still, I'm glad adanya "confession of love" dalam drama ini.. For me, if you are in love, if you don't confessed how do you actually feel inside, it yields nothing.. It comes back to zero..


Percaya atau tidak, ini mungkin scene pertama hati dan perasaan antara hero dan heroin.. Dalam EPISOD 19 okay.. Bayangkan berapa lama aku nak tunggu untuk scene begini.. Tapi penantian aku tak sia-sia, sebab drama ini dari awal sampai akhir memang tak membosankan langsung.. Awal-awal tayangan, orang tak buka mata lagi sebab ketika itu ianya bersaing dengan stesyen MBC untuk drama My Princess, tapi sedar tak sedar, drama bertajuk Sign ini sebenarnya lebih kuat dan konsisten jika nak dibandingkan dengan My Princess.. Setiap episod memang menarik dan tak mengecewakan.. Tak percaya boleh tengok RATING SETIAP EPISOD untuk drama ini.. Semakin hari semakin naik ratingnya.. Right?

Drama ini mencilok konsep TV Series, CSI.. Tapi lebih fokus pada kehidupan seorang doktor forensik daripada kehidupan polis.. Kalau nak ikutkan, memanglah tak sehebat CSI, but still sesuatu yang patut dipuji.. Kebanyakan gadis-gadis yang aku dengar pandangan mereka, ramai kata drama ini bosan.. Untuk aku, memang tak bosan, mungkin sebab aku dulu pernah ada cita-cita nak jadi doktor forensik.. And doctor forensic looks really cool.. Stylo!!



Pengakhiran yang buat aku sebak dan seriously aku sangat sedih untuk ini.. Hero kesayangan aku, Dr. Yoon Ji Hoon mati.. Walau apa pun, dia mati dengan bangga sebab menyelesaikan kes terakhirnya yang memang rumit kerana melibatkan politik dalaman negara.. Kredibiliti dia sebagai seorang doktor forensik yang berkorban demi untuk tugas dan tanggungjawab, memang buat aku salute..

Ternyata apa yang aku belajar dari drama ini, nak jadi doktor, jatidiri kena ada kena kuat.. Kalau tak kuat, akan jadi seperti Dr. Lee Myung Han, presiden National Forensic Service. Sense of responsibility memang wajib ada.. Satu trivia mengenai drama SIGN ini, asalnya drama ini berjumlah 16 episod tapi atas permintaan ramai, ianya diextend menjadi 20 episod.. Percaya tak cakap aku drama ini memang best.. Ngee..

Till here.. Take care.. Happy weekend.. Assalamualaikum..


Okay!! Aku sedih lagi lepas tengok kali kedua.. Kenapa hero kena mati.. Kenapa cinta mereka berdua tak boleh bersatu? Ahh!!! Kecewa sangat..


FOOT NOTE : Sama-sama kita doakan kesejahteraan rakan-rakan kita di Jepun..


3 OST yang paling best dalam Drama Sign






*NO JIWANG PLEASE!! Just a favourite of mine..*

Ulasan

Encik Psychopath berkata…
ade tak cite korea yg berkisarkan pengorbanan seorang pelajar ipt ?
Azuan berkata…
aku pun rasa forensic sangat cool..hehee

citer ni dah habis..bolehla ak start download..
mr.syazwan berkata…
xde wan x dtg minat lg tuk drama jepun..

huhu

tu la sama2 kita doakan yg terbaik org2 di JEPUN..
Unknown berkata…
alah..
hero dia mati..
x bes la..
tp nk try tgk jgk ar nnti..
tp nak kena download dlu..
tgk x citer midas?
bleh thn jgk ar..~
ch!natsu berkata…
seyes nak download tgk nnti..
mcm sgt menarik.. huhu..
same2la kita doakan semuanya selamat..
suerafe berkata…
macam best citer nieee.
tapi mati ke>???
Nur Farah berkata…
waaa.. memang minat betul nih'

fara suka forensic tapi tak suka jadi doktor sebab ngeri..tapi suka tengok doktor..

amin mudah mudahan mereka semua selamat hendaknya..
Nur Farah berkata…
waaa.. memang minat betul nih'

fara suka forensic tapi tak suka jadi doktor sebab ngeri..tapi suka tengok doktor..

amin mudah mudahan mereka semua selamat hendaknya..
Adziim berkata…
bagus jugak hero mati..asyik happy ending je bosan jugak.
Hazlin Nazri berkata…
memang giler korea...
farhana berkata…
Owhhh..i nak tgk cerita ni!
Suka sgt2 tgk cerita pasal doc2 ni sebab dulu cita2 nak jd doc..
lagi satu pasal senior yg pnh i minat, further study dlm forensic..so kira boleh la jiwai kerjaya dia...cettt!!!

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?